handdator

Visa fullständig version : Akne


qubie
2006-01-13, 19:40
Vad tycker ni om akne?
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne?
Är ni nöjda över eran hud?
När hade ni mest aknebesvär?
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne?
Vad använder ni för anti-akne produkter?
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring?

Choklad och ost är de två ätbara tingena som jag kännt min hud har reagerat negativt på.

Själv får jag finnar vid hakan och munnen. Det känns förjävligt för jag hatar verkligen akne! :MrT:

tossefar
2006-01-13, 19:46
Vad tycker ni om akne? Nej tack.
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne? Lika illa
Är ni nöjda över eran hud? Ja
När hade ni mest aknebesvär? Kan komma något när jag slarvar med tvätt, men då får jag ju skylla mig själv.
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne? Allt flottigt, hamburgare, pizza.
Vad använder ni för anti-akne produkter? Ansiktstvätt, scrub, fuktkräm.
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring? Skippa tvål, ta en riktigt ansiktstvätt istället.

Choklad och ost är de två ätbara tingena som jag kännt min hud har reagerat negativt på.

Själv får jag finnar vid hakan och munnen. Det känns förjävligt för jag hatar verkligen akne! :MrT:

:)

h20
2006-01-13, 19:49
Jag har, dock i väldigt liten utsträckning nu, men hade en hel del i min ungdom. Finns väldigt många huskurer mot finnar, men känner man att det skapar problem med finnar så skall man genast söka upp en läkare (som vanligtvis skickar en remiss till en hud-mottagning).
Jag käkade roaccutan (http://huden.nu/fragor/roaccutan) under 1 år och blev väldigt bra av det. Dock så återkom det efter ca 1 år, men aldrig i full skala. Jag använder Proactivs produkter nu och tycker det fungerar helt ok, men det är mest förebyggande för mig. Finnas att köpa på TV-shop :MrT:

qubie
2006-01-13, 20:18
haha TV-Shop! det känns inte alltför säkert ;)

johnnytex
2006-01-13, 22:00
Vad tycker ni om akne? Kan vara ett handikap för den drabbade.
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne? Bryr mig inte.
Är ni nöjda över eran hud? Ja.
När hade ni mest aknebesvär? När jag var 15-18.
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne? Livsmedel som gör att insulinet toppar. Kanske inte dirket akne men däremot fetare hy och därmed och akne.
Vad använder ni för anti-akne produkter? Inga just nu, men har ätit en form av tetracykliner.

qubie
2006-01-14, 00:09
Jag använder mig också av Vitamin B5 som man tar antingen i pulver eller tablettform och det ska sänka produktionen av hudfett och flera har fått väldigt bra resultat... Får hoppas det går bra för mig också!

gladiatorerna1
2006-01-14, 11:45
Vad tycker ni om akne?
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne?
Är ni nöjda över eran hud?
När hade ni mest aknebesvär?
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne?
Vad använder ni för anti-akne produkter?
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring?

Choklad och ost är de två ätbara tingena som jag kännt min hud har reagerat negativt på.

Själv får jag finnar vid hakan och munnen. Det känns förjävligt för jag hatar verkligen akne! :MrT:

Skulle lida mer om jag hade det. Om min partner hade det, så skulle jag ställa upp och hjälpa honom för att bli av med det.

Jag har aldrig haft aknebesvär! Det är jag väldigt glad för! Jag är nöjd

Nina L
2006-01-14, 12:15
Vad tycker ni om akne?
Tycker inte om

Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne?
Det är värst om jag skulle ha det.

Är ni nöjda över eran hud?
Hyfsat.

När hade ni mest aknebesvär?
När jag var i Spanien på semester. Det måste ha varit något med maten...

Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne?
Om jag äter "onyttigt" så blir min hud sämre, lika så om jag dricker för lite, eller om jag dricker alkohol.

Vad använder ni för anti-akne produkter?
Apotekets Acnelösning, men det är ingen direkt höjdare eftersom den torkar ut huden så. Det som funkar bäst för min del är att äta sunt och inte klämma...

Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring?
Om du pallar vara "metro" någon gång så finns det en produkt som heter cover all mix på Make Up Store. Den har en grön nyans som är oslagbar när det gäller att dölja röda områden. Den gör en knallröd finne nästan osynlig. Det är knappast någon acne-produkt, men den är oslagbar på detta området. Olivtvål låter konstigt, men jag är ingen expert...

