handdator

Visa fullständig version : proteinsort INNAN träning?


apa_ola
2006-01-15, 14:05
jo, proteinsyntesen 1,2 och 3 h efter träning stimuleras ju mkt av proteinintag precis innan träning. Hittils har jag kört 3 dl mjölk=9 gram protein tillsammans med ca 25 g vassle-->totalt30-35 g protein varav kanske 40 % (?) är EAA innan träning.

Läste dock för ett par dagar sedan att kasein (9 g från mjölken, 1/3 av intaget innan träning) att kasein INTE stimulerar proteinsyntesen. Hur ligger det till i detta fallet?
Borde jag skippa mjölken och ta mer vassle (drinken smakar ju skit utan mjölk *cry* )?

Svara inte "jag skulle aldrig dutta med sådant" eller likande. Jag vill veta eftersom min träning är begränsad av diverse orsaker (hockey under höst, vinter och början av våren) och skulle vilja ha ut så mkt som möjligt.

väl mött...

MUGEN
2006-01-15, 14:16
sök bland trådarna, har för mig att studierna som publicierats hävdar att kasein i vila inte stimulerar proteinsyntes i utsträckning som vassle, medans det är likvärdigt med vassle i samband med träning.

apa_ola
2006-01-15, 14:26
har läst det..men då läste jag det som (i samband) efteråt...
min fråga kvarstår därför..

Yes
2006-01-15, 14:29
Såhär skrev Krubb Kungen i en gammal tråd:

"I vila och utslaget över dygnet är ger kasein större anabol respons.

"Both resulted in positive whole-body protein
balance, but the anabolic response to casein was
superior to that of whey proteins."

Tillsammans med fett och kolhydrat kan man dock göra vasslet mer anabolt.

"The rate of appearance of amino
acids in the blood suggests that the digestion rate of
whey proteins was slower in the presence of carbohydrates
and fats than without and the anabolic response
was improved. Clearly, this factor could have implications
for optimal protein intake for athletes."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR."

I samband med träning är vassle anabolt och kasein antikatabolt.

MUGEN
2006-01-15, 14:34
har läst det..men då läste jag det som (i samband) efteråt...
min fråga kvarstår därför..

förstår ändå inte riktigt frågan, du sätter ändå i dig 25 g supersnabbt protein, så var ligger problemet? är du rädd för att ~7,8g kasein(mjölkprotein är 80% kasein och 20% vassle) skall sakta ned takten på hur vasslet utsöndras i din tarm?

apa_ola
2006-01-15, 14:38
frågan: om inte kasein stimulerar proteinsyntesen är väl vassel att föredra innan träning?

kasein stimulerar inte proteinsyntesen annat än i samband med träning. När är "samband"? innan och efter? eller bara efter?

pragmatist
2006-01-15, 14:54
Det intressanta är inte proteinsyntesen enbart utan proteinbalansen, d.v.s. summan av proteinsyntes och proteinnedbrytning. Försök i samband med träning visar att det går på ungefär ett ut om man tar protein som framför allt stimulerar syntesen (vassle) eller protein som framför allt minskar nedbrytningen (kasein). Bägge typerna skiftar proteinbalansen i positiv riktning ungefär lika mycket. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju kombinera de två, vilket du ju redan förefaller göra.

Yes
2006-01-15, 15:13
Jag blir lite förvirrad när jag läser gamla trådar om vassle och kasein. Å ena sidan har vi inlägget jag citerade - både vassle och kasein resulterade i en positiv proteinbalans men det anabola gensvaret från kasein var mycket större. Sedan har jag läst på flera ställen att det är den plötsliga tillförseln av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, medan en långsam tillförsel drar ned den till basnivåer. Räknas inte intag av kasein som långsam tillförsel?

Kära Bullen, tala om för mig hur jag skall göra för att bli optimal! :D

King Grub
2006-01-15, 15:24
Jmedan en långsam tillförsel drar ned den till basnivåer.

Det är en vävnad mättad på aminosyror som drar ned proteinsyntesen till basnivåer.

I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila.

Yes
2006-01-15, 15:40
Det är en vävnad mättad på aminosyror som drar ned proteinsyntesen till basnivåer.

I vila stimulerar snabbt protein proteinsyntesen, men även proteinnedbrytningen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen, men minskar proteinnedbrytningen. I en ren jämförelse av själva proteinerna över tid ger det långsamma proteinet bättre proteinbalans. Hos unga individer. Hos gamla med nedreglerad proteinsyntes råder det omvända; vassle ger bättre proteinbalans i vila.
Tack! Nu hänger jag med lite bättre.

Hur blir det om man blandar snabbt och långsamt protein, finns det kanske ett idealt förhållande mellan dessa?

(Och inom parentes; hur ser proteinfördelningen ut i Keso? :D )

King Grub
2006-01-15, 15:44
Optimalt proteinintag för maximal muskeltillväxt är inte känt, varken mängd, tidpunkt, sort eller frekvens. Jag tror inte det är fel att kombinera snabbt och långsamt. Man vet inte ens vilka aminosyror av dom essentiella som stimulerar proteinsyntesen, eller om det är en enda som gör det, eller i vilka förhållanden och mängder till varandra som är effektivast.

Proteinet i keso är kasein.

Yes
2006-01-15, 16:00
Okej, mycket som fortfarande är okänt alltså. Jag tror dock jag skall lägga till lite mer vassle i kosten, speciellt på träningsdagar när proteinsyntesen är som mest förhöjd. Blandmissbruk är något jag tror stenhårt på. :naughty:

Cerberus
2006-01-15, 20:36
Ät regelbundet och med en bra proteinkälla till varje måltid är väl inte helt fel att rekommendera? Iaf inte i muskelbyggande syfte.