handdator

Visa fullständig version : Varför vassle överhuvudtaget?


Racso
2006-01-16, 11:10
Det är en vävnad mättad på aminosyror som drar ned proteinsyntesen till basnivåer.

I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila.

I samband med träning är effekten på proteinsyntesen av kasein- och vassleintag likvärdig, och dit räknas timmarna efter passet, när proteinsyntesen är akut stimulerad av styrekträningen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen i vila.

Varför ska man, om man är ung, överhuvudtaget inta vassle istället för kasein? Eller är det optimalt att ta en blandning av de båda?

J.Saarela
2006-01-16, 11:13
vassle är väl billigare,tror jag...orka bry sig.Man blir less på alla som funderar på struntsaker.

King Grub
2006-01-16, 11:34
Varför ska man, om man är ung, överhuvudtaget inta vassle istället för kasein? Eller är det optimalt att ta en blandning av de båda?

I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila. En kombination av både stimulering av proteinsyntes och antikatabolism är säkert inte fel.

Och man kan ju inte bara använda mjölkprotein som proteinkälla i en normal kost heller. Kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, osv, ger utmärkt protein, utan att bestå av vare sig vassle eller kasein.

Antn
2006-01-16, 19:53
I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila. En kombination av både stimulering av proteinsyntes och antikatabolism är säkert inte fel.

Och man kan ju inte bara använda mjölkprotein som proteinkälla i en normal kost heller. Kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, osv, ger utmärkt protein, utan att bestå av vare sig vassle eller kasein.

Det var i vila det. Är inte säker på om du menade endast i vila eller i allmänhet, men jag tror många tar vassle främst i samband med träning av något slag, där ett snabbt protein, t.e.x vassle, är outstanding.

King Grub
2006-01-16, 20:28
Det var i vila det. Är inte säker på om du menade endast i vila eller i allmänhet, men jag tror många tar vassle främst i samband med träning av något slag, där ett snabbt protein, t.e.x vassle, är outstanding.

Nej, i samband med träning har kasein och vassle likvärdig effekt på proteinsyntesen.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:

Antn
2006-01-16, 23:09
Nej, i samband med träning har kasein och vassle likvärdig effekt på proteinsyntesen.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:

Men vassle är väl ett snabbt protein i förhållande till kasein, pga att vassle töms snabbare ur magsäcken, eftersom vassle hålls lösligt, medan kasein har en förmåga att klumpa ihop sig, om jag inte missminner mig?
Och därför vore det att föredra att ta vassle i samband med träning?
Har jag levat i en lögn? :confused:

Tacksam för tillrättavisningen hursomhelst :thumbup:
Ska läsa artikeln nu.

Antn
2006-01-16, 23:36
Stod tom. i artikeln visade det sig. :)

"Whey proteins remain soluble in the stomach, and thus are emptied rapidly, whereas casein is converted into a solid clot, and emptied more slowly from the stomach.Thus, casein has been termed a slow protein, and whey protein has been termed a fast protein."

Så, om jag förstått det rätt så stimulerar kasein proteinsyntesen vid träning, men inte i vila?

Enligt artikeln så ger både kasein och vassle alltså anabolt gensvar i samband med träning, men det är oklart om någon är att föredra framför någon annan.

Det stod även att resultaten var lite annars mot för tidigare studier? Relativt ny studie eller?

Olof Herlin
2006-01-17, 00:02
Verkar vara optimalt att blanda de båda alltså. Tillsammans med en bra kost förståss.

King Grub
2006-01-17, 06:01
Det stod även att resultaten var lite annars mot för tidigare studier? Relativt ny studie eller?

Det har aldrig tidigare gjorts några studier på saken i samband med träning, och den är gjort av Tipton och Wolfe 2004 (både tidsskrift och år står i referensen), dom två personer vars forskning i princip alla rekommendationer som finns är gjorda efter, och som alla kosttillskottstillverkare använder som grund för sina produkter.

hasse36
2006-01-17, 06:38
Nej, i samband med träning har kasein och vassle likvärdig effekt på proteinsyntesen.Hur lång tid efter träningen, befinner man sig i tillståndet "i samband med träning"?

King Grub
2006-01-17, 09:32
Den jämförande studien gäller intag vid 1 h efter träning.

Aminosyreintag vid 3 h efter träning stimulerar proteinsyntesen lika väl som 1 h efter, men studierna där använder rena essentiella aminosyror, varken vassle eller kasein.

HerrArne
2006-01-17, 09:40
Själv har jag bara en sak jag undrar över nu...

Definitionen, i sammanhanget, av 'ung' respektive 'gammal'...

pragmatist
2006-01-17, 10:02
Rimligtvis är vasslets snabbhet till hjälp i samband med träning, eftersom man kan få "spiken" av aminosyror i blodet att sammanfalla med träningen själv och perioden precis efter.

Det bästa vore förstås om man effektivt kunde kombinera vasslets och kaseinets egenskaper. Jag har alltid trott att kaseinet bromsade upp vasslets absorbtion också, men så förefaller det inte vara. Om det är på det sättet borde det hela vara en nobrainer - man blandar kasein och vassle helt enkelt, alternativt ser till att man har lite kasein i magen dygnet runt och spetsar med vassle med jämna mellanrum. Hur låter den teorin? :D

King Grub
2006-01-17, 10:03
Själv har jag bara en sak jag undrar över nu...

Definitionen, i sammanhanget, av 'ung' respektive 'gammal'...

Du behöver inte oroa dig för att räknas till gammal förrän du hamnar i riskzonen för åldersrelaterad sarkopeni.

Bondlurk
2006-01-17, 11:03
Vad är sarkopeni?

HerrArne
2006-01-17, 11:25
Nepp ingen sarkopeni (ingen muskelatrofi över huvud taget, hoppas jag... :) ).

Tackar för svaret, känner mig 'ung' nu... :angel: