handdator

Visa fullständig version : Koffeintabletter vid cardio?


Thorwaldsson
2006-01-13, 14:34
Ville höra med er inbitna byggare hur jag ska göra inför min första regelrätta deff.

Kosten, träning och så har jag hyfsad koll (inbillar jag mig), men det jag undrar är om man lika gärna som att ta kaffe innan morgonlöpningen, kan ta koffeintabletter?

Är det någon skillnad i hur fort man tar upp koffeinet gällande flytande form gentemot kapsel. Har planerat att ta löpningen rätt tätt efter att ha vaknat, och då jag inte tycker om kaffe (utan att häva i socker och mjölk, vilket vore hädelse i det här syftet), undrar jag hur fort koffeintabletterna verkar?

Vill ju gärna ha dess positiva effekter innan jag sprungit klart.

Om det nu är intressant är det tänkt att jag ska köra intervall i en halvtimme, och sedan jogga (alternativt gå, beroende på ork) i drygt en halvtimme till. Tiden är inget bestämt, utan det rör sig mer om att jag har en runda som jag ska tillryggalägga.

mangemani
2006-01-13, 14:37
står på förpackningen hur du ska gå tillväga och när du ska ta dom.

Thorwaldsson
2006-01-13, 14:42
Svarar inte alltför bra på min fråga "hur fort koffeintabletterna verkar?"

Några bättre svar mottages gladeligen

Herkulez
2006-01-13, 14:46
ca 30-35minuter för mig innan det börjar värka.

King Grub
2006-01-13, 14:47
Svarar inte alltför bra på min fråga "hur fort koffeintabletterna verkar?"

15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS.

Koffeintabletter har betydligt större ergogen effekt än motsvarