handdator

Visa fullständig version : Angående uppvärmning


Apos78
2006-01-14, 00:01
Hur värmer ni upp innan et styrkepass? Har hört både det ena och det andra om vad som ska vara bäst. Den gamla klassikerna rullband, rodd eller cykel tycker jag då fungerar bra men har också hört att det räcker med att bara köra ett uppvärmningsset för den muskel jag skall träna, samt att det räcker med typ 10 reps för att värma en muskel ordentligt. Tycker det låter lite.

Vad anser ni??

zoltan_hellhound
2006-01-14, 00:13
Jag presterar bättre efter att ha värmt upp på cyklen i 15 minuter. Lyfter tyngre och får bättre pump

emmzan
2006-01-14, 07:59
Försöker värma upp på cykel men när inte det sker försöker jag köra någon generell helkroppsuppvärmning med skivstång med roddar, marklyft, frivändningar, pressar etc för att få upp lite värme. Avslutar med lite rotatorcuffuppvärmning.

Sen kör jag ett eller flera uppvärmningsset i övningarna nästan jämt. Vissa trappa upp och vissa bara ett lätt set och sedan träningsvikten, bara för att få in rörelsen i skallen etc.

Just cykel (el annan maskin) som uppvärmning kan vara viktig för att få in "nu är jag på gymet"-känslan i huvudet särskilt efter jobbig dag i skolan/på jobbet då koncentrationen kanske inte är på topp. En stunds cyklande kan göra att man lyckas samla tankarna, ställa in sig på att träna och då få ut mer av träningen.

userfriendly
2006-01-14, 08:14
jag är alldelles för dålig på att värma upp.. jag vet att jag presterar bättre i första övningen om jag värmer upp bättre.. men jag har inte tålamod att cykla innan oftast.. brukar bli tre uppvärmningsset bara.. kanske mer om jag kör riktigt tungt i tex. böj/mark.. :em:

H.Emanuel
2006-01-14, 08:55
Jag är helt värdelös när det gäller uppvärmning. Jag passerar trappmaskinerna, löpbanden och cyklarna och kör direkt. Men värmer dock upp med ett pat-tre set på tunga övningar. Uppvärmning och stretching är mina dåliga samveten

Farzan
2006-01-14, 10:25
Man ska aldrig underskatta en bra uppvärmning.

Jag brukar inte köra världens bästa uppvärming, men lite kör jag. Brukar hoppa på löpmaskinen och gradvis öka hastigheten tills det blir ungefär... 4min/km. Efter att ha joggat 1km-2km känner jag mig varm nog och sätter igång. brukar ta lite över 5 minuter.

Sen brukar jag värma upp musklerna jag ska träna genom att lyfta en lättare vikt än det jag klarar av.

Snake
2006-01-14, 10:55
Jag märker ingen skillnad alls när det gäller styrketräning, förut när jag spelade hockey så var det väldigt stor skillnad om man hade gjort en bra uppvärmning eller inte. Vid kondisträning är det nog mycket viktigare.

Frustrator
2006-01-14, 11:05
Snake har lite rätt i det han säger, det uppvärmningen syftar till är att öka blodcirkulationen i musklerna, när man tränar på gymmet är det oftast inte de långsama, aeroba muskelfibrerna man vill träna, utan de snabba anaeroba musklerna, som i sig inte behöver blod/syre för att fungera. Men de behöver blodet för att snabbt kunna fylla på med glukos och rensa ut sina biprodukter (mjölksyra). Så i ena muskelfallet behövs uppvärmningen för själva arbetet, och i andra fallet så behövs det för en snabbare återhämtning (för att kunna prestera bra i nästa set osv). Självklart är det jag skrivit lite förenklat men kontentan av det hela är att man ska värma upp muskeln såpass mycket så att man får en ökad blodgenomströmning i den, och det kan variera väldigt mycket från person till person hur mycket man måste jobba för att nå det målet.

TigerÖga
2006-01-14, 12:35
Jag kör 4 stycken uppvärmnings set innan 15 rep 10 rep 6 rep 3 rep

polaren
2006-01-14, 12:56
Jag kör 2 uppvärmningsset på den första övningen, sedan 1 set för de andra övningarna. Kanske för lite?

Don_Kocke
2006-01-14, 15:46
märker heller ingen skillnad alls faktiskt..bara slöseri med tid att värma upp

mistermr
2006-01-14, 15:58
Jag körde en uppvärmning förut genom att springa 15 min, men nu har jag istället gått över till att pumpa direkt utan uppvärmning och tycker att det funkar bra. Men jag vet ej om det är bra egentligen?

MVH

pragmatist
2006-01-14, 17:43
Har aldrig märkt någon som helst skillnad om jag kör uppvärmning eller inte, så jag kör direkt (med uppvärmningsset förstås). Sparar tid om inte annat.

nudi
2006-01-14, 19:20
Värmer upp med med ungefär samma övningar jag har tänkt göra under passet.

haiduc
2006-01-14, 20:16
Jag går till gymmet och försöker hålla bra takt, har nån km att gå så hinner få upp lite flås.. :)

F.J
2006-01-15, 00:08
Värmer bara upp med ett reps dom stora killarna säger att det är enormt viktigt!

aowen
2006-01-15, 01:07
Ibörjan cyklade jag oftast, men nu när jag kommer ner till gymmet så vill jag börja träna så fort som möjligt, darför blir det oftast ingen uppvärmning utan endast lite rygg värmningar... ;)

Dave the brave
2006-01-17, 22:30
uppvärming är överskattat! :cool:

Cerberus
2006-01-17, 23:43
Vet egentligen hur det är rent fysiologiskt med uppvärmning, brukar nästan alltid köra 5 min slappt på cykel innan jag kör ett uppvärmningsset med vald övning(sen kör jag på hårt!).

Mest nu på sistone jag skippat 5 min innan styrkepassen eftersom jag cyklar så förbannat mkt innan frukost och jag är generellt rätt varm när jag kommer till gymmet.

Vesseldahl
2006-01-18, 00:09
Mellan 10 och 30 minuter på crosstrainer eller motionscykel. Det känns mycket bättre att köra igång ett pass med hög puls och en varm kropp.