handdator

Visa fullständig version : isolera baksida axel?


Lellan
2002-08-27, 00:59
Började styrketräna för snart ett år sedan och mitt första mål var att fylla tomrummet på baksidan axeln.. har gått bra faktiskt (visste inte vad jag kunde förvänta mig) men mest har trapezius och rhomboideus växt.. :(

Har försökt med det mesta men tycker det är jättesvårt att isolera så att det bara tar på baksida axel? Vad gör jag för fel? Har testat många olika övningar och olika vinklar men det går inte riktigt.. :confused:

Lättast tycker jag det är om jag gör enarms kabeldrag men jag är så pass svag att jag har lite problem med vikterna (så stora "hopp"mellan). Och jag kan ju inte bara köra den övn?

Tycker inte att jag ökat så mycket i styrka heller, utan det är mer volym.. vad kan det bero på?

Vill faktiskt inte ha större traps å rhomb - ska jag undvika övningar (även rygg) som involverar dessa? Tips på övningar?

(Jag tränar axlar 2 gånger i veckan eftersom de svarade bäst på det - då tränar jag baksida och rotatorkuff i första passet och mellersta och lite framsida några dagar senare)

Tacksam för svar! :)

Åse Columbus
2002-08-27, 09:27
Lägg dig på rygg i cable crossen....greppa kablarna i kors och dra nedåt utåt sidan..INTE böja armbågarna...dina händers läge i slutläget ska vara ovanför huvudet ..nedanför bänken...bromsa på tillbakavägen....

Hoppas du förstår min beskrivning.....du ska se ut som ett kors i slutläget..:rolleyes:

Puh!

Åse:smokin:

Lellan
2002-08-27, 09:55
Tack Åse!

Troor jag förstår.. det låter som en variant av en övning jag kör.. då har jag ryggstödet lite uppfällt men drar med lite böjda låsta armar utåt.. ska testa din variant.. om jag fattat den rätt?

Ska jag ligga på bänken rakt nedanför, lite ovanför eller under trissorna då? (om du förstår hur jag menar) Och bänken är platt och jag drar så att händerna hamnar ovanför huvudet - alltså inte helt rakt? Så att korset mer blir ett fågelfotspår? (*asg* nu rör jag nog till det mer?)

Tack iaf !:)

Åse Columbus
2002-08-27, 10:16
Bänken ska vara rak..ha huvudet mellan viktmagasinen ..alltså mitt i....(rörigt som fan att förklara)..det där med fågelfotspår kan nog stämma...ASG..allvarligt...du tänker nog rätt där..

Händerna ska hamna i ett läge ovanför huvet så att krysset av kablarna sitter ovanför din panna....:rolleyes:

Hoppas det funkar...använd låg vikt.

En lutande bänk träffar rohmboiderna istället och teres major o minor...alltså för långt ner på ryggen.

Åse:smokin:

Lellan
2002-08-27, 10:33
:D

Tror jag fattar.. ska testa! :)

Frågade ställets PT - istället för att förklara menar han att jag behöver de musklerna också.. :rolleyes: (jag envisades, men han tyckte tydligen att jag ska ha två korvar på ryggen men ingen baksida på mina axlar).. man får ALLTID så bra svar.. :rolleyes: Han borde ju själv se att det är baksidan jag behöver, de andra växer och tar gärna över när ngn annan muskel ska jobba..

(kuriosa:andra bra svar jag fått: tyckte vaderna växte mer än resten (å gärna vill jobba när jag kör liggande lårcurl - har du motgift rörande det också blir jag ju glad!) och det är bra proportioner jag siktar på - svar: "äter du så växer du.." bara ett exempel.. tröttnade snart på att fråga där!!)

Så tack Åse, du svarar på det man frågar ju!!:hbang:

Åse Columbus
2002-08-27, 10:46
Det är lätt hänt att vaderna spänns i lårcurl....och jag vet inte hur jag ska förklara mer än att säga koppla ur dem!...försök att slappna av och låta dina fötter "hänga"...ett tips är att fokusera på rörelsen som du ska göra....och att koppla in hjärnan vid knävecket och känna hur hamstringsjobbar uppåt.....

Fokusera mera!!!!

Man ska inte tänka på den muskeln som inte ska jobba!!!!

Åse:smokin:

Happy to be of service!

z_bumbi
2002-08-27, 10:50
>å gärna vill jobba när jag kör liggande lårcurl

Se till att vara avslappnad i foten när du kör lårcurl, att stretcha baksidan på låret och vaden kan också hjälpa.

Editerat i efterhand: Som vanligt kom Åse före.

Åse, du bor i datorn eller hur ? :)

Åse Columbus
2002-08-27, 10:57
z-bumbi!!!!

Hej vännen!

Nejdå...men jag har den uppkopplad på jobbet hela tiden och ibland så kopplar jag av från all annan körning genom att kolla på Kolozzeum...

Hur är det med emmzans "storebror"?

Åse:smokin:

Hittade länken iaf,

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=5730

Lellan
2002-08-28, 16:45
Tack för svaren! :) Nu ska jag iväg å slappna av med fötterna.. :)

:booty:

z_bumbi
2002-08-28, 16:57
Originally posted by Åse Columbus
z-bumbi!!!!

Hej vännen!

Nejdå...men jag har den uppkopplad på jobbet hela tiden och ibland så kopplar jag av från all annan körning genom att kolla på Kolozzeum...

Hur är det med emmzans "storebror"?



Lätt förkylning annars helt okey, hur är det med "mamma" då ?