handdator

Visa fullständig version : Uppdrag granskning: Discoträning – inte bara ett pubertalasfenomen.


Bönne
2006-01-15, 11:25
Discoträning är ett väldigt känt fenomen inom styrketräningsvärlden, vi flesta förknippar det med pojkar i puberteten som desperat pumpar biceps och bröst för att få flickornas uppmärksamhet, “de är väl de enda som håller på så” tänker ni nu, jo, så tänkte jag också, tills idag - vad jag såg idag förändra mitt liv – vad jag nu kommer att berätta kommer med all säkerhet förändra era liv också.

0600 imorse fick jag för mig att jag skulle upp och träna; jag hade dock inte sovit på hela natten och hallucinationerna hade redan börjat, så jag kände att jag behövde lite te för att hålla mig vaken, jag tänkte att jag skulle testa te-sorten som min syster köpt hem åt mig från Indien. Koka upp vattnet och hällde upp i en stor kopp, tesilen var då inte tillräckligt stor för den här kvantiteten som jag tänkt mig, så min tanke var att jag skulle hälla ner teet rakt i vattnet istället och sedan sila upp det, så jag gjorde ett litet hål (så trodde jag) i förpackningen och hällde ner teet i det varma vattnet, nu var det så, att hålet var mycket stor och mängden som kom ner i koppen var också mycket stor, tillräckligt för att det skulle bli tungt att röra runt med en gaffel i koppen, trött som jag var orkade jag inte bry mig om detta utan fortsatte som planerat och började fiska ur bladen. Teet blev, inte allt förvånande, mycket stark, styrkan gjorde att efter jag druckit det så blev hallucinationerna lite mer framträdande, någon form av headbuzz fick jag också, jag trodde nästan att Indierna kastat i lite knark i teet, denna tanke höll i sig ett tag framför, ni får strax veta hur den knäcktes.

Det var nu dags att åka ner till gymmet; mark, chins och kabelrodd var planerat. När jag anländer till gymmet så står där bara en person i receptionen, jag var där så tidigt att datorerna inte ens var uppstartade och klara för att läsa av mitt kort, känslan att kliva in i gymmet när det var helt tomt kändes lite sådär så mysigt, knarkmysigt. Att stå i det tomma omklädningsrummet kändes också mycket skumt, till och med min proteinshake (som jag tar före träningen eftersom det är mest optimalt) smakade bättre än vanligt, dessa upplevelser jag kände gjorde att spekulationerna om möjligt knark i teet blev starkare, varför kändes allt så mycket och varför smaka proteinshaken bättre? ”Är det kanske bara för att jag är trött och fått i mig centralstimulerande (koffein) som jag känner så?”, eller är det något annat, ”när man får i sig thc oralt så ska väl inte effekten komma så snabbt?”. Jag var ställd, dock blev det klart ganska snart, tjejen som stod i receptionen slog på musiken; ”Helena Paparizou - My Number One” - BAM! alla mysiga känslor var borta, eftersmaken från proteinshaken blev mer framträdande och otrevlig, jag förstod då att jag bara varit trött, denna otroligt dåliga låt klarade inte ens mitt trötta sinne av att förvränga och få att låta mysig, förvirringarna var borta, allt var klart - men inte för hur länge till, men det visste jag inte då.

Jag har precis börjat värma upp med lite chins när först, andre och ett helt gäng kom in, bara skrynkliga personer, under tiden de står och snackar hinner jag gå och plocka fram kedjan och en viktkaka, dags för chins med vikt. Då man har ryggen vänt emot precis hela gymmet då man kör chins, så jag såg inte vad som hände bakom mig och jag tänkte heller inte så mycket på detta. Körde ett, två, tre och fyra set chins, utan att kolla och se vad de sysslade med, hade fortfarande ingen tanke på detta, menar gamlingar, de kör rehab i maskiner på otroligt lätta vikter, inte mer än så, så intresset var ju ganska svalt för att tjuvkika på dem. Jag vänder mig nu om för att gå och lägga tillbaks kedjan och vikten, det jag ser när jag vänder mig, gör att det börja komma swichande ljud och jag blir alldeles yr av det jag ser, alla gamlingar kör biceps eller bröst, ALLA, de svingar hantlarna och kör inte enda ner till bröst i bänkpressen. Jag håller nästan på att trilla ihop, ”VAFAN är detta för hallucinationer”. Jag vill inte tro det, men kan inte undvika att ta in informationen i huvudet, utvecklas inte människan mer, förblir människor så desperata och så illtänkt. Kan inte släppa det, men försöker ändå fortsätta med min träning, går upp på flaket för att köra marklyft, på flaket har man en heltäckande syn över hela gymmet, jag ser då hur en gamling står framför spegeln och svingar i hantelcurlen och stönar som han tar i, i nästa vila ser jag en gamling stå i kabelcrossen och kör flyes, upphetsad som fan blir han och börjar pumpa snabbare och snabbare, smäller i handtagen i varandra så det knallar till (kommer genast och tänka på bildserien i ”best of” som handlar om en av Arnes kurser där de beskriver hur Arne ger ifrån sig ett glädje tjut och säger ”It’s disco and I like it”. Jag får även se två gamlingar som kör bänkpress, precis som pubertetskillarna så studsar de på bröstkorgen och lyfter snabbare med högern än vänstern så stången lutar åt ena hållet så vikterna håller på glida av. Hela passet bestod av sådana upplevelser, gamlingar som discotränar. Min tro på vuxna har sjunkigt något enormt, ”ålder är inte en merit” så har jag ofta tänkt förut, nu ingår det tankesättet i min livsfilosofi.

