handdator

Visa fullständig version : Dricks med kort?


hobbitar
2006-01-13, 17:37
Jag skall äta middag ikväll och tänkte betala med kort. Men jag undrar hur man ger dricks med kort eller om man brukar göra det?

Mental
2006-01-13, 17:40
Jag skall äta middag ikväll och tänkte betala med kort. Men jag undrar hur man ger dricks med kort eller om man brukar göra det?

Om du får ut notan och förväntas lägga i kortet och de går och drar kortet skriver du till driksen på "extra" raden på notan/kvittot, betalar du i kassan och det kostar säg 412kr så säg något i stil med ta 500 du. funkar för mig, är jag nöjd med mat och service så ger jag runt 20% i driks, annars inget alls :p

hobbitar
2006-01-13, 17:41
Om du får ut notan och förväntas lägga i kortet och de går och drar kortet skriver du till driksen på "extra" raden på notan/kvittot, betalar du i kassan och det kostar säg 412kr så säg något i stil med ta 500 du. funkar för mig, är jag nöjd med mat och service så ger jag runt 20% i driks, annars inget alls :p

Ok, tackar för svaret!

hahavaffan
2006-01-13, 17:52
Också undrat över detta länge... låt säga att man fått kvittot och där står 412kr. Jag vill ge dem säg 70kr i dricks. Jag ger dem mitt kort, får kort-slippen... skriver jag 412+70kr=482kr på extra, eller bara 70kr?

Om man inte alls fyller i nåt på extra, och den där andra linjen som finns. Kan inte dom då skriva till några hundra, och tjäna en hacka? Ska man stryka ett sträck över linjerna eller?

hobbitar
2006-01-13, 19:59
Har precis kommit hem, så här blev det:

Jag fick notan (309 kr) och gav han kortet och så sa jag "ta det på 350". Han sa ja tack och kom efter en stund tillbaks med växeln (41kr). Jag la pengarna på bordet med notan och sa hej då...

Rätt eller? Var det snålt av mig?

Runda Grodan
2006-01-13, 20:01
Vart åt du och vad åt du?

Mental
2006-01-13, 20:03
Har precis kommit hem, så här blev det:

Jag fick notan (309 kr) och gav han kortet och så sa jag "ta det på 350". Han sa ja tack och kom efter en stund tillbaks med växeln (41kr). Jag la pengarna på bordet med notan och sa hej då...

Rätt eller? Var det snålt av mig?

Snålt eller inte, alla extra pengar är trevligt.
Det beror på hur du uppfatade kvaliten och servicen, ge inte om du inte tycker de förtjänar lite extra.

Kutym är runt 20% om det är för under 1000kr om jag inte har fattat fel.


Jag tycker det var en lagom driks, 400 hade varit väl mycket (om inte personalen var jävlig bra och trevlig)

Bra jobbat :thumbup:

Piranha
2006-01-13, 20:03
Sen restaurangpersonal ifrån ställe till ställe jobbar lite olika , en del "bankar" dricksen , dvs slår ut den på hela personalen och en del stoppar den i egen ficka.

Skriver du in det under extra på slippen så bankas den med största sannorliket.

Ha gärna lite löst i fickan om du får en trevlig servitris/servitör så ge gärna lite personlig dricks , villket även funkar om maten är god och personalen är snorkig så kan du be å få tala med kocken och dricka honom personligen för maten. tro mig en kock blir glad om han får dricks eftersom de så sällan händer.

hobbitar
2006-01-13, 20:03
Vart åt du och vad åt du?

På Padee`s. Det var någon oxfilè med pommes frites och lite annat smått och gott.

Dijonsenap och pepparot låg överst, det var stark!

internethjälten
2006-01-13, 20:05
Sen restaurangpersonal ifrån ställe till ställe jobbar lite olika , en del "bankar" dricksen , dvs slår ut den på hela personalen och en del stoppar den i egen ficka.

Skriver du in det under extra på slippen så bankas den med största sannorliket.

Ha gärna lite löst i fickan om du får en trevlig servitris/servitör så ge gärna lite personlig dricks , villket även funkar om maten är god och personalen är snorkig så kan du be å få tala med kocken och dricka honom personligen för maten. tro mig en kock blir glad om han får dricks eftersom de så sällan händer.

Detta inlägg borde vara Sticky :-}

Runda Grodan
2006-01-13, 20:06
På Padee`s. Det var någon oxfilè med pommes frites och lite annat smått och gott.

Dijonsenap och pepparot låg överst, det var stark!
Oxfile och pommes är ju aldrig fel. :eating:

Domi
2006-01-13, 21:37
Piranha... bankar gör man med kassan, dricksen kan ev. TRUNKAS -skitsystem men iaf.

Serveringspersonal får inte dra mer än slutsumman därefter får gästen själv skriva till dricks (om man så vill) efter extra. Som gäst - fyll alltid i totalbeloppet själv och dra streck framför och bakom. Kan vara en liten säkerhet då en del fiffel förekommer... typ utomlands.

Bönne
2006-01-13, 21:45
Brukar alltid betala dricksen med kontanter.

hahavaffan
2006-01-13, 22:05
Okej... ska ta och fråga servitrisen nästa gång :)

Det där med att ge kocken dricks var ju en bra tanke. Det hade jag jävligt gärna velat göra ibland... mat är så jävla gott :)

ConeVillage
2006-01-13, 22:12
Be å få tala med kocken och dricka honom personligen för maten. tro mig en kock blir glad om han får dricks eftersom de så sällan händer.


Word!
:hbang:

Ryska_raketen
2006-01-13, 22:15
Varför ska man ge dricks ?

ConeVillage
2006-01-13, 22:21
Varför ska man ge dricks ?

Får vibbar av Quentin´s Reservoir Dogs - frukost fik scenen!
*väldigt rolig scen för övrigt*

Srednq
2006-01-14, 15:15
Varför ska man ge dricks ?

du skulle hört utskällningen jag fick av min syster när jag frågade henne de :)


hon sa nåt om att dom har dålig lön och därför får dom dricksen som nån "extralön", bonus kanske. fast med den logiken skulle man gett dricks i affären med *screwy*

Ryska_raketen
2006-01-14, 15:16
du skulle hört utskällningen jag fick av min syster när jag frågade henne de :)


hon sa nåt om att dom har dålig lön och därför får dom dricksen som nån "extralön", bonus kanske. fast med den logiken skulle man gett dricks i affären med *screwy*



exakt. det var det ja satt och vänta på som svar med =)

Mental
2006-01-14, 16:10
du skulle hört utskällningen jag fick av min syster när jag frågade henne de :)


hon sa nåt om att dom har dålig lön och därför får dom dricksen som nån "extralön", bonus kanske. fast med den logiken skulle man gett dricks i affären med *screwy*

Det är det folk som gör, inte speciellt vanligt, men uppskattat, innom alla service yrken förekommer det driks, mer eller mindre frekvent, det är ett sätt att visa lite extra uppskattning om man är nöjd med servicen, inte något obligatoriskt, men jag tycker det är trevligt.

När det gäller driks i matvarubutiken så brukar det inte vara någon större summa utan mer ett sätt att slippa mynt i växel :p

Fartman
2006-01-14, 17:55
Fyfan vad jag hatar sånna länder där man alltid ska dricksa typ 10%, då försvinner ju hela grejen med dricks. Dricks ska man få när det varit "extra bra" inte så att man ska alltid få dricks och bara när det varit riktigt riktigt dåligt så blir dom utan.
Som det funkar här i Sverige är det bra, dricks är knappast något måste här.