handdator

Visa fullständig version : Problem (Hacker?) :(


tinkerbell
2006-01-14, 12:21
Igår satt jag vid datorn på msn och lite så.

Rätt som de var så blev jag addad personen skrev en länk till mig, när jag klickade på länken bad den mig ladda ner en fil och när jag klickade på själva filen började datorn ladda stort och jag undrade vad de var som hände jag stängde av och rätt som de var så var denna person i min dator, öppnade exempelvis textdokument och skrev dumma meningar

Det har inte hänt något nu senn igår, och just nu sitter jag här med ZoneAlarm som jag installerat, detta hände endast när jag var uppkopplad, givetvis.

Är ZoneAlarm de rätta till detta? Har ni fler tips över vad man kan installera in i sin dator? Min dator är inte allt för säker.

Väldigt tacksam för svar...

MVH

Arnesson
2006-01-14, 12:23
Tips: Öppna inte filer som okända personer skickar :D

Pudzianovski
2006-01-14, 12:24
Du tyckte inte det var lite konstigt att en för dig okänd person bad dig ladda ner ettt program?

:thumbup:

Ryska_raketen
2006-01-14, 12:25
ett tips är ju att inte ta emot några filer ifrån någon du inte känner!!!

Sen vet jag faktiskt inte vad du ska ha för program..

ja tror han/hon har skickat netbus till dig! Det är antagligen bara att avinstallera/ta bort den filen.

tinkerbell
2006-01-14, 12:26
ett tips är ju att inte ta emot några filer ifrån någon du inte känner!!!

Sen vet jag faktiskt inte vad du ska ha för program..

ja tror han/hon har skickat netbus till dig! Det är antagligen bara att avinstallera/ta bort den filen.

Jag gjorde det, men han/hon hade fortfarande möjligheten så jag installerade ZoneAlarm.

kneger
2006-01-14, 12:26
installera ett antivirusprogram istället, typ nod32, det kommer att ta bort skiten som gör att han kan styra din dator.

tinkerbell
2006-01-14, 12:27
installera ett antivirusprogram istället, typ nod32, det kommer att ta bort skiten som gör att han kan styra din dator.

Men de hade ju inget med virus att göra?

Arnesson
2006-01-14, 12:28
En brandvägg kommer inte hjälpa om DU VÄLJER att ta emot saker.

tinkerbell
2006-01-14, 12:29
En brandvägg kommer inte hjälpa om DU VÄLJER att ta emot saker.

Kommer jag ju inte göra mer....

King Grub
2006-01-14, 12:29
Men de hade ju inget med virus att göra?

Det är klart det har; laddar du ner en fil som infekterar din dator så är det ett virus eller en trojan. En brandvägg som Zone Alarm skyddar mot attacker, men knappast om du manuellt laddar ner och öppnar en fil.

tinkerbell
2006-01-14, 12:30
Det är klart det har; laddar du ner en fil som infekterar din dator så är det ett virus eller en trojan. En brandvägg som Zone Alarm skyddar mot attacker, men knappast om du manuellt laddar ner och öppnar en fil.


Okej, tips på något program mer än nod32 som nämdes?

Jman
2006-01-14, 12:32
Troligtvis någon fjortis som fått tag på en trojan. Att öppna dokument och skriva saker är en typiskt barnslig grej. En rejäl brandvägg, zonealarm duger väl och ett uppdaterat antivirus program bör räcka. Virusscanna alla diskar. Ev. att tömma/stänga av systemåterställning i windows kan vara bra ide.

King Grub
2006-01-14, 12:33
Okej, tips på något program mer än nod32 som nämdes?

Kaspersky Personal Pro mot virus och trojaner. Spy Sweeper 4.5 mot spyware.

Metal_boy_
2006-01-14, 12:35
Gör en systemåterställning.

tinkerbell
2006-01-14, 12:38
Gör en systemåterställning.

Du menar som en formatering? Har nämligen märkesdator där jag fick med en skiva av HP vid namn just " systemåterställning " där man kan göra om den till så som den var från första början eller att dra bort allt onödigt och låta den är som den är.

Vilket rekomenderar ni?

Jman
2006-01-14, 12:39
Gör en systemåterställning.
Kan paja mer än det är värt eftersom den kan vara gammal eller innehålla virus/trojan. Jag inaktiverar alltid systemåterställning på en nyinstallation.

King Grub
2006-01-14, 12:39
Gör en systemåterställning.

