handdator

Visa fullständig version : Acne av protein?


tobbe88
2006-01-14, 21:24
Gokväll

Är det sant att man kan få acne av ett överflödigt proteinintag?

King Grub
2006-01-14, 21:48
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1280123&postcount=83

Just proteinet lär inte vara den största av dom påverkande kostfaktorerna.

Farzan
2006-01-14, 21:58
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1280123&postcount=83

Just proteinet lär inte vara den största av dom påverkande kostfaktorerna.

Men jävla skit! Alla dessa år har morsan haft rätt och att jag har haft fel... Det står ju på acne sidorna att kosten inte har nå betydelse, men de hade visst fel. Morsor vet visst bäst ändå. :P

Grrrr....

För de som är intresserade.
http://www.acne.com/myths_claims/myths_claims.php

"Acne Myths & Claims - Certain foods cause acne.

No, those french fries you had yesterday didn’t give you new zits today. In fact, scientists have been unable to find ANY substantial connection between diet and acne. "

Grub, är du helt 100 på att kosten har en säker effekt på acne? Ditt ord är lag för mig, så om du säger det litar jag på det. :)

King Grub
2006-01-14, 21:58
Grub, är du helt 100 på att kosten har en säker effekt på acne? Ditt ord är lag för mig, så om du säger det litar jag på det. :)

Läs Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. Implications for the role of diet in acne. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)

Artiklar som säger att kosten inte påverkar baserar uttalandet på gammal, riktigt gammal, och dåligt underbyggd forskning.

Farzan
2006-01-14, 22:10
Läs Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. Implications for the role of diet in acne. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)

Riktigt intressant. Tack för informationen grubb! Man lärde sig något vettigt där. :)

haiduc
2006-01-15, 00:21
Även om vissa saker i kosten är mindre bra för huden så finns det mkt man kan göra för att förebygga finnar i ansiktet.. Så att skylla allt på kosten är nog inte hela sanningen, men att kosten har en betydelse är jag övertygad om :)

Tolkia
2006-01-15, 00:32
Sedan är det olika hur mycket man reagerar på kostfaktorer. Ett råd man ofta får är att ta bort mjölkprodukter ur kosten, men jag vet minst lika många som försökt med detta UTAN att märka någon skillnad, som jag vet folk som det fungerat för. En del reagerar på fet mat, en del på choklad, en del på ost osv. Generellt är det dock ganska givet att en "sund" kosthållning är bättre för både den acnedrabbade och den rosenbladssläta hyn än en kost baserad på cola och chips - samma sak som gäller för kroppens övriga delar (t.ex. de av många så omhuldade musklerna ... ;) ), m.a.o.

stenis
2006-02-24, 12:32
Jo, det gör det. Mat (och kosttillskott) hör till dom allra största påverkande, påverkbara, faktorerna.

Vilka typer av kosttillskott är det främst? Protein sa du själv inte borde vara den största orsaken till acne, finns det några andra kosttillskott som man vet ger acne?

mvh

hahavaffan
2006-02-24, 13:46
Jag hade inte en finne när jag börja sommarjobba i somras. Sen käkade jag mcdonalds 1 gång om dagen, och ibland en på kvällen också... och helvete vad fet hy jag fick. Den feta hyn gjorde att finnar trivdes jävligt bra i mitt ansikte. När jag slutade med skräpmaten så slutade finnarna/fet hy lika snabbt.

madmarc
2006-02-24, 19:24
Jag är 29 åroch har problem med finnar titt som tätt. Det jag har uppmärksammat är att jag får finnar av mejeriprodukter och när jag äter fet kost.
Jag upplever att jag får mer finnar när jag äter mycket kasein men inte vassle av bra kvaltet.
Har inte heller fått problem när jag äter kreatin typ creapure eller kcg.

LuThe
2006-02-25, 17:51
Är det inte så att man får finnar av att träna mycket styrketräning eftersom det framkallar tillväxthormoner eller ngt sånt

scarie
2006-02-27, 16:11
Jag får finnar (ofta två dagar efter inmundning) av coca cola (läsk i allmänhet), chips samt fet mat, rent generellt..

aliquis
2006-02-27, 18:11
Jag fick iaf mer när jag började äta mer generellt, och träna kanske. Men jag tror inte det beror på proteinet utan just det jag sade isf. Nuförtiden är det dock ingen fara längre. (kanske för jag tränar o äter så mesigt? men mer troligt att kroppen vande sig.)

Slimfit
2006-02-28, 00:03
Jag fick iaf mer när jag började äta mer generellt, och träna kanske. Men jag tror inte det beror på proteinet utan just det jag sade isf. Nuförtiden är det dock ingen fara längre. (kanske för jag tränar o äter så mesigt? men mer troligt att kroppen vande sig.)

Fick också mycket finnar när jag började träna men efter hand så vande sig kroppen med den ökade mängden mat och hormoner så nu är det i balans. Det tog dock några månader :/

michael
2006-03-27, 14:49
Är det inte så att man får finnar av att träna mycket styrketräning eftersom det framkallar tillväxthormoner eller ngt sånt

Tung styrketräning med adekvat kost(såsom kolesterol) ger förutsättningar för ökad lipid androgenproduktion i kroppen. De i sin tur ökar oljeutsöndringen av talgkörtlarna.

madmarc
2006-03-27, 18:30
Jag klippte en rad från Kings länk, menar författaren att dieten inte inehåller frukt eller bearbetad frukt och grönsaker eller att den innehåller mest frukt grönsaker och lean meats.
Upplys mig gärna.

These diets are free of processed foods, cereal grains, dairy products,
refined sugars, and refined oils and almost entirely comprise
unprocessed fresh, fruits, vegetables, and lean meats, fish,
and seafood.

goggen
2006-03-27, 18:54
bare et lite tips, jeg har slitt med acne i flere år, og har prøvd det meste, men ble bra da jeg begynte med basiron gele. fåes uten resept. :)