handdator

Visa fullständig version : Ultraljud


gladiatorerna1
2006-01-14, 11:37
Vad är det för något?

gladiatorerna1
2006-01-14, 11:38
Förestem, snälla håna mig inte nu. Alla är inte lika allmänbildade!

Larsson
2006-01-14, 11:38
Ultraljud kallas ljud med en frekvens som ligger över den mänskliga hörselns förmåga (d.v.s. från ungefär 20 000 Hz och uppåt).

Ultraljud används inom vård till en mängd saker, bland annat för att undersöka foster. Det är mindre farligt än röntgenstrålning.

Källa: susning.nu

mini_Arnold
2006-01-14, 11:40
http://susning.nu/Ultraljud

Ultraljud kallas ljud med en frekvens som ligger över den mänskliga hörselns förmåga (d.v.s. från ungefär 20 000 Hz och uppåt).

Ultraljud används inom vård till en mängd saker, bland annat för att undersöka foster. Det är mindre farligt än röntgenstrålning.

gladiatorerna1
2006-01-14, 11:42
Ultraljud kallas ljud med en frekvens som ligger över den mänskliga hörselns förmåga (d.v.s. från ungefär 20 000 Hz och uppåt).

Ultraljud används inom vård till en mängd saker, bland annat för att undersöka foster. Det är mindre farligt än röntgenstrålning.

Källa: susning.nu

Är det bara för gravida kvinnor? Använder man samma "redskap" på gravida kvinnor som man använder på folk som vill undersöka något annat (ej gravida)?

Larsson
2006-01-14, 11:45
Är det bara för gravida kvinnor? Använder man samma "redskap" på gravida kvinnor som man använder på folk som vill undersöka något annat (ej gravida)?

Inte en aning, finns nog andra personer här på forumet som kan svara på det.

adde
2006-01-14, 11:48
Är det bara för gravida kvinnor? Använder man samma "redskap" på gravida kvinnor som man använder på folk som vill undersöka något annat (ej gravida)?

Nej, ultraljud används för undersökning (och behandling) av diverse mjukdelar.

/adde

gladiatorerna1
2006-01-14, 11:48
Inte en aning, finns nog andra personer här på forumet som kan svara på det.

Okej. Jag hoppas att det finns det.

gladiatorerna1
2006-01-14, 11:50
Nej, ultraljud används för undersökning (och behandling) av diverse mjukdelar.

/adde


Men använder man samma redskap som en gravid kvinna behöver om man vill undersöka något helt annat? Säg till om jag formulerar mig dåligt, Har en förmåga att göra det ibland.

mini
2006-01-14, 11:56
Allora - om du är kallad till ultraljud så är det nog bara du som kan svara på vad det beror på.
Ultraljud används även utanför medicinen. Fladdermöss kommunicerar exempelvis med hjälp av ultraljud.
Specificera din fråga lite så kanske du får bättre svar. Eller betala ett par tior för att gå till ett riktigt Internetcafé och googla själv. Eller så frågar du den som pratat om ultraljud vad den menar.

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:03
Allora - om du är kallad till ultraljud så är det nog bara du som kan svara på vad det beror på.
Ultraljud används även utanför medicinen. Fladdermöss kommunicerar exempelvis med hjälp av ultraljud.
Specificera din fråga lite så kanske du får bättre svar. Eller betala ett par tior för att gå till ett riktigt Internetcafé och googla själv. Eller så frågar du den som pratat om ultraljud vad den menar.


Då får jag väl vara tydligare. Är tillvägagångsättet vid ett ultraljud samma för en gravid kvinna som för en patient som vill undersöka något helt annat? Använder man samma redskap?

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:11
Hoppas fortfarande att någon kan svara...

The_RobRoy
2006-01-14, 12:15
Hittat på google:

Användningsområde
Här på röntgenavdelningen används ultraljud framförallt för undersökningar av bukens organ, t.ex. mjälte, bukspottkörtel, lever etc. Men eftersom ultraljudstekniken är en så lättillgänglig teknik, som dessutom inte kräver strålskyddade lokaler, används den inte bara på röntgenavdelningen. Ultraljud används bl.a. också av barnmorskor och barnläkare för fosterdiagnostik - dvs. undersökningar av foster inuti mammans mage. Men även vissa hjärta-kärlläkare och gynekologer använder ultraljudstekniken vid sina undersökningar.

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:20
Hittat på google:

Användningsområde
Här på röntgenavdelningen används ultraljud framförallt för undersökningar av bukens organ, t.ex. mjälte, bukspottkörtel, lever etc. Men eftersom ultraljudstekniken är en så lättillgänglig teknik, som dessutom inte kräver strålskyddade lokaler, används den inte bara på röntgenavdelningen. Ultraljud används bl.a. också av barnmorskor och barnläkare för fosterdiagnostik - dvs. undersökningar av foster inuti mammans mage. Men även vissa hjärta-kärlläkare och gynekologer använder ultraljudstekniken vid sina undersökningar.

Tack så mycket!

