handdator

Visa fullständig version : Dilemma...


Angel
2006-01-13, 18:02
Jag har tänkt att läsa till undersköterska nu, dels för att ja gillar att jobba med människor, och för att ja behöver en utbildning. denna utbildnigen e på 1,5. Men nu börjar folk (svärmor) tjata på mig att ja ska läsa till Sjuksköterska istället för de e bättre betalt, högre status, ja ni vet.

Så nu vet ja inte hur ja ska göra, ja vet inte ifall ja vill bli ssk ens, ifall ja orkar läsa så länge (3,5år), ta alla studielån ja i vet.

Ja hade täkt att läsa usk nu för o ha en grundutbildning, och sedan försöka komma in på polishögskolan om några år, eller ev läsa till behandlingsassistent lr liknande.

Men nu blev ja osäker när hon ringde o tjatade om det....att usk va värdelöst jobb och att de snart kommer försvinna än då...


Så va tror ni, va ska ja satsa på?

puppas
2006-01-13, 18:04
Usk.

Det ska jag satsa på iaf, om jag får den betald det vill säga :)

Angel
2006-01-13, 18:05
Usk.

Det ska jag satsa på iaf, om jag får den betald det vill säga :)

Varför ska du få den betald? Det är en gratis utbildning Jobbar du redan innom vården då så du ska få lön under tiden lr?

puppas
2006-01-13, 18:10
AMS kan ju stå för kostnaden av utbildningen om dom kan garantera jobb efteråt.

Och inom vården jobbar jag, men nu har kommunen bestämt sig för att inte ha outbildad personal som jobbar, så alla timvikarier skall bort. Vilket gör att jag snart [ 4 dagar kvar att jobba ] är arbetslös.

Angel
2006-01-13, 18:19
här betalar ej ams det, ja får fasike ta lån och allt

jakke
2006-01-13, 18:33
SSK är väl bara 3 år. Jag skulle sattsa på det.

hasse36
2006-01-13, 18:44
Gör du som svärmor säger. Undersköterska är inget annat än det som kallades sjukvårdsbiträde för 20 år sedan. De kallades även pottkuskar. Det är bokstavligt talat ett skitjobb.

En utbildning på 3,5 är väl inget. Särskilt som det är en ganska enkel utbildning - trots allt. Att vara student är ett skönt liv, lite fattigt bara.

puppas
2006-01-13, 18:46
Pris för veckans mest oinformerade medlem går till

hasse36


Grattis.

Angel
2006-01-13, 18:56
Gör du som svärmor säger. Undersköterska är inget annat än det som kallades sjukvårdsbiträde för 20 år sedan. De kallades även pottkuskar. Det är bokstavligt talat ett skitjobb.

En utbildning på 3,5 är väl inget. Särskilt som det är en ganska enkel utbildning - trots allt. Att vara student är ett skönt liv, lite fattigt bara.


Nej det finns fortfarande någonting som heter sjukvårdsbiträde, kanske det du tänker på....

Angel
2006-01-13, 18:56
SSK är väl bara 3 år. Jag skulle sattsa på det.


även om ja inte e säker på att det är det ja vill bli

Baha
2006-01-13, 18:57
Måste du ändå låna pengar så väljer du ju SSK utan tvekan.

Angel
2006-01-13, 19:26
Måste du ändå låna pengar så väljer du ju SSK utan tvekan.


men om ja kanske vill bli polis lr behnadlingassistet lr nått istället då, ha d elite mera öppet i framtiden

christian
2006-01-13, 19:31
men om ja kanske vill bli polis lr behnadlingassistet lr nått istället då, ha d elite mera öppet i framtiden

Varför inte köra på det nu? Satsa på det du vill och tror på och gör det bästa du kan, det kan du inte ångra iaf.

internethjälten
2006-01-13, 19:31
Jag har tänkt att läsa till undersköterska nu, dels för att ja gillar att jobba med människor, och för att ja behöver en utbildning. denna utbildnigen e på 1,5. Men nu börjar folk (svärmor) tjata på mig att ja ska läsa till Sjuksköterska istället för de e bättre betalt, högre status, ja ni vet.

Så nu vet ja inte hur ja ska göra, ja vet inte ifall ja vill bli ssk ens, ifall ja orkar läsa så länge (3,5år), ta alla studielån ja i vet.

Ja hade täkt att läsa usk nu för o ha en grundutbildning, och sedan försöka komma in på polishögskolan om några år, eller ev läsa till behandlingsassistent lr liknande.

Men nu blev ja osäker när hon ringde o tjatade om det....att usk va värdelöst jobb och att de snart kommer försvinna än då...


Så va tror ni, va ska ja satsa på?

Du ska givetvis läsa till det Du känner för och inte vad någon släkting anser,
jag läste själv Bygg&Annlägning medans farsan lipade om möbelsnickare
bara för att han är det.

Sen är det inget som säger att du kommer jobba innom vården hela livet
bara för at du läst till det, du kan lika ävl hamna på Huskqvarna och montera
motorsågar eller symasikiner.

Angel
2006-01-13, 22:58
Varför inte köra på det nu? Satsa på det du vill och tror på och gör det bästa du kan, det kan du inte ångra iaf.


För att ja har testat till polis en gång redan och jag VET att jag inte har fysiken för det ännu, och snittåldern på intagning ligger väl runt 25, jag är bara 21år så ja tänkte utbilda mig till usk nu och jobba innom vården, helst på sjukhuset och att det skulle ge bra meriter inför polis. Fast sen när ja känner att e redo att söka till polis igen kanske ja inte ens vill det, sen innom många utbildingar som tex behandlingspedagog m.m är det meriterande att vara usk.


