handdator

Visa fullständig version : Bli stor!!


Lindstrom2
2006-01-15, 16:29
Allright, såhär är det! Jag är 17 år och har gymmat i 1 år nu, jag märker att jag har börjat växa väldigt mycket i kroppen muskelmässigt - men nu ska jag börja ta tag i kosten också på allvar! FÖR JAG VILL BLI STOR!

Jag är 17 år, väger 63 kg och är 1.73 cm lång - Måste alltså gå upp i vikt.
Vill helst inte ta kostillskott eftersom man kan bli lika stor (nästan) med bara vanlig mat.


Så vad rekomenderar ni att jag ska äta till:


Frukost: Äter redan 3 dl gröt som jag har hört ska vara bra + hallonsylt och mjölk..Vad ska jag äta för mer saker till frukost??


Lunch: Förslag?


Mellanmål: Förslag?


Middag: Förslag?


Kvällsmål: Förslag?


Sen också: Vad ska jag äta innan + efter styrketräning??

Kom även med massa förslag på bra styrkemat - FÖR NU VILL JAG FAN BLI STOR!!



Jag vill alltså gå upp i vikt men bara så att det blir till muskler.



//Johan

Runda Grodan
2006-01-15, 16:33
Du bor väl fortfarande hemma va? Ät mycket av mammas mat. Glöm inte frukt och grönt.

Ps. Pankaka är gott.

Lindstrom2
2006-01-15, 16:36
Du bor väl fortfarande hemma va? Ät mycket av mammas mat. Glöm inte frukt och grönt.

Ps. Pankaka är gott.

Skulle gärna vilja att du är lite mer specifik =)

Runda Grodan
2006-01-15, 16:39
Skulle gärna vilja att du är lite mer specifik =)
Förstod nästan det. Jag tycker inte det behövs dock. :)

Mammas mat is teh shit! :hbang:

Runda Grodan
2006-01-15, 16:43
Du bygger bra på köttfärssås och spaghetti. Falukorv och potatis. Potatisbullar och bacon. Köttgryta.



Här har du en massa recept om du gillar att laga mat själv.
http://www.tasteline.com/

Lindstrom2
2006-01-15, 16:47
Du bygger bra på köttfärssås och spaghetti. Falukorv och potatis. Potatisbullar och bacon. Köttgryta.



Här har du en massa recept om du gillar att laga mat själv.
http://www.tasteline.com/


Men vad ska man äta innan efter träning då för att växa i kropp och muskelmassa......

aowen
2006-01-15, 16:50
Gäller att träna hårdt också

Runda Grodan
2006-01-15, 16:51
Men vad ska man äta innan efter träning då för att växa i kropp och muskelmassa......
Jag brukar dricka en vassledrink innan och en maltodextrindrink efter... det ska tydligen vara bra.

Tror i och för sig att du kommer växa rätt bra utan också eftersom du bara är 17 och inne på ditt andra år. Jag skulle sparat pengarna.

mela
2006-01-15, 16:53
Liote mer protein till frukost också kanske? Kvarg? Keso?

Mattiasbiff
2006-01-15, 16:54
Men vad ska man äta innan efter träning då för att växa i kropp och muskelmassa......

Det är inte bara maten före och efter träning som gör dig biff..
Se till att äta MKT och ofta i allmänhet för att bli en snel hest som är grofv

Maverick
2006-01-15, 16:56
Ät mycket och regelbundet och träna hårt så kommer det.

Lindstrom2
2006-01-15, 16:56
Det är inte bara maten före och efter träning som gör dig biff..
Se till att äta MKT och ofta i allmänhet för att bli en snel hest som är grofv


Men vad för mat?? pasta el? osv...




Jag kör stenhårt på gymmet men känns som om jag tappar pga att jag äter för lite.....

Runda Grodan
2006-01-15, 16:56
Liote mer protein till frukost också kanske? Kvarg? Keso?
Han dricker mjölk till gröten. Borde inte det räcka?

Mjölken gör väl proteinet i gröten fullvärdigt?

Lindstrom2
2006-01-15, 16:58
Han dricker mjölk till gröten. Borde inte det räcka?

