handdator

Visa fullständig version : En proteindrinks konsistens?


GhostFace
2002-08-26, 21:55
I raden av sanslöst ovettiga inlägg har jag kommit till...

...Hur ska den ultimata konsistensen på en proteindrink vara egentligen? Tjock & nästan lite segflytande? Eller rejält utblandad med vatten el liknande flytande så det gränsar till 'smaklöst'...?

Vilken effekt har konsistensen på upptaget av drinken? Om ngn alls?

JanneS
2002-08-27, 06:48
Teoretiskt sett skulle man kunna tänka sig att tunnflytande drinkar är något lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Men om man sätter det i sitt sammanhang är skillnaden för liten för att man ska bry sig. Kroppen kan tillgodogöra sig ~97% av proteinet i mjölk och ~96% av proteinet i en blandad måltid. Personligen vill jag ha min proteindrink så tjock att jag kan äta den med sked, och jag bryr mig definitivt inte ifall jag går miste om 1 g protein om dagen. Däremot kan jag tänka mig att det tar längre tid för aminosyrorna från en tjock drink att nå blodomloppet, eftersom den tar längre tid att gå igenom matsmältingsapparaten. Detta kan ha betydelse i situationer det är viktig att få ut proteinet så snabbt som möjligt, t ex direkt efter träning.

z_bumbi
2002-08-27, 08:50
Tunnflytande: Vill jag tugga så gör jag det gärna men då föda som ska vara i fast form.

Vissa anser att det orsakar mindre problem för magen om den är tunnflytande också.

muskelbyggarn
2002-08-27, 10:06
Tunn eller tjock? det får väl smaklökarna avgöra :D

Vad beträffar det totala upptaget så tror jag inte det spelar någon roll ang. konsistensen däremot bör en tunnare drink ha ett något snabbare upptag då den är mer utblandad.

Vänl,,,
Tobbe

Grahn
2002-08-27, 10:09
En tunnare drink blir ju då iofs en större drink vilket gör att den tar lite längre tid att dricka.

GhostFace
2002-08-27, 10:22
Har oxå fått för mig att en tunnare drink påskyndar upptaget av ingridienserna.

muskelbyggarn
2002-08-27, 10:54
>Grahn

Bara att träna upp sväljförmågan då :naughty:

Vänl,,,
Tobbe

Grahn
2002-08-27, 11:25
muskelbyggarn: heh sant sant :) men borde inte en större mängd vätska ta längre tid genom "systemet" med?

psyko_bob
2002-08-27, 11:43
Klar fördel att dricka mycket vätska i samband med all mat, mycket lättare för kroppen att bearbeta födan och ta upp alla näringsämnen. Ju mer vätska desto snabbare bearbetning. Även att tugga sätter igång processen, prova därför att tugga proteindrinken innan/medan man sväljer.