Vafan...

Jag kan nu fylla i ”om du fick ångra ditt livs största missstag”-tråden med ”att jag åkte upp och tränade på en söndagsmorgon.” Hoppet om att man som vuxen ska bli iskall och bry sig mindre om omgivningens tankar har försvunnit, så bara för att ens omgivning blir äldre, så kommer de inte bli mindre desperata och illtänkta.

Ett ord från en sänkt Bönne.

HenrY
2006-01-15, 11:30
haha ägd!:D

internethjälten
2006-01-15, 11:41
Galet långt inlägg, intressant läsning :hbang:

Kebab-Arne
2006-01-15, 12:16
Usch, morgonträning suger. Ofta mer fullt på gymmet då än att sova vidare och gå dit vid halv elva tiden, (mitt gym öppnar 9). Senast så var det nån tant som frågade en kille som körde böj om han tävlade, tävlade i böj då. Saken hör att killen körde väl en 100kg på böjen, vilket i mina ögon är en helt respektabel vikt men absolut ingen vikt man tävlar i. Men för tanten var det massor.

Grahn
2006-01-15, 12:16
Är väl bra att pensionärer tränar oavsett hur de gör det?

Kwon
2006-01-15, 12:25
Är väl bra att pensionärer tränar oavsett hur de gör det?

Helt klart!

Stort steg att gå från TV-soffan/frimärkssamlingen till gymet!

De försöker iaf hålla igång sina sista år...

HenrY
2006-01-15, 12:31
Är väl bra att pensionärer tränar oavsett hur de gör det?

Jaaa, se på Sverkar och Allan! Nog fan håller dom upp alltid! :thumbup:

Kwon
2006-01-15, 12:35
Jaaa, se på Sverkar och Allan! Nog fan håller dom upp alltid! :thumbup:

Lollerskates!

Grahn
2006-01-15, 12:38
Jaaa, se på Sverkar och Allan! Nog fan håller dom upp alltid! :thumbup:

:D

Tror de gärna visar dig var skåpet ska stå efter det uttalandet.

Krampus
2006-01-15, 12:39
White Rabbit - Jefferson Airplane :hbang:


"Iiin your heeead!!"

HenrY
2006-01-15, 12:45
:D

Tror de gärna visar dig var skåpet ska stå efter det uttalandet.

Vikket skåp? Här flyttas inge skåp.... :confused:

Vi pratar träning här Grahn, inte om att flytta på några skåp.
Herregud.... *rolleyes*

Jense
2006-01-15, 12:49
Vikket skåp? Här flyttas inge skåp.... :confused:

Vi pratar träning här Grahn, inte om att flytta på några skåp.
Herregud.... *rolleyes*

grahn är också pensionär, who can blame him. men visst jag r med på ett pas, om vi kör grepp efter

Tricklev
2006-01-15, 12:51
Vi lever i en galen värld!

Johan_P
2006-01-15, 12:53
Rätt intressant läsning. Samma "incident" påträffades jag av igår också, fast det var bara en gamling, och inte en hel drös.

HenrY
2006-01-15, 12:55
grahn är också pensionär, who can blame him. men visst jag r med på ett pas, om vi kör grepp efter

haha joo, han glömmer bort vilka trådar han skriver i.... Börjar tjöta om flyttning av några skåp helt plötsligt!
Grahn, tillbax till senil hemmet med dig!

Grahn
2006-01-15, 13:00
haha joo, han glömmer bort vilka trådar han skriver i.... Börjar tjöta om flyttning av några skåp helt plötsligt!
Grahn, tillbax till senil hemmet med dig!

Skåpet ska givetvis flyttas för att demonstrera hederliga gammla arbetsmuskler, döh.

Nitrometan
2006-01-15, 13:23
Jag tror det beror på att de aldrig har blivit uppfostrade i hur man ska träna. Då sitter "fjortisfasonerna" kvar.

Kolla på de gamlingar som har lärt sig att träna vettigt. Gamla brottare, kastare, lyftare och vad det nu kan vara.

Bönne
2006-01-15, 13:26
Är väl bra att pensionärer tränar oavsett hur de gör det?Det är utvecklingen jag fick en chock över, att se fullvuxna desperat träna efter större peccs och biceps känns hemskt, känns så outvecklat...

aliquis
2006-01-15, 13:37
Även jag tyckte det var långt, fick läsa alla andra tabbar först, men nu är det gjort, kul med.