Själv får jag finnar vid hakan och munnen.
Jag fick (hoppas det inte kommer tillbaka) under munnen, och till viss del i pannan. Asdrygt. Om jag hade riktiga problem med det så skulle jag inte tveka att höra av mig till en salong som erbjöd AHA-syrebehandling. Jag har sett före och efter bilder från det och blivit riktigt imponerad. Du kan läsa mer om olika alternativ här: http://huden.nu/hud/akne/behandling/ Jag tycker så här: Du skall inte behöva ha det så att du lider av det. Då skall du se till att få hjälp. Det är ett vanligt problem, och det finns många olika behandlingsmetoder. Det gäller att inte ge upp utan att se till att få den hjälp man behöver.

Juliette
2006-01-14, 12:27
Det som jag tycker hjälper bäst vid acne är "glycolic mask" en behandling man gör på salong, med några månaders mellanrum.

Sen mellan behandlingarna använder man rengöring och kräm från märket "mene&moy".

Det enda negativa är att man kan bli rätt torr i huden om man har en tendens till det, och pga att det är syra i produkterna kan man inte sola, så på sommaren måste man ha bra solskyddsfaktor i ansiktet.

Nejv
2006-01-14, 12:53
Är en Coverstick samma sak som en concealer?

Jag använder mig av Cliniques 3-set för män.

Samt deras concealer för 180 spänn (! ASDASDASD helvetes dyra **********)
under dagen.

Juliette
2006-01-14, 13:21
Är en Coverstick samma sak som en concealer?

Jag använder mig av Cliniques 3-set för män.

Samt deras concealer för 180 spänn (! ASDASDASD helvetes dyra **********)
under dagen.

Coverstick brukar vara fetare och tjockare i konsistensen är concealer, coverstick är mer till för att dölja finnar blemmor etc, ibland innehåller den även ämnen som motverkar acne.

Concealer är ofta tunnare, men flytande och lite mer transparent, mer för att dölja mörka ringar under ögonen där huden är tunnare och en tjockare kräm skulle lägga sig i rynkorna. Den passar även bra att lägga vid näsvingarna om man är lite röd där och även över överläppen för att höja konturen där.

Cilia
2006-01-14, 13:46
Vad tycker ni om akne? inte det bästa jag vet men har ingen direkt relation till acne
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne? har aldrig haft en partner med mycket acne så jag vet inte.
Är ni nöjda över eran hud? ja, jag är välsignad med en relativt problemfri hy
När hade ni mest aknebesvär? aldrig haft problem. som max kanske 3 finnar på en gång och det kan jag hantera.
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne? nej inte vad jag vet.
Vad använder ni för anti-akne produkter? inga

Nejv
2006-01-18, 15:26
Coverstick brukar vara fetare och tjockare i konsistensen är concealer, coverstick är mer till för att dölja finnar blemmor etc, ibland innehåller den även ämnen som motverkar acne.

Concealer är ofta tunnare, men flytande och lite mer transparent, mer för att dölja mörka ringar under ögonen där huden är tunnare och en tjockare kräm skulle lägga sig i rynkorna. Den passar även bra att lägga vid näsvingarna om man är lite röd där och även över överläppen för att höja konturen där.

Vad gör man egentligen åt röda näsvingar då? Jag lider smått av det från och till.

Juliette
2006-01-18, 15:33
Vad gör man egentligen åt röda näsvingar då? Jag lider smått av det från och till.

Du kan ju dölja dem med concealer eller en täckande kräm.

Om du vill ta bort det röda permanent, och om det är för att du har brustna blodkärl vid näsvingarna (som det oftast är) kan du bränna bort dem eller använda ipl på salong.

Om det är för att du är torr och fnasig så är det bara att smörja med en läkande kräm där.

Kwon
2006-01-18, 15:40
:)

Gotta love that response Tosse!

Not much to add eh? :laugh:

Ja vem fan gillar akne? Tror ingen har en akne-fetish.

Kwon
2006-01-18, 15:41
Om det är för att du är torr och fnasig så är det bara att smörja med en läkande kräm där.

Fnasig! Gillar det ordet! :)

Hur gick det med Sthm-Örebro förresten.

