handdator

Visa fullständig version : plyometrisk träning innan eller efter de tunga vikterna?


apa_ola
2006-01-15, 11:34
hade tänkt träna upp min snabbhet och expolisivitet genom plyometrisk a.k.a hopp- och skutträning. Frågan är ifall jag ska hoppa och skutta innan eller efter jag går på de tunga övningarna som ex: böj?

Har hört att man ska köra explosiviteten först vid ett träningstillfälle (varför man skulle det kommer jag inte ihåg) samtidigt som man säger att man ska köra de tyngsta övningarna först när mna tränar styrka.

Att träna ben två gånger per vecka tror jag inte kommer hålla så länge.
MVH

Jman
2006-01-15, 11:50
Jag har inga belägg för det ... dels så skulle jag skulle köra tunga övningar först efter ordentligt uppvärmning. Man tränar ju viss explosivitet där också.
Å andra sidan så kan jag lugnt tillägga att jag har då inte lust att skutta omkring efter ett ha kört benböj. Då blir det väl att man bara orkar köra explosivitetsträning innan de tunga övningarna? Ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp ...

Bönne
2006-01-15, 11:57
Jag tror att det bästa hade varit att ex. köra den explosiva på måndag och den tunga på fredag. Tror inte det kommer leda till överträning, såvidare du inte kör väldigt hög volym på träningen.

pragmatist
2006-01-15, 12:10
Plyometrisk först, helt klart, om du vill ha ut något av det. Du kan inte hoppa något vidare när du har pump i benen. Men bäst är förstås att träna explosiviteten på en separat dag, eftersom du använder samma muskelfibrer när du tränar explosivt som när du tränar tungt. Det är ju för övrigt det man gör i den s.k. "Westside"-modellen, att köra maxlyft på måndag och explosiva lyft på torsdag (t.ex.).

Ame
2006-01-16, 10:53
Plyo först, helt klart(om du nu inte vill träna på olika dagar).