handdator

Visa fullständig version : Hur mycket Whey 80/Exell för 20g EAA?


Runda Grodan
2006-01-14, 12:03
Som topicen lyder. Hur mycket av vardera pulvret ska jag äta för att få i mig 20g EAA? Whey 80 och Exell är väl ganska likvärdiga va?

Har försökt titta på burken men blev inte så mycket klokare...

King Grub
2006-01-14, 12:12
Runt 45 gram vassleprotein (inte nödvändigtvis pulver - beror på koncentrationen) ger 20 gram EAA.

Runda Grodan
2006-01-14, 12:23
Runt 45 gram vassleprotein (inte nödvändigtvis pulver - beror på koncentrationen) ger 20 gram EAA.

Om Whey 80 är ett åttioprocentigt vassleproteinpulver borde jag alltså stoppa i mig 45/0,8=56,25 g pulver för att få i mig 20g EAA.

Tack för hjälpen King Grub! :thumbup:

Zerohero
2006-01-14, 12:25
Runt 45 gram vassleprotein (inte nödvändigtvis pulver - beror på koncentrationen) ger 20 gram EAA.

det blir alltså ingen billig story att mata sig med 20gram EAA vid flera tillfällen kring träning.

Förresten om jag tar leucin till så blir gränsen om jag tar t.ex 4gram leucin, 16gEAA från vasslepulvret?

King Grub
2006-01-14, 12:27
det blir alltså ingen billig story att mata sig med 20gram EAA vid flera tillfällen kring träning.

Förresten om jag tar leucin till så blir gränsen om jag tar t.ex 4gram leucin, 16gEAA från vasslepulvret?

I studierna har man använt leucin utöver det intakta proteinet. I Combined ingestion of protein and free leucine with carbohydrate increases postexercise muscle protein synthesis in vivo in male subjects (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/288/4/E645) användes 0.1 g.kg-1.h-1 leucin.

Och en fördel med ett rent EAA-tillskott är att man "slipper" dom kalorier som dom icke-essentiella ger och kan använda en mindre total dos per tillfälle.

Danne
2006-01-14, 17:13
Hur är upptaget på fria aminosyror som konsumerad oralt ?
Har för mig att jag läst nånstans att det är bättre med peptider ?

Sverker
2006-01-14, 18:35
Hur är upptaget på fria aminosyror som konsumerad oralt ?
Har för mig att jag läst nånstans att det är bättre med peptider ?

Korta peptider, 2 - 6 st aminosyror tar tarmen upp som de är. Därefter sker en sönderdelning av peptiderna till fria aminosyror inuti tarmcellen innan de skickar iväg aminosyrorna i blodet. Detta går fortare än att tarmcellen tar upp aminosyrorna en och en, vilket gör korta peptider till det snabbaste du kan äta.

Lindstein
2006-01-14, 22:15
Och en fördel med ett rent EAA-tillskott är att man "slipper" dom kalorier som dom icke-essentiella ger och kan använda en mindre total dos per tillfälle.

Är dom icke-essentiella aminosyrorna totalt onödiga? Nackdel/Fördel med att dom finns/inte finns i pulvret?

King Grub
2006-01-14, 22:17
Är dom icke-essentiella aminosyrorna totalt onödiga? Nackdel/Fördel med att dom finns/inte finns i pulvret?

Dom icke-essentiella behövs inte för proteinsyntesen, vare sig i samband med träning eller vila.

haiduc
2006-01-14, 22:57
Dom icke-essentiella behövs inte för proteinsyntesen, vare sig i samband med träning eller vila.
Har de då ingen direkt funktion alls i träningssammanhang?

King Grub
2006-01-14, 23:10
Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du äter som byggs in som muskelprotein direkt. Den intracellulära poolen av aminosyror, som inte kan övervakas, har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder på att det finns någon extracellulär eller membranassocierad sensor som, kanske via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanism.