Alla inlägg i denna tråd motttages tacksamt! Det vore kul om någon som har erfarenhet vill dela med sig också.

rememberence
2006-01-14, 12:35
Tack så mycket!

Alla inlägg i denna tråd motttages tacksamt! Det vore kul om någon som har erfarenhet vill dela med sig också.
funderar på att köpa en? :)

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:36
funderar på att köpa en? :)

Vad menar du?

Spannmål
2006-01-14, 12:38
Välkommen tillbaka.

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:41
Välkommen tillbaka.

Tack så mycket :) Nu känns det genast mycket roligare att vara tillbaka!

Mental
2006-01-14, 12:55
Det är inte samma "munstycke" vid tex en vaginal ultraljudsundersökning som vid en magundersökning om det är det du frågar om.

Vaginalprytteln ser lite ut som en penna den andra ser ut som en handscanner från den lokala icabutiken.
Ultraljudet käns normalt inte, men glidgelen kan vara kall och obehalglig om ditt sjukhus inte har värmeskåp

gladiatorerna1
2006-01-14, 12:58
Det är inte samma "munstycke" vid tex en vaginal ultraljudsundersökning som vid en magundersökning om det är det du frågar om.

Vaginalprytteln ser lite ut som en penna den andra ser ut som en handscanner från den lokala icabutiken.
Ultraljudet käns normalt inte, men glidgelen kan vara kall och obehalglig om ditt sjukhus inte har värmeskåp

*Âsgarvar* Men om undersökningen sker i mag regionen är det då samma "munstycke" och maskin som man använder på gravida?

Cilia
2006-01-14, 13:05
Fladdermöss kommunicerar exempelvis med hjälp av ultraljud.
har en kompis som har en "batdetector" alltså ett redskap som man kan kommunicera och identifiera fladdermöss med. Vet du att det finns massor av olika sorter?

Kan du tänka dig en högre nördvarning än att äga en sån? *eg*




OT - alltid lika fascinerad över alla som glatt kastar sig över google för att lösa G1s frågor.

rememberence
2006-01-14, 13:06
Vad menar du?
du ställer frågor som får mig att tro att du ska köpa en :)

gladiatorerna1
2006-01-14, 13:07
har en kompis som har en "batdetector" alltså ett redskap som man kan kommunicera och identifiera fladdermöss med. Vet du att det finns massor av olika sorter?

Kan du tänka dig en högre nördvarning än att äga en sån? *eg*




OT - alltid lika fascinerad över alla som glatt kastar sig över google för att lösa G1s frågor.

Om du ska sprida dålig stämning i min tråd så kan du göra det till mig via pm istället!

Jorgen
2006-01-14, 13:08
Om du ska sprida dålig stämning i min tråd så kan du göra det till mig via pm istället!
:confused: :confused:

gladiatorerna1
2006-01-14, 13:09
du ställer frågor som får mig att tro att du ska köpa en :)

Asgarvar! Jag ringde sjukvårdsupplysningen och b-tchen där gav mig dålig service!

gladiatorerna1
2006-01-14, 13:10
:confused: :confused:

Det var till Cilia!

Jorgen
2006-01-14, 13:10
Det var till Cilia!
Jo, det förstod jag.
Vad jag inte fattade var hur du kunde tolka hennes inlägg som ett försök att skapa dålig stämning.

gladiatorerna1
2006-01-14, 13:13
Jo, det förstod jag.
Vad jag inte fattade var hur du kunde tolka hennes inlägg som ett försök att skapa dålig stämning.

Men, snälla...Om du ska spela dum så ta det va pm istället! Du vet exakt vad jag menar!

Jorgen
2006-01-14, 13:15
Men, snälla...Om du ska spela dum så ta det va pm istället! Du vet exakt vad jag menar!
Snälla du. Jag behöver inte spela dum, det klarar jag så bra av att vara i verkligheten. Och jag har ingen anledning att ta det via PM.
Jag förstår verkligen inte vad du menar. En vild gissning är att jag inte är ensam om det heller. Vet du själv vad du menar?
Du kan ju skicka det till mig via PM isåfall.

Yankeee
2006-01-14, 14:18
Snälla du. Jag behöver inte spela dum, det klarar jag så bra av att vara i verkligheten. Och jag har ingen anledning att ta det via PM.
Jag förstår verkligen inte vad du menar. En vild gissning är att jag inte är ensam om det heller. Vet du själv vad du menar?
Du kan ju skicka det till mig via PM isåfall.

Såja, cilias sista mening var rätt onödig. Alltså, varför kommentera saker i alla hennes trådar?

Nitrometan
2006-01-14, 14:30
*Âsgarvar* Men om undersökningen sker i mag regionen är det då samma "munstycke" och maskin som man använder på gravida?
Antagligen. Pappa har varit testdykare, en gång gjorde de hjärtundersökning med ultraljud för att kolla syresättningen av blodet under tryck. Det var ungefär samma typ av utrustning.

Å välkommen tillbaka!

Sparrisen
2006-01-14, 14:33
Jag har fått mina njurar undersöka med ultraljud, då de letade efter cystor. Det gick precis till som vid en fosterundersökning, kladdigt var det :)