handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är nackträningen?


Jman
2006-01-15, 12:52
Rent funktionellt så tror jag att jag har nytta av att börja träna specifika nackövningar. Men frågan är om det är något som syns? Att man tränat nacken dvs?

Jag har lyckats träna trapsen rätt så bra så min hals/nacke ser inte lika klen ut längre =) Man föddes inte med tjurnacke direkt.

Sonny
2006-01-15, 12:56
Jense, we need you!

Jonny_88
2006-01-15, 13:24
Ja det syns. Skulle tro att man klarar sig bättre om man t ex krockar med en bil etc.
Förstår inte varför det inte är så många som tränar nacken/hals om de tränar alla andra muskelgrupper

De övningar jag kör för nacken är:

1. man har fötterna på marken och huvudet i också ( Nästan som armhävningar men huvudet och fötterna närmare varandra ). Man rullar då huvudet fram och tillbaka och åt sidan. Om man är klen eller ska värma upp så är det bara att hjälpta till med händerna.

Tar på nacken, halsen.

2. Brygga tror jag det heter, att man går upp och ner i brygga, det tror jag de flesta fattar hur man gör det ( Finns en bild i övningsbanken ) ( Man kan lägga extra belastning på magen i form av människa etc ).

Ta bra på korsryggen och nacken

3. Man står uppochner mot en vägg med ansiktet utåt. Sedan vrider man huvudet så att näsan kommer i kontakt med golvet ( Kan vara svårt i början att nå golvet men det blir bättre med tiden )

Tar bra på hals.

4. Sedan är det lite fler övningar...

kneger
2006-01-15, 13:28
lägg er som i situps-övning men rör BARA huvet upp och ner. det ska inte nudda golvet när ni går ner och när ni går upp så ska hakan ta i lite ovanför bröstet.

Yes
2006-01-15, 13:35
Skulle tro att man klarar sig bättre om man t ex krockar med en bil etc.

I tillräckligt kraftiga krockar kan nacken slitas av så... en vältränad nacke borde vara väldigt bra om man tänkt krocka. Bra rörlighet är nog också viktigt.

krellik
2006-01-15, 14:06
Frontbrygga, brygga och att stå på huvudet är kungliga övningar som dom som använder sin nacke i sina idrotter, dvs brottare och dylikt, förlitar sej på.

Dock behöver man bygga upp sej till dom, speciellt eftersom väldigt få har tränat nackmusklerna och dom inte får speciellt mycket träning i ett vanligt stillasittande liv. Använd händerna i marken för att ta bort en del av belastningen, kör bryggorna på ett mjukt underlag.

Man kan med fördel köpa en nackhuva som man kan hänga på vikter på också, på detta sätt kan man lägga till vikt gradvis. En träningskamrat kan också användas.

Glöm inte att träna nacken balanserat för man vill inte ha muskelobalanser i sin nackmuskulatur... Och rör aldrig nacken i en cirkelrörelse med extra vikt!

Jense
2006-01-15, 14:10
jag är noga med rörelsen i nacken. den vill jag gärna ha kvar. tänk på det

Jman
2006-01-15, 14:12
Att man inte ska göra cirkelrörelser vet jag. Fram och bak rörelser är okej. Men jag kan tänka mig att man inte behöver träna sidorörelserna specifik? Det liksom kommer på köpet eller?

Jense
2006-01-15, 14:14
Att man inte ska göra cirkelrörelser vet jag. Fram och bak rörelser är okej. Men jag kan tänka mig att man inte behöver träna sidorörelserna specifik? Det liksom kommer på köpet eller?


nja , boxare osv tar tag i ett rep i munnen och vrider huvudet sidleds .. repet sitter i nån sorts trissa. cablecrossen exempelvis

30cm
2006-01-15, 14:22
Förstår inte varför det inte är så många som tränar nacken/hals om de tränar alla andra muskelgrupper


Någonstanns måste man dra gränsen. Om man tränar sternocleidomastoid, varför ska man inte träna temporalis eller alla andra ansiktsmuskler för den delen? Näe, det är nog med trapsen för mig.

Ziso
2006-01-15, 14:26
Är det inte så att skaderisken är väldigt stor när man tränar de där nackövningarna?

krellik
2006-01-15, 17:55
Är det inte så att skaderisken är väldigt stor när man tränar de där nackövningarna?

Om man väljer en metod där man kan anpasa belastningen så är det inte så farligt. Om man däremot med en helt otränad nacke får får sej att testa att ställa sej i brottarbrygga utan hjälp av händerna så är det lite farligare.
Å andra sidan kanske man inte ska ställa sej och försöka köra med 200kg i knäböj utan att nånsin ha tränat ben..?;)