Grahn
2006-01-15, 13:48
Det är utvecklingen jag fick en chock över, att se fullvuxna desperat träna efter större peccs och biceps känns hemskt, känns så outvecklat...

Tror iofs bara de gör som de blivit lärda.

Bönne
2006-01-15, 14:26
Tror iofs bara de gör som de blivit lärda.Tro gör man i kyrkan.

Tonårskillarna som discotränar gör det medvetet (de flesta), så även gamlingarna.

Grahn
2006-01-15, 14:59
Tro gör man i kyrkan.

Tonårskillarna som discotränar gör det medvetet (de flesta), så även gamlingarna.

Jaha sitter du där och postar alltså?

Själv har jag sett många fler pensionärer som vallas runt och visas hur de ska träna av instruktörer än jag sett tonåringar så tron känns välgrundad.

Bönne
2006-01-15, 15:10
Jaha sitter du där och postar alltså?

Själv har jag sett många fler pensionärer som vallas runt och visas hur de ska träna av instruktörer än jag sett tonåringar så tron känns välgrundad.Tror inte instruktörer visat dem detta, på dagen kör gamlingar som kör hela kroppen.

morte
2006-01-15, 15:27
Ja du Bönne. Jag håller helt med, gud vad fånigt, vuxna människor som tränar för att se bra ut! Tanken på det är nästan lika äcklig som att föräldrar har sex, för alla vet att precis när man passerat 25 så är det inte det minsta viktigt att se bra ut eller tillfredställa andra behov än Bönnes krav på månadspeng.

Jense
2006-01-15, 15:29
Ja du Bönne. Jag håller helt med, gud vad fånigt, vuxna människor som tränar för att se bra ut! Tanken på det är nästan lika äcklig som att föräldrar har sex, för alla vet att precis när man passerat 25 så är det inte det minsta viktigt att se bra ut eller tillfredställa andra behov än Bönnes krav på månadspeng.


det se rinte bra ut med bara vältränade bröst och bicep.

morte
2006-01-15, 15:52
det se rinte bra ut med bara vältränade bröst och bicep.

Ok. Men om prio är att en person vill ha stora pecs och biceps, skall han/hon då prioritera grunda enbensböj på balansboll och stavgång eller bänkpress och skivstångscurl?

Jense
2006-01-15, 16:12
Ok. Men om prio är att en person vill ha stora pecs och biceps, skall han/hon då prioritera grunda enbensböj på balansboll och stavgång eller bänkpress och skivstångscurl?


prioteringar är något en grov människa sysslar med. inte pensionärer.

Angel
2006-01-15, 17:25
heheh, alla ka inte vara bäst vettu, ja svigar säkert också mina hantlar, ja e självlärd, får gå på känsla

Hnke
2006-01-15, 17:32
Helt crazzzyyyyyy läsning alltså.

morte
2006-01-15, 17:36
prioteringar är något en grov människa sysslar med. inte pensionärer.

Ok. Då vet jag, det är olagligt att vara tanig och försöka få större biceps, Man måste ju bli grov först! Marklyft i minst tio år innan man får ens försöka sig på att curla, annars blir det dryga böter.

Rock'nRoll
2006-01-15, 17:47
Ok. Då vet jag, det är olagligt att vara tanig och försöka få större biceps, Man måste ju bli grov först! Marklyft i minst tio år innan man får ens försöka sig på att curla, annars blir det dryga böter.

:laugh:

grisbil3n
2006-01-15, 22:28
Morgonträning äger, har fått ett antal kommentarer av imponerade motionärer, i deras värld så är man en titan om man tar 170 kg i stående vadpress exempelvis. Har även fått se ett antal seniorer dansa disco, och det är inte vackert.

Spannmål
2006-01-15, 22:52
Disco <3

Har ett gäng härliga grabbar (60) som brukar köra Incline bänk i smithen, halva reps!! Och de kör många set! (pump)

Jense
2006-01-15, 22:54
Ok. Då vet jag, det är olagligt att vara tanig och försöka få större biceps, Man måste ju bli grov först! Marklyft i minst tio år innan man får ens försöka sig på att curla, annars blir det dryga böter.


ja nä det är klart, stora bröst och bicep i 10 år först, sen resten. :thumbup:

Antn
2006-01-15, 22:56
hahah så bra!

välskrivet som inget å mkt härlig läsning :thumbup:

men ack så hemskt... :confused:

Johan_P
2006-01-15, 23:08
Ok. Då vet jag, det är olagligt att vara tanig och försöka få större biceps, Man måste ju bli grov först! Marklyft i minst tio år innan man får ens försöka sig på att curla, annars blir det dryga böter.

Heh, du verkar känna dig träffad :P

Bönne
2006-01-16, 00:09
Ok. Då vet jag, det är olagligt att vara tanig och försöka få större biceps, Man måste ju bli grov först! Marklyft i minst tio år innan man får ens försöka sig på att curla, annars blir det dryga böter.Jag kan bara säga vad jag känner, att pumpa biceps och bröst i hop om att attrahera, känns väldigt torftigt. Skilda medelåldersmän som, nä, jag kan inte ens fortsätta på det där...