handdator

Visa fullständig version : Referens sökes, koffein


db
2006-01-14, 09:16
Hallå i januarimörkret,
Så här ligger de till, jag är som många andra gravt kaffeboroende, har sett alla studier om insulinkänslighet och osv men de skiter jag i de är så jevla gott :). Nåväl nu säger min flickvän att upptaget av mikronutrienter minskar kraftigt om man tar kaffe i samband med måltid så hon säger jag ska vänta minst en halvtimme med kaffet, min fråga är om någon hört om nån studie som påvisar detta?

tackar för svar /db

King Grub
2006-01-14, 09:56
Koffein minskar upptag av kalcium, vissa mineraler, som mangan, järn, zink och koppar, särskilt vid koffeinintag i samband med måltider, samt vissa vitaminer, som A och B-komplex, tiamin i synnerhet.

Jag har dock inte hört talas om att friska person som i övrigt håller en vettig kost drabbas av mineral- eller vitaminbrist pga ett normalt kaffedrickande.

db
2006-01-14, 14:19
okok tack så mycket, råder nog inte på långa vägar av vitaminbrist men i dessa tider då man är halvförkyld mest hela tiden kan de kanske vara till nytta att dra ner på kaffet i samband med måltid..

Don_Kocke
2006-01-15, 19:49
Koffein är även fettlösande..bra att ta inför en morgon promenad/joggingrunda

Apos78
2006-01-15, 22:58
Inte direkt fettlösande kanske. Och sedan verkar effekten av kaffe vara väldigt liten om ens någon alls...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60204

bushwakko
2006-01-16, 10:34
Koffein är även fettlösande..bra att ta inför en morgon promenad/joggingrunda

Stimulerar möjligtvis förbränning och ämnesomsättning :eating:

Nitrometan
2006-01-16, 10:51
Koffein är även fettlösande..bra att ta inför en morgon promenad/joggingrunda
Nåja. Det stimulerar fettförbrännig i vila. Men om man ska ut och röra på sig/träna så gör det ingen skillnad. Mycket marginell sådan iaf.

db
2006-01-16, 16:30
ger indirekt effekt för mig då jag inte skulle gå ut på en promenad utan en kopp kaffe innan :)