handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man lita på boken?


LisaB
2006-01-15, 09:22
Har läst lite i Camilla Porsmans bok Kvinnans hälsobibel och har stött på en del påståenden jag tycker är underliga. Tex så påstår hon att ägg innehåller mestadlen mättat fett och skall därför undvikas, samt att havregrynsgröt är snabb kolhydrater.

Hur pålitligt är egentligen detta? I slutet av boken står det att hon har fått hjälp av paulun angående kost-delen. Men han sjäv skriver ju att gröten är långsam och att ägg är jättebra.

Vad tror ni?

King Grub
2006-01-15, 09:26
Ja, dom två påståendena är direkt felaktiga i alla fall. Jag har inte läst boken, men håller resten av den samma nivå passar den nog bäst i det runda arkivet. Jag skulle rekommendera en riktig bok i näringslära (t ex Näringslära För Högskolan) i stället för en slarvigt hophafsad populär"vetenskaplig" lunta.

LisaB
2006-01-15, 11:03
Ja, jag gissade nästan det att hon var helt ute och cyklade. Frågan är bara om de verkligen har läst igenom hennes bok innan tryckning, för man får väl inte ge ut vad som helst?

bubbe
2006-01-15, 11:56
Ja, jag gissade nästan det att hon var helt ute och cyklade. Frågan är bara om de verkligen har läst igenom hennes bok innan tryckning, för man får väl inte ge ut vad som helst?

så länge det säljer, så vill förlaget ge ut böckerna.

pragmatist
2006-01-15, 12:34
Tyvärr är många dietister och "näringsexperter" väldigt dåligt utbildade och/eller sitter fast i gammaldags och fördomsfullt tänkande med väldigt ringa vetenskapligt stöd. T.ex. tror många att mättat fett är någon sorts gift, att kolesterolrik mat ger hjärt- och kärlsjukdomar, och att man inte blir fet av komplexa kolhydrater. De ordinerar fettfattig kost till växande barn och blivande mödrar och andra vansinnigheter.

Mitt råd: läs på själv och bilda dig en egen uppfattning. :thumbup:

Apos78
2006-01-15, 13:18
Tyvärr är många dietister och "näringsexperter" väldigt dåligt utbildade och/eller sitter fast i gammaldags och fördomsfullt tänkande med väldigt ringa vetenskapligt stöd.

Utbildar mig själv till just dietist och kan faktiskt hålla med dig lite där. Dags för en ny generation experter måhända... ;)

Aelrik
2006-01-15, 14:01
Tyvärr är många dietister och "näringsexperter" väldigt dåligt utbildade och/eller sitter fast i gammaldags och fördomsfullt tänkande med väldigt ringa vetenskapligt stöd. T.ex. tror många att mättat fett är någon sorts gift, att kolesterolrik mat ger hjärt- och kärlsjukdomar, och att man inte blir fet av komplexa kolhydrater. De ordinerar fettfattig kost till växande barn och blivande mödrar och andra vansinnigheter.

Mitt råd: läs på själv och bilda dig en egen uppfattning. :thumbup:

Håller helt med.
Däremot är det lite jobbigt med folk som helt förkastar det "gammeldagsa" och bildar små korståg mot kokt potatis bara för att kvällspressens löpsedlar "sa det". :MrT:

Bite
2006-01-15, 14:29
Håller helt med.
Däremot är det lite jobbigt med folk som helt förkastar det "gammeldagsa" och bildar små korståg mot kokt potatis bara för att kvällspressens löpsedlar "sa det". :MrT:
Kokt potatis är väl ypperlig mat? Var är detta korståg? Jag ska driva ut dem i östersjön :devil:

Aelrik
2006-01-15, 14:49
Jag menar givetvis den ovetenskapliga kostläran som tar sig ton i ytliga uttryck som "socker är farligare än fett", "övervikt går i släkten" etc.

Oftast handlar det väl om medelålders kvinnor som vill bortförklara sina överflödiga kilon genom att rycka i alla halmstrån de får tag i... :D

Bite
2006-01-15, 14:55
Jag menar givetvis den ovetenskapliga kostläran som tar sig ton i ytliga uttryck som "socker är farligare än fett", "övervikt går i släkten" etc.

Oftast handlar det väl om medelålders kvinnor som vill bortförklara sina överflödiga kilon genom att rycka i alla halmstrån de får tag i... :D
Mjo, jag känner igen det där. "Jag har lågt blodsocker förstår du, jag MÅSTE ha en delicatoboll" :D

Apos78
2006-01-15, 17:06
Det handlar i 99% av fallen om halvfeta soffliggare som vill hitta enklaste möjliga vägen till viktnedgång. Helst utan att röra på sig och med en fet sås till alla mål.

Det finns inga genvägar, bara lite smarta rätta vägar

heraso
2006-01-15, 19:55
Jag har bläddrat lite i den och skulle inte köpt boken ifråga då hon tidigare har lidit av ätstörningar, något som jag tycker genomsyrade alltför många sidor. Därmed inte sagt att den är dålig, men för mig som tidigare haft svåra problem med maten och nu är på uppgång ansåg inte att det var lämplig litteratur för mig. Föredrar neutrala böcker där jag efter fakta får bilda mig en egen uppfattning gällande kost och hälsa.