handdator

Visa fullständig version : armarna är olika stora


sumobrottaren
2006-01-15, 12:13
min höger arm är större än den vänstra (biseps och triceps)

hur gör jag för att få dom lika?

Bondlurk
2006-01-15, 12:15
Tränar den vänstra mer, kör sen tvåarmsövningar hela tiden.

Jorgen
2006-01-15, 12:16
Icke att man gör. Träna båda armarna lika mycket.
Men använd hantlar istället stång. Det finns ingen som är 100% symetrisk, alla har olika stora armar, men det rättar till sig med tiden.

mistermr
2006-01-15, 12:17
kör sen tvåarmsövningar hela tiden,

Så har jag kört sedan dag 1, men jag tycker fortfarande att högerarm är större än vänster?

MVH

Jorgen
2006-01-15, 12:18
Så har jag kört sedan dag 1, men jag tycker fortfarande att högerarm är större än vänster?

MVH
Det är som sagt helt normalt. 100% symetri existerar inte.

pragmatist
2006-01-15, 12:24
Nästan alla har en arm som är lite större än den andra, samma sak med benen. Om skillnaden är abnormt stor bör man nog se över sin teknik en del, annars är det något man får leva med.

Samboy
2006-01-15, 15:21
det är för att du är starkare på en sida av kroppen en den andra..allt gämnar ut sig med tiden. så oroa dig inte. men om du märker en stor skillnad så ska du ta försöka ta i lite mer med den svaga sidan. som Jorgen säger. det finns ingen symetri. så oroa dig inte! träna tungt! :thumbup:

sumobrottaren
2006-01-16, 16:58
styrke messigt är dom lika men volymen på musklerna skiljersig ganska mkt

Jorgen
2006-01-16, 17:09
styrke messigt är dom lika men volymen på musklerna skiljersig ganska mkt
Och som vi har sagt. Det kommer att rätta till sig med tiden.

Spannmål
2006-01-16, 17:11
Hur mycket är mycket? Ta fram måttbandet vetja! Gissar på att det är max 2 cm det rör sig om.

sumobrottaren
2006-01-16, 19:27
Och som vi har sagt. Det kommer att rätta till sig med tiden.
hoppas du har rätt!

Challenge
2006-01-17, 09:33
Och som vi har sagt. Det kommer att rätta till sig med tiden.

En liten fråga på samma ämne. Efter att ha tränat en hel del tennis är jag lite "större" eller vad man nu ska säga på högersidan av kroppen eftersom det är min slagarm. Detta syns mest på bröstmusklerna som inte är riktigt lika stora, symetriska. Styrkemässigt är det inte så stor skillnad, inte någon märkbar iaf... Frågan är alltså bör jag träna vänstersidan något extra? eller ska jag helt enkelt köra på som vanligt och så löser det sig med tiden?

/challenge

Samboy
2006-01-17, 15:07
hoppas du har rätt!

det är så att du inte är lika stark i alla muskler och när du tränar så blir alltid den starkaste delen på dig mer tränad än den som du inte är lika stark i. och med tiden så gämnar det ut sig. tålamod grabbe. inget att oroa sig för..se till att du utför övningarna korrekt och att du stabiliserar dig. dvs att du ligger/står/sitter balansmessigt rätt och känner dig bekväm i den positionen du utför övningen i. sen testar du att köra några reps och känner själv efter om det tar lika bra. men det får alla stå ut med som tränar. du kommer alltid vara starkare i den sidan du använder mest..och du kommer alltid ha nån muskel som är större än den andra.. :)

Jorgen
2006-01-17, 16:25
En liten fråga på samma ämne. Efter att ha tränat en hel del tennis är jag lite "större" eller vad man nu ska säga på högersidan av kroppen eftersom det är min slagarm. Detta syns mest på bröstmusklerna som inte är riktigt lika stora, symetriska. Styrkemässigt är det inte så stor skillnad, inte någon märkbar iaf... Frågan är alltså bör jag träna vänstersidan något extra? eller ska jag helt enkelt köra på som vanligt och så löser det sig med tiden?

/challenge
Kör på som vanligt, med fokus på hantelövingar. Så kommer det att rätta till sig med tiden. Att träna den ena sidan mer är inte lönt.

GPa
2006-01-17, 16:27
ett sätt är kanske att låta vänsterarmen bestämma antalet reps när de gäller alternerade curlar, sen jämnar det ut sig efter ett tag.

Jorgen
2006-01-17, 16:30
ett sätt är kanske att låta vänsterarmen bestämma antalet reps när de gäller alternerade curlar, sen jämnar det ut sig efter ett tag.
Vilket man gör om man kör med hantlar.

tigerofsweden
2006-01-17, 16:33
Jag hade starkare och större vänster biceps när jag började. Efter 7mån med både skivstångcurlar och hantelcurlar så har högern hunnit ikapp o gått om vänstern :laugh: Så nu hoppas jag att vänstern svarar o hinner ikapp :D
Edit. Och den högra har fått snyggare peak *cry*