Det är en synnerligen komplex mekanism. Jag kan föreslå mer ingående läsning:

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

http://ep.physoc.org/cgi/content/full/90/4/427

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/2/250

Sverker
2006-01-15, 07:39
Jag funderar mycket kring det här.
Visst skulle ett rent EAA-preparat vara effektivt efter träningen men sedan ?

Tarmcellerna är ju beroende av de icke essentiella aminosyrora för sin egna omsättning. Vad händer med dem ifall vi hela tiden äter EAA och deras tillskott försvinner. De flesta uppskattar ju en väl fungerande mage.

King Grub
2006-01-15, 08:08
Den praktiska inriktningen på forskningen är mer riktad åt sjukdomstillstånd och sarkopeni vid åldrande än på idrottsmän.

"Nonessential amino acids do not provide any additional benefit when given together with essential amino acids at the doses used in our study. This is particularly important if nutritional supplementation alone is to be used to treat muscle loss with aging, because elderly persons who take nutritional supplements tend to decrease their food intake in a calorie-for-calorie fashion. Thus, for nutritional supplementation to be beneficial, a supplement has to be more effective in stimulating muscle protein growth than is regular food or conventional protein supplements. The results of the present study and those of our previous study, which indicate that the addition of carbohydrates to a supplement for the elderly may impair the anabolic response of muscle proteins , suggest that an effective supplement should contain essential amino acids and no carbohydrates."

Robert Wolfe et al, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 2, 250-258, August 2003.

King Grub
2006-01-15, 08:22
Hos friska, unga, styrketränande individer innebär supplementering med ett tillskott av rena essentiella aminosyror mellan målen stimulering av proteinsyntesen som dels är större än måltidernas och som dels inte påverkar den normala påverkan av intakt protein från måltiderna negativt.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/288/4/E761

Zerohero
2006-01-15, 12:23
Grub, hur skulle du föreslå att dosera 7-8g leucin i smaband med träning?
Andvänder ditt utfunderade närinstiming timmarna kring träningen.

Jompi
2006-01-15, 12:31
Tycker det verkar bäst att fortsätta gå efter hur mkt protein man får i sig, EAA följer väl efter någorlunda ändå:)

King Grub
2006-01-15, 13:42
Grub, hur skulle du föreslå att dosera 7-8g leucin i smaband med träning?
Andvänder ditt utfunderade närinstiming timmarna kring träningen.

Har inget annat svar än det i inlägg #5.

Ekonom
2006-01-16, 14:38
appropå proteinpulvers vikt etc. köpte en matvåg nyligen och vägde precis mitt protein... det verkar va lite godtyckligt skrivet på burken, t.ex. har jag en burk ultimate "bla bla 81" nånting det står på burken att en skopa väger 19.6 g. men min våg visade 39 g. så dom har nog inte alla hästar hemma hos ultimate...

Dock vägde mitt optimun protein 29,1 g och de uppger 29,6g (per skopa) så det får man kalla seriöst..

Dock käkar jag inte GG:s egna produkter så vet inte va whey 80 väger

Fairing
2006-01-16, 15:02
Volymvikten ändrar sig under året på pulver som ej är framställda på syntetisk väg och detta beror delvis på andelen fukt i proteinet.Man kan som tillverkare aldrig ange exakt vikt på 1dl proteinpulver

jwzrd
2006-01-16, 15:04
Volymvikten ändrar sig under året på pulver som ej är framställda på syntetisk väg och detta beror delvis på andelen fukt i proteinet.Man kan som tillverkare aldrig ange exakt vikt på 1dl proteinpulver

Herr Fairing, när kommer en EAA-produkt?

Jay-Z
2006-01-16, 15:05
Herr Fairing, när kommer en EAA-produkt?

Mer specifikt; när kommer leucin? *popcorn*

Fairing
2006-01-16, 16:26
Herr Fairing, när kommer en EAA-produkt?