Men jag skall läsa till undersköterska nu, arbeta lite, och om ja känner att det bara och endast är vården ja vill jobba innom så läser jag till ssk isåfall. Men de känns ändå som att skall man lägga 3,5år så skall man va säker på att det är det man vill. okej nu känns de bättre

christian
2006-01-13, 23:17
För att ja har testat till polis en gång redan och jag VET att jag inte har fysiken för det ännu, och snittåldern på intagning ligger väl runt 25, jag är bara 21år så ja tänkte utbilda mig till usk nu och jobba innom vården, helst på sjukhuset och att det skulle ge bra meriter inför polis. Fast sen när ja känner att e redo att söka till polis igen kanske ja inte ens vill det, sen innom många utbildingar som tex behandlingspedagog m.m är det meriterande att vara usk.


Men jag skall läsa till undersköterska nu, arbeta lite, och om ja känner att det bara och endast är vården ja vill jobba innom så läser jag till ssk isåfall. Men de känns ändå som att skall man lägga 3,5år så skall man va säker på att det är det man vill. okej nu känns de bättre

Men dåså, det låter ju som att du har en plan. Trivs du med USK så är det väl inga problem med det. Att folk tycker att det är "lägre" än andra jobb säger mer om dem än om den som utför jobbet. Jag vet hur det är, är själv akademiker men jobbar med ett teknikeryrke och får lite gliringar då och då.

Om målet år att bli polis så kanske det finns saker du kan göra under tiden för att bättra på oddsen? Lösa kurser eller andra aktiviteter som är meriterande.

Jazen
2006-01-14, 01:17
Jag har tänkt att läsa till undersköterska nu, dels för att ja gillar att jobba med människor, och för att ja behöver en utbildning. denna utbildnigen e på 1,5. Men nu börjar folk (svärmor) tjata på mig att ja ska läsa till Sjuksköterska istället för de e bättre betalt, högre status, ja ni vet.

Så nu vet ja inte hur ja ska göra, ja vet inte ifall ja vill bli ssk ens, ifall ja orkar läsa så länge (3,5år), ta alla studielån ja i vet.

Ja hade täkt att läsa usk nu för o ha en grundutbildning, och sedan försöka komma in på polishögskolan om några år, eller ev läsa till behandlingsassistent lr liknande.

Men nu blev ja osäker när hon ringde o tjatade om det....att usk va värdelöst jobb och att de snart kommer försvinna än då...


Så va tror ni, va ska ja satsa på?

syrran läser till det nu, och hon tycker det är en mycket givande yrke...hon älskar o kominucera med olika sorters folk etc etc .... sedan så när man är klar med utbildningen så kan man jobba i norge där dom betalar GRYMT JÄVLA MYCKET!!! förra sommarn var det 60.000

hasse36
2006-01-14, 09:41
Nej det finns fortfarande någonting som heter sjukvårdsbiträde, kanske det du tänker på....Jaha, vad är för skillnad mellan undersköterska och sjukvårdsbiträde?

Angel
2006-01-14, 09:51
Jaha, vad är för skillnad mellan undersköterska och sjukvårdsbiträde?


Man får göra mer saker som undersköterska och har högre lön och man är utbildad, det är oftast inte sjukvårdsbiträden

jakke
2006-01-14, 10:32
Man får göra mer saker som undersköterska och har högre lön och man är utbildad, det är oftast inte sjukvårdsbiträden
Det beror helt på vart du jobbar.

Jag har jobbat på ett ställe där det var exakt samma saker. Jag med 3dagars utb. gjorde iofs samma saker som dom.
Den är väl sjukvårdsbiträden bara något man kunde utbildas till förr.

Cilia
2006-01-14, 10:38
Jag skulle satsa på sjuksköterska om du har kapacitet att klara den utbildningen.
därifrån kan du också gå vidare och ha fler valmöjligheter.

Kwon
2006-01-14, 10:44
Gör det du själv anser passar dig bäst och bry dig inte vad släktingar säger.

Det är ditt liv!

Du vet vad som gäller för dom olika alternativen.

Information är bra dock, oavsett var den kommer ifrån.

Angel
2006-01-14, 12:26
Det beror helt på vart du jobbar.

Jag har jobbat på ett ställe där det var exakt samma saker. Jag med 3dagars utb. gjorde iofs samma saker som dom.
Den är väl sjukvårdsbiträden bara något man kunde utbildas till förr.


Men vårdbiträden får inte jobba på sjukhus m.m och numera får dom inte heller fast jobb i iallfall den kommunen jag bor i.

Precis som barnskötare inte längre får jobba på förskolor utan nu anställer man endast förskolelärare

Cilia
2006-01-14, 12:35
Men vårdbiträden får inte jobba på sjukhus m.m och numera får dom inte heller fast jobb i iallfall den kommunen jag bor i.

Precis som barnskötare inte längre får jobba på förskolor utan nu anställer man endast förskolelärare
vilket på sätt och viss konfirmerar det Hasse 36 skrev

aliquis
2006-01-14, 15:32
Det e värdelöst betalt hur som helst, min mor hade bättre betalt som undersköterska för när hon sedan läste upp till sjuksköterska och började jobba igen "började hon från 0 i systemet" så att säga, så att hon hade jobbat en jävla massa år innan räknades inte utan hon fick samma lön som en helt nyexaminerad sjuksköterska jämfört med en undersköterska som har jobbat massa år.

Men sjuksköterskor äger, känns ju tryggt att ha någon att fråga ;)