handdator

Visa fullständig version : teknik och vikter


sissa
2006-01-14, 18:21
ibland undrar jag om en del instruktörer har som självändåmål att ha så lite vikt som möjligt när man tränar. jag är nybörjare och vet inte mkt om saker och ting, men det är intressant med alla olika budskap man får ( jag vet att tillsist så är det jag själv som måste bestämma hur jag vill träna. men det är inte så lätt att veta när man är ny)

iallafall; det känns som att vissa hittar på alla möjliga tekniker där iaf jag upplever det som i stort sätt omöjligt att ha särskilt hög vikt.

nån sa en gång till mig " om du tittar här på gymmet, de som kör med mkt vikt gör förmodligen fel"

dock tänker jag att det borde finnas fördelar med att köra tungt, även om tekniken inte perfekt? ( med perfekt teknik menar jag inte teknik som är livsfarlig eller skadlig)

att ha en " perfekt teknik" som samtidigt innebär att man inte kan köra särskilt tungt, då kan man undra hur perfekt det är, rent muskelbyggaraktigt.

Jorgen
2006-01-14, 18:28
dock tänker jag att det borde finnas fördelar med att köra tungt, även om tekniken inte perfekt? ( med perfekt teknik menar jag inte teknik som är livsfarlig eller skadlig)

att ha en " perfekt teknik" som samtidigt innebär att man inte kan köra särskilt tungt, då kan man undra hur perfekt det är, rent muskelbyggaraktigt.
Fördelen med att köra så är bättre muskeltillväxt.
Att ha en rent perfekt teknik är enligt mig inte det bästa för att bygga muskler.

Jman
2006-01-14, 18:32
Oftast kör man både och. De är de 2 sista seten i en övning som brukar bli lite vingliga för mig. Man måste överanstränga muskeln för att få den växa. Att tänka på dock är att vissa övningar inte ger utrymme för fusk. Marklyft t.ex. Säkerhet först och främst.

Pudzianovski
2006-01-14, 19:28
Det är en balansgång som jag löser genom att ibland köra lätt och ibland tungt. Då får du med lite av varje.

Corpobal
2006-01-14, 19:53