handdator

Visa fullständig version : Low-Carb-diet...


BruTTan
2006-01-16, 10:26
Om man ska gå på en Low-Carb-diet en tid och käka minimalt med kolisar 6 dagar i veckan och sen äta massor med kolisar för att 'ladda' 1 dag i veckan. Hur lågt ska man ligga då? Hur lite klarar sig kroppen och hjärnan på? Beräknar men det på sin vikt? *popcorn*

z_bumbi
2006-01-16, 11:07
Du beräknar det på vad du förbrukar idag och sen drar du bort så stort underskott som du tänker ligga på.

Lågkolhydratsdieter funkar precis som alla andra dieter vad gäller kaloriförbrukning vs kaloriintag.

Sök på keto-diet.

BruTTan
2006-01-17, 09:44
Du beräknar det på vad du förbrukar idag och sen drar du bort så stort underskott som du tänker ligga på.

Lågkolhydratsdieter funkar precis som alla andra dieter vad gäller kaloriförbrukning vs kaloriintag.

Sök på keto-diet.
Jo, det är så jag har tänkt. Men jag undrar, det måste ju finnas nån minimum gräns för vad kroppen klarar sig på, alltså kolhydrater? För om jag i slutet av min deff går ner till 1200kcal/dag så får jag bara i mig 40g kolhydrater, räcker det? :confused:

King Grub
2006-01-17, 10:05
Någon livsnödvändig nedre gräns finns inte, då kroppen kan tillverka glukos av andra substrat, glukogena aminosyror, t ex, och bryta ned kroppsvävnad till energi.

Däremot finns det garanterat en nedre gräns för att orka träna vettigt och för att må bra. Och den gränsen ligger rimligtvis högre än 40 gram. Bara dina inre organ förbrukar runt 200 gram kolhydrat eller mer per dag, i total vila.

Börje H
2006-01-17, 10:43
Varför en extrem low-carb diet? Är det inte trevligare att ligga på 35-40 E% och slippa vara dåsig och känna sig tom :confused: Det är ju trots allt som Bumbi skrev energiunderskottet som gör skillnaden.

BruTTan
2006-01-17, 10:51
Varför en extrem low-carb diet? Är det inte trevligare att ligga på 35-40 E% och slippa vara dåsig och känna sig tom :confused: Det är ju trots allt som Bumbi skrev energiunderskottet som gör skillnaden.

När jag börjar komma neråt i kcal i slutet av dieten så blir det en low-carb av sig själv, för jag vill inte ta av så mycket av fettet och definitivt inte av proteinet...

BruTTan
2006-01-17, 11:04
Någon livsnödvändig nedre gräns finns inte, då kroppen kan tillverka glukos av andra substrat, glukogena aminosyror, t ex, och bryta ned kroppsvävnad till energi.

Däremot finns det garanterat en nedre gräns för att orka träna vettigt och för att må bra. Och den gränsen ligger rimligtvis högre än 40 gram. Bara dina inre organ förbrukar runt 200 gram kolhydrat eller mer per dag, i total vila.

200g? Jag äter strax över det när jag bygger.
Oki, jag äter för dålig, bra mat men för lite, sant. Men jag är bara 160cm lång så då kanske jag förbrukar lite mindre än 200g kolisar/dag.

Får väl dra ner lite på fettet sen då så att jag inte får för lite kolisar.

Hur mycket borde jag äta under bygg-tider då? Väger nu 62kg (hoppas att jag landar på 55kg), så du vet ungefär hur stor/liten jag är...

z_bumbi
2006-01-17, 11:32
Har du sökt på ketodieter?

Vid en ketodiet så behöver man inte äta några kolhydrater överhuvudtaget om man äter tillräckligt med protein. En del av proteinet omvandlas till glukos (Dyrt sådant.) och kroppen har i övrigt inriktat sig på att använda ketonkroppar (Därav namnet ketodiet) som ersättning för glukos. Det finns en övergångsperiod då kroppen behöver kolhydrater vid ketodiet och för att få reda på mer hur det funkar rekommenderar jag att söka på Keto Lyle McDonald via google (Även om han numera inte tycker ketodiet är det bästa sättet så har han skrivit de bästa texterna i ämnet som jag har läst.)

Den dietform du frågade om med påfyllning en dag i veckan kallas nog cyklisk ketodiet (CKD) om jag kommer ihåg rätt.

pragmatist
2006-01-17, 15:36
Du kan också googla något som heter "anabolic diet". Den påminner väldigt mycket om det du beskriver.

Tomten
2006-01-17, 16:25
Är det inte lite självplågeri att gå på ketodiet när det egentligen inte är något krav för att gå ner i vikt på ett bra sätt? Dra ner på kolhydraterna istället, ta inte bort dem helt.

Baha
2006-01-17, 18:44
Många gillar ju lågkolhydrat diet och jag är personligen inte hungrig alls på en sån.

är ju inget antingen eller, tycker det är mkt lättare att hålla kcal minus på en lågkolhydratdiet och träna går bra det med.

BruTTan
2006-01-17, 19:14
Du kan också googla något som heter "anabolic diet". Den påminner väldigt mycket om det du beskriver.
Will do. Thanx! :bow:

BruTTan
2006-01-17, 19:19
Är det inte lite självplågeri att gå på ketodiet när det egentligen inte är något krav för att gå ner i vikt på ett bra sätt? Dra ner på kolhydraterna istället, ta inte bort dem helt.
Jag ska inte ta bort dom, utan minska dom en hel del för att fylla på 1 gång i veckan.
Har hört å läst så mycket om detta så jag nästan kreverar, måste prova för att få en egen uppfattning av det hela.
Och det rör sig inte om en lång period heller. :thumbup:

BruTTan
2006-01-18, 13:52
Du kan också googla något som heter "anabolic diet". Den påminner väldigt mycket om det du beskriver.

Har googlat och tittat på det jag blivit tipsad om och konstaterat att det inte är en keto-diet jag menar. *grr27* Jag vill däremot hålla glykogen nivåerna nere för att bränna mer fett vid aktivitet. :)

Så min fråga igen, något modifierad... Hur lite kolhydrater kan kroppen klara sig på UTAN att kontsant gödsla hjärnan med ketogener?