Det fungerar ju inte.

http://www.thundercloud.net/infoave/answers/system-restore-and-virus.htm

Snarare skall man stänga av System Restore-funktionen när man virusscannar för att vara säker på att få bort allt.

Edit: en sekund sen.

Jman
2006-01-14, 12:41
Du menar som en formatering? Har nämligen märkesdator där jag fick med en skiva av HP vid namn just " systemåterställning " där man kan göra om den till så som den var från första början eller att dra bort allt onödigt och låta den är som den är.

Vilket rekomenderar ni?
En märkesdator har oftast en recovery cd eller något liknande. Det innebär att diskarna formateras och windows blir nyinstallerat. Är bara ett alternativ om det har skitigt sig ordentligt och att man har gjort backup på alla sina dokument. Allting på datorn försvinner ju.

tinkerbell
2006-01-14, 12:42
En märkesdator har oftast en recovery cd eller något liknande. Det innebär att diskarna formateras och windows blir nyinstallerat. Är bara ett alternativ om det har skitigt sig ordentligt och att man har gjort backup på alla sina dokument. Allting på datorn försvinner ju.

Japp, kan gärna göra backup skivor ...

Men är de lönt att göra de?

Jman
2006-01-14, 12:46
Japp, kan gärna göra backup skivor ...

Men är de lönt att göra de?
Låt oss säga att du bara arbetat i MS Office och har spart alla dina word och excel dokument på en och samma plats, t.ex. Mina Dokument. Då är det en enkel sak att bränna hela den mappen rakt av.
Men oftast så är det tyvärr inte så enkelt. Det ligger oftast personliga filer och dokument lite varstans. Det är ofta jag lyckas glömma något som sedan inte går att återställa. Bara man får med sig det viktigaste ...

Metal_boy_
2006-01-14, 12:47
Ok, funkade för att få bort spyware för mig iaf. Dessutom så går det ångra återställningen ifaqll det inte skulle fungera.

Dissector
2006-01-14, 12:49
Dom enklaste typer av trojaner brukar också gå att stänga av via aktivitetshateraren -> Processer... Ligger nåt skumt där så är det att stänga bara. Så ifall det är någon liten halvlam unge som just lärt sig nåt på nåt evil forum så brukar det gå att lösa på det sättet =) Sedan kika under autostart i "msconfig" för att se att den inte ligger som autostart då.

tinkerbell
2006-01-14, 12:49
Låt oss säga att du bara arbetat i MS Office och har spart alla dina word och excel dokument på en och samma plats, t.ex. Mina Dokument. Då är det en enkel sak att bränna hela den mappen rakt av.
Men oftast så är det tyvärr inte så enkelt. Det ligger oftast personliga filer och dokument lite varstans. Det är ofta jag lyckas glömma något som sedan inte går att återställa. Bara man får med sig det viktigaste ...

Jo, men alltså ja har inga problem med att få med de viktiga på en skiva, de kan ja göra.

Men jag undrar om detta uppstår igen efter den fullständiga formateringen och ifall allt som har med detta att göra försvinner?

Dock skall jag sätta dit en massa program som känns nödvändiga

Jman
2006-01-14, 12:50
Jo, men alltså ja har inga problem med att få med de viktiga på en skiva, de kan ja göra.

Men jag undrar om detta uppstår igen efter den fullständiga formateringen och ifall allt som har med detta att göra försvinner?

Dock skall jag sätta dit en massa program som känns nödvändiga
Alla exekverbara filer du sparar kan potentiellt innehålla virus. Har du kört en systemscan innan du gör backup så bör risken vara minimal. Kör en igen innan du kopierar tillbaks dit gamla material. Håll antiviruset uppdaterat hela tiden. ..

Trance
2006-01-14, 12:51
http://www.pandasoftware.com/products/activescan?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2factivescan%2f&NRNODEGUID=%7b3B202047-35D4-4DA2-B310-B1DBEC2971F2%7d&NRCACHEHINT=Guest

Testa och se om den hittar något?

tinkerbell
2006-01-14, 13:58
Nu har jag scannat datorn, jag gjorde de med ZoneAlarm. Scanna efter spyware och virus, givetvis hitta den en massa som togs bort nu undrar jag om jag kan fortsätta med zonealarm utan att något ska behöva hända?

Och då menar jag att jag inte accepterar eller tar emot NÅGOT (från personer jag inte känner)

Ska dock lägga till nått antivirus program med, men är inte brandvägg bra om man väljer att inte acceptera osv... ?