Det finns inga sådana produkter på "G "

jwzrd
2006-01-16, 16:28
Det finns inga sådana produkter på "G "

Om jag sponsrar dig med en pizza och lägger ut en hundralapp för produktutveckling då? :D

Shent
2006-01-16, 17:39
Runt 45 gram vassleprotein (inte nödvändigtvis pulver - beror på koncentrationen) ger 20 gram EAA.

Intressant. Fick för mig att 60% av vasslet bestod utav EAA men så är alltså inte fallet? Attans då har man räknat fel :)

Kan grubben pasta in en sån där trevlig stuidelänk, så blir undertecknad väldigt glad :D

King Grub
2006-01-16, 17:50
Intressant. Fick för mig att 60% av vasslet bestod utav EAA men så är alltså inte fallet? Attans då har man räknat fel :)

Kan grubben pasta in en sån där trevlig stuidelänk, så blir undertecknad väldigt glad :D

Aminosyreprofiler, ur USDA National Nutrient Database for Standard Reference:

Shent
2006-01-16, 18:00
Aminosyreprofiler, ur USDA National Nutrient Database for Standard Reference:

Tackar! Har dock sett denna bild förut :em:

Säkerligen en dum fråga men hur beräknar man den totala mängden EAA ur exempelvis whey?

Totala mängden procent ger EAA?

King Grub
2006-01-16, 18:11
Jag förstår inte riktigt frågan; mängden för varje aminosyra finns listad i procent i tabellen ovan.

Shent
2006-01-16, 18:15
Runt 45 gram vassleprotein (inte nödvändigtvis pulver - beror på koncentrationen) ger 20 gram EAA.

Jag förstår inte riktigt frågan; mängden för varje aminosyra finns listad i procent i tabellen ovan.

Jag undrade om man genom infon från bilden kunde räkna ut det du sa i första quoten :)

King Grub
2006-01-16, 18:30
Ja, väg upp hur mycket protein du vill ha och se hur många procent som utgörs av dom aminosyrorna, efter att du justerat för just ditt proteinpulvers proteinkoncentration.

Cerberus
2006-01-17, 23:32
Ska det verkligen vara så här komplicerat att bygga muskler? Räcker det inte med att äta mycket högkvalitativt protein som mjölk, ägg, kött, fisk och proteinpulver? Är det verkligen nödvändigt att hålla på o räkna essentiella aminosyror?

King Grub
2006-01-18, 06:26
Nej, men många 1) vill göra det mer komplicerat än nödvändigt för sig och 2) vill vara säkra på att dom till 100% har maximerat alla förutsättningar (enligt vad som är känt i alla fall).

toaletten
2006-01-18, 18:05
aso jag undra bara en sak om man bara tar whey-80 inge annat är det bra eller blire bara kattbajs av de då? å tjänar man mkt om man skulle blanda i maltodextrin ? jag menar blir det nån märkbar skillnad ? tex på återhämtningen/ man blir piggare?




för de värkar inte finns i min sketna stad :booty:

King Grub
2006-01-18, 18:08
aso jag undra bara en sak om man bara tar whey-80 inge annat är det bra eller blire bara kattbajs av de då? å tjänar man mkt om man skulle blanda i maltodextrin ? jag menar blir det nån märkbar skillnad ? tex på återhämtningen/ man blir piggare?

Kolhydrat behövs inte för proteinsyntesens skull.

Däremot minskar kolhydratintag proteinnedbrytningen och bidrar därigenom till bättre proteinbalans.

För återhämtningen och glykogeninlagringen är det kolhydraterna som är avgörande.

toaletten
2006-01-19, 00:14
okej tack tack uhm får leta vidare då efter malt eller beställa lite då :cryout: :cryout:

finns typ inget annat som är likvärdigt biligt å finns på ica?

King Grub
2006-01-19, 06:29
Druvsocker.