Fick du tag på Rune?

Juliette
2006-01-18, 15:45
Fnasig! Gillar det ordet! :)

Hur gick det med Sthm-Örebro förresten.

Fick du tag på Rune?
Örebro-Sthlm menar du? :D Jag får helt enkelt sova i min kompis trånga etta med alla andra festdeltagare.. o ta en buss eller tåg dan därpå.

Kwon
2006-01-18, 15:47
Örebro-Sthlm menar du? :D Jag får helt enkelt sova i min kompis trånga etta med alla andra festdeltagare.. o ta en buss eller tåg dan därpå.

Funkar det för dig? Så funkar det för mig! :thumbup:

Tigerkotten
2006-01-18, 16:10
Jag får inget speciellt i ansiktet, men jag får typ skumma saker vid halsen o ibland nacken. Det är typ knölar av någon slag. Syns inget speciellt men tar jag på det är det som en typ förhårdnad, försöker trycka ut skiten ibland men inte faen går det bra.

Höll på me nålar förr o försökte men lagt ner det nu, jag tänkte att det kan ske pga parfym eller så?

Juliette
2006-01-18, 16:21
Jag får inget speciellt i ansiktet, men jag får typ skumma saker vid halsen o ibland nacken. Det är typ knölar av någon slag. Syns inget speciellt men tar jag på det är det som en typ förhårdnad, försöker trycka ut skiten ibland men inte faen går det bra.

Höll på me nålar förr o försökte men lagt ner det nu, jag tänkte att det kan ske pga parfym eller så?

Kan vara milier som du har.. svårt att säga när man inte ser dem, men låter så av din beskrivning. De har ingen poröppning utan är förstorade talgkörtlar, man måste sticka hål på dem för att kunna trycka ut dem. Om det är det så kommer de inte av parfym eller annan yttre påverkan.

Tigerkotten
2006-01-18, 16:33
Kan vara milier som du har.. svårt att säga när man inte ser dem, men låter så av din beskrivning. De har ingen poröppning utan är förstorade talgkörtlar, man måste sticka hål på dem för att kunna trycka ut dem. Om det är det så kommer de inte av parfym eller annan yttre påverkan.

Du skulle väl komma till sthlm va? ;>

Men iaf, så man ska pilla me en nål då. Men syns inte så farligt alls, men det e små irriterrande iaf :p aja bli leka me nålar senare då! :D

Juliette
2006-01-18, 16:59
Du skulle väl komma till sthlm va? ;>

Men iaf, så man ska pilla me en nål då. Men syns inte så farligt alls, men det e små irriterrande iaf :p aja bli leka me nålar senare då! :D

Hahaha jag bor ju i Sthlm

Man ska helst inte pilla med en nål själv, pga risken för inflammationer och ärr, bättre att gå till en hudterapeut. Men det klart om du lyckats med det förr utan att få inflammationer, så blir det ju billigare att göra det själv.

Kwon
2006-01-18, 17:05
Hahaha jag bor ju i Sthlm

Man ska helst inte pilla med en nål själv, pga risken för inflammationer och ärr, bättre att gå till en hudterapeut. Men det klart om du lyckats med det förr utan att få inflammationer, så blir det ju billigare att göra det själv.

Säg till när du är tillbaka i Sthlm så ska du få skjuts till Örebro.

Juliette
2006-01-18, 17:08
Säg till när du är tillbaka i Sthlm så ska du få skjuts till Örebro.
av dig eller? trodde inte du orkade sånt, lat som du är :D

Kwon
2006-01-18, 17:09
av dig eller? trodde inte du orkade sånt, lat som du är :D

Nej inte av mig, jag har inte tid eller ork själv men jag kan ordna åt dig.

Har du testat ringa Rune förresten?

Juliette
2006-01-18, 17:12
Nej inte av mig, jag har inte tid eller ork själv men jag kan ordna åt dig.

Har du testat ringa Rune förresten?

Det behöver jag väl inte nu när du lovat att fixa? :D

Angel
2006-01-18, 17:12
Har helt perfekt hy förrut ett brustet blodkärl under ena ögat, Annars är den helt len och snäll och fin. Har haft kanske sammanlagt 5 finnar under min livstid, jag är snart 22. En hudterupet sa att ja hade bland dom bästa ansikterna hon sett.