Mjölken gör väl proteinet i gröten fullvärdigt?



Men alltså det måste ju finnas någera BAS grejer man måste äta....som??

Runda Grodan
2006-01-15, 17:02
Men alltså det måste ju finnas någera BAS grejer man måste äta....som??
VAD HAR DU ÄTIT HITTILLS? DU HAR JU ÖVERLEVT I SJUTTON ÅR I ALLA FALL!

meltdown :)

Lindstrom2
2006-01-15, 17:03
VAD HAR DU ÄTIT HITTILLS? DU HAR JU ÖVERLEVT I SJUTTON ÅR I ALLA FALL!

meltdown :)


Typ vanliga grejor- men alldeles för lite av allt. Men käkar bara sunt nu , inge skräpmat, läsk, godis, chips osv..

Men väger ju bara 64 kg

Runda Grodan
2006-01-15, 17:10
Typ vanliga grejor- men alldeles för lite av allt. Men käkar bara sunt nu , inge skräpmat, läsk, godis, chips osv..

Men väger ju bara 64 kg
Ja men du är ju bara sjutton år och 173cm lång. Du har dessutom bara tränat ett år. Du måste ge det tid.

Det är bara att köra på med träningen och äta normal mat i stora mängder. Som jag sa tidigare, glöm inte frukt och grönt. Det är inte heller hela världen om du äter lite osunt då och då.

Lindstrom2
2006-01-15, 17:12
Ja men du är ju bara sjutton år och 173cm lång. Du har dessutom bara tränat ett år. Du måste ge det tid.

Det är bara att köra på med träningen och äta normal mat i stora mängder. Som jag sa tidigare, glöm inte frukt och grönt. Det är inte heller hela världen om du äter lite osunt då och då.


Okej, ska tänka på det - thanks =)

Skrollovicz
2006-01-15, 17:34
Jag hade ganska svårt att lägga på mig massa, men om man käkar med 3 timmars mellanrum och äter mycket så kommer det. Tips;s e till att äta protein till varje måltid

Förslag
frukost - ägg
lunch - kyckling
kvällsmål - tonfisk eller kyckling
mellanmål - kvarg (riktigt bra protein)

Lindstrom2
2006-01-15, 17:45
Jag hade ganska svårt att lägga på mig massa, men om man käkar med 3 timmars mellanrum och äter mycket så kommer det. Tips;s e till att äta protein till varje måltid

Förslag
frukost - ägg
lunch - kyckling
kvällsmål - tonfisk eller kyckling
mellanmål - kvarg (riktigt bra protein)


Tack för tipsen =)

Pepz
2006-01-15, 17:51
Men alltså det måste ju finnas någera BAS grejer man måste äta....som??


Vanlig hederlig husmanskost! Finns ingen mirakelmat om du är ute efter det

Vill du gå upp i vikt: ÄT mer mat och oftare!

GymTT
2006-01-15, 17:55
Precis som pepz säger, det finns ingen mirakelmat, sträva efter att få i dig ca 30-50 gram protein per måltid, ha en vettig protein/kolhydrat/fett källa till varje mål, ät mycket, träna hårt. Om några år har du nått ditt mål :hbang:

z_bumbi
2006-01-15, 19:07
Precis som pepz säger, det finns ingen mirakelmat, sträva efter att få i dig ca 30-50 gram protein per måltid

På 5 mål med 30 g protein så äter man 150 g protein totalt, vilket kan vara ganska lagom för någon som väger 64 kg men äter man 50 g protein/mål så får man i sig 250 g protein som är ganska rejält i överkant (Nästan 4g/kg kroppsvikt.). Skulle man få för sig att äta sex mål per dag så blir det helt plötsligt väldigt mycket protein.

Tillbaka till ritbordet med det förslaget.


Lindstrom2: Se till att äta mat, regelbundet och i lagom mängd. Går man inte upp i vikt samtidigt som man tränar regelbundet och ganska vettigt så äter man för lite.
Det är enligt mig för tidigt att bry sig om att räkna exakt på vad man får i sig när man är 17 år och har tränat ett år. Läs Grubs deffguide så hittar du vettiga matvaror och ser du till att äta en proteinkälla och en kolhydratskälla till varje måltid (Plus grönsakerna som Runda Grodan redan nämt.) så kommer proteinmängden att räcka. Så svårt är det inte att få i sig den mängd protein som behövs om man äter för att växa.
En enkel kokbok är en bra investering som man har igen hela livet.