T

Jman
2006-01-14, 14:17
Nu har jag scannat datorn, jag gjorde de med ZoneAlarm. Scanna efter spyware och virus, givetvis hitta den en massa som togs bort nu undrar jag om jag kan fortsätta med zonealarm utan att något ska behöva hända?

Och då menar jag att jag inte accepterar eller tar emot NÅGOT (från personer jag inte känner)

Ska dock lägga till nått antivirus program med, men är inte brandvägg bra om man väljer att inte acceptera osv... ?

T
Antivirus är ett måste. När det gäller brandväggen så gäller policyn att blockera program man inte känner igen. Fast det kan i slutändan göra att flera program kan sluta fungera. Vad man ska släppa igenom kommer med erfarenhet. Det går ju också att ta bort tidigare gjorda blockeringar.

tinkerbell
2006-01-14, 19:05
Antivirus är ett måste. När det gäller brandväggen så gäller policyn att blockera program man inte känner igen. Fast det kan i slutändan göra att flera program kan sluta fungera. Vad man ska släppa igenom kommer med erfarenhet. Det går ju också att ta bort tidigare gjorda blockeringar.

Tjena Jman ...

Har fortmaterat datorn helt och hållet nu (system återställning), i dagsläget så är datorn exakt så som den var då den köptes.

De jag gjort är att jag lagt till ett Antivirus program vid namn "AVG 7.1" som jag kommer hålla uppdaterad framöver. Sen ska jag installera dit ZoneAlarm med hade jag tänkt.

Låter de bra? Ge gärna tips på program eller vad som helst, ville passa på att tacka dig för alla tips jag fått också, har gjort backup cd skivor med, så de är lugnt.

Får vell hoppas på att inte detta uppstår igen ;/

MVH t

Jman
2006-01-14, 19:22
Helst bör man inte ansluta nätverk eller aktivera internet förrän brandväggen är installerad. Brandvägg är det första jag installerar efter en ominstallation av windows om jag inte använder windows interna, men då ska det vara Win XP sp2.
Att använda alternativ webbläsare kan vara en ide. Fast även firefox har säkerhetshål. Opera är också intressant. Tyvärr är det så att media upplevelser och säkerhetsrisker går hand i hand. Vill man uppleva allt på webben utan gnäll från diverse säkerhetsprogram så lever man farligt :) Man får helt enkelt kompromissa. En alltför paranoid inställning blir bara tråkigt, gör man backup ofta så är det bara att köra på.
En bra antispy programvara är Ad-Aware. Är gratis. Går att ladda ner här (http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3000-8022_4-10045910.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5)

Diana
2006-01-14, 21:01
intressant! zone alarm är super :thumbup: ja hade oxå en trojan i min förra dator *grr27*
dumpa grokster/kazaa, adda inga okännda på msn, ta inte emot länkar ens från folk du känner... paranoiiiid :confused: :laugh:

Jman
2006-01-14, 21:21
De flesta brandväggarna har inbyggt skydd för flera kända attacker som användaren aldrig märker av. Det sker under skalet.
Om "skumfil.exe" vill ha tillgång till nätet så får man ta ställning till det. Hittar man ingen info (sökväg t.ex.) om filen så väljer man blockera. Ibland får man ta lite risker också.

Jompi
2006-01-26, 03:13
Kaspersky Personal Pro mot virus och trojaner. Spy Sweeper 4.5 mot spyware.


Går det att fixa Kaspersky Personal Pro Gratis?

zanzi
2006-01-26, 08:14
Går det att fixa Kaspersky Personal Pro Gratis?
Går att ladda ner en 30 dagars "trial version" från adressen http://www.kaspersky.com/trials?chapter=154373188 om det är det du frågar efter. Annars är virusskydd ett av dom saker jag skulle betala pengar för.

timoat
2006-01-26, 08:48
Backup är alltid vikitgt att ha ändå! Man vet aldrig vad som händer. Jag tex förlorade ett helt läsårs arbete för grafisk form när jag gick på Berghs, för att en dag bestämde sig HDD´n att lägga av. Man gör det en gång, sen inser man vikten av backups! CD/DVD skivor är tyvärr inget bra alternativ för bestående backups, eftersom de är väldigt opålitliga, tom de dyra "fina" har det försvunnit data ifrån, vilket resulterat i obrukbara skivor... Jag kör på extern HDD