Så japp ja gillar min hy helt klart

mystic[-_-]
2006-01-18, 17:54
Har haft på bröst,rygg,axlar,hals sen jag var 13 är 20 nu. Blir nog en till omgång roa om några månader :(

Kwon
2006-01-18, 18:16
']Har haft på bröst,rygg,axlar,hals sen jag var 13 är 20 nu. Blir nog en till omgång roa om några månader :(

Va jobbigt, men å andra sidan växer du som ogräs åsse! :thumbup:

Nejv
2006-01-18, 19:25
Du kan ju dölja dem med concealer eller en täckande kräm.

Om du vill ta bort det röda permanent, och om det är för att du har brustna blodkärl vid näsvingarna (som det oftast är) kan du bränna bort dem eller använda ipl på salong.

Om det är för att du är torr och fnasig så är det bara att smörja med en läkande kräm där.

Okej, jag ska undersöka det vidare. Jag kan inte tänka mig att det är särskilt bra för huden att gå runt med smink på samma ställe 24/7.

Juliette
2006-01-18, 22:50
Okej, jag ska undersöka det vidare. Jag kan inte tänka mig att det är särskilt bra för huden att gå runt med smink på samma ställe 24/7.

Du behöver ju inte ha det när du sover, eller om du bara är hemma och slappar. Annars om du har ett bra märke på concealern (och det hade du ju:-) är det ingen fara att ha den varje dag. Sen antar jag att det blir lite bättre när du är solbränd? Att det inte syns lika mycket då?

Loke
2006-01-18, 23:08
Vad tycker ni om akne? Tja, det är lite irriterande.
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne? Partner.
Är ni nöjda över eran hud? Nja, jämfört med andra har jag väl dålig hud, fast det stör mig inte så mycket.
När hade ni mest aknebesvär? När jag var ca 18, men egentligen har det inte minskat så mycket nu. Är 20 nu.
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne? Nej, det tycker jag inte.
Vad använder ni för anti-akne produkter? Tja, rakvatten kanske kan räknas som det.
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring? Slappna av :cool:

qubie
2006-03-07, 19:59
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring? Slappna av :cool:

:laugh:

Men jag kan inte rå för det, jag blir förbannad varje gång jag ser en finne dyka upp när jag tittar mig i spegeln! *grr*

Nejv
2006-03-07, 20:13
Jävlar vilken bump

qubie
2006-03-07, 20:36
Jävlar vilken bump

Det kändes nödvändigt, tänk så mycket folk som går miste om mina livsviktiga frågor. Var också tvungen att skratta åt "slappna av" så jag står mitt kast.

Jonny_88
2006-03-07, 20:46
Det blev lite bättre när jag började äta tetracyklin. Men bäst blev det efter att jag slutade pilla i ansiktet och när jag slutade använda massa saker i ansiktet ( Vissa produkter gjorde mitt ansikte torrt och blev då tvungen att smörja lite och då blev det värre ).

Nu tvättar jag bara mitt ansikte med vatten. Och om jag verkligen behöver klämma någon finne så använder jag ett rent papper och klämmer genom det ( Tvättar först ), för att undvika infektioner.

JackDaniels
2006-03-07, 21:35
Vad tycker ni om akne? - Kan vara ett riktigt helvete ibland
Är det värst om eran partner eller ni har mycket akne? - Vilken partner?
Är ni nöjda över eran hud? - Hade så mycket akne kring ryggen i tonåren att om man undersöker nära så är näst intill varje por ärrad så det ser ut som ser ut massa vita blåsor överallt, så nej, men ja gnäller inte över det.
När hade ni mest aknebesvär? Från 14 upp till 17-18.
Något ni äter som ni kännt att ni fått svårare akne? Ost är boven!
Vad använder ni för anti-akne produkter?
Själv använder jag mig nu av olivtvål och vatten morgon och kväll, stixocyl 10 % innan jag går och lägger mig och coverstick under dagarna! Något förslag på ändring?

Jag tror inte ett piss på antiprodukter då jag har provat många utan resultat. Vad som funkar är parfym (då med alkhol i) eller absolut torr som är mer eller mindre ren alkohol. Om du klämmer ur den jäveln du vill döda och sedan använder det så är den garanterat död morgonen efter. Fungerar även utan att klämma men med sämre effekt. Att sola funkar också ganska bra..