I samband med träningen så kan ett tillskott i form av en gainer vara bra men sen gäller det i alla fall att äta mat för att fylla på ytterligare. OBS! En gainer är inte avgörande för hur bra man lyckas men det kan ge både en fysisk och en psykologisk effekt.

Lindstrom2
2006-01-15, 20:17
På 5 mål med 30 g protein så äter man 150 g protein totalt, vilket kan vara ganska lagom för någon som väger 64 kg men äter man 50 g protein/mål så får man i sig 250 g protein som är ganska rejält i överkant (Nästan 4g/kg kroppsvikt.). Skulle man få för sig att äta sex mål per dag så blir det helt plötsligt väldigt mycket protein.

Tillbaka till ritbordet med det förslaget.


Lindstrom2: Se till att äta mat, regelbundet och i lagom mängd. Går man inte upp i vikt samtidigt som man tränar regelbundet och ganska vettigt så äter man för lite.
Det är enligt mig för tidigt att bry sig om att räkna exakt på vad man får i sig när man är 17 år och har tränat ett år. Läs Grubs deffguide så hittar du vettiga matvaror och ser du till att äta en proteinkälla och en kolhydratskälla till varje måltid (Plus grönsakerna som Runda Grodan redan nämt.) så kommer proteinmängden att räcka. Så svårt är det inte att få i sig den mängd protein som behövs om man äter för att växa.
En enkel kokbok är en bra investering som man har igen hela livet.

I samband med träningen så kan ett tillskott i form av en gainer vara bra men sen gäller det i alla fall att äta mat för att fylla på ytterligare. OBS! En gainer är inte avgörande för hur bra man lyckas men det kan ge både en fysisk och en psykologisk effekt.



Thanks för råden =)

Ska läsa deffguiden

Inzza
2006-01-15, 20:21
Att äta allt man kommer över funkade för mig att ta mig från 70kg -> 93kg

Lindstrom2
2006-01-15, 21:16
Att äta allt man kommer över funkade för mig att ta mig från 70kg -> 93kg


Hur länge?

Lindstrom2
2006-01-15, 21:53
Så det finns inget speciellt man ska äta innan efter träning?

Min farsa säger tex att jag ska äta pasta innan............En s.k. kolhydratsladdning eller vad det heter.

King Grub
2006-01-15, 21:54
Pasta, ris, potatis, gröt, osv, går utmärkt att basera måltiden före träning på.

Att "kolhydratladda" gör man innan långa distanslopp och är inget man behöver göra före styrketräning. Ät normala måltider bara. Helt vanliga, regelbundna och rejäla måltider är vad du behöver koncentrera dig på, inte att väga upp exakta mängder av något speciellt vid särskilda tidpunkter. Det är träningen som får dina muskler att växa i första hand, inte ätandet, och äter du som jag beskrev nyss finns allt tillgängligt som du behöver för att tillgodogöra dig träningen.

Lindstrom2
2006-01-15, 21:57
Pasta, ris, potatis, gröt, osv, går utmärkt att basera måltiden före träning på.

Att "kolhydratladda" gör man innan långa distanslopp och är inget man behöver göra före styrketräning. Ät normala måltider bara.


Okej, inget speciellt efter träning, för att man typ ska växa mer eller inte tappa muskler? Vet att jag låter helt ointelligent=P

//Johan

stoney_king
2006-01-15, 22:28
Ta en gainer.... snabba kolydrater, protein... eller banan, mjölk osv...

Lindstrom2
2006-01-15, 22:34
Ta en gainer.... snabba kolydrater, protein... eller banan, mjölk osv...


vilken gainer ska jag ta i såna fall? har kollat på flera st..men vet ej vilken som passar mig.....

DragonOrb
2006-01-16, 12:48
Köp häldre vassle och maltrodextrin och blanda gainern efter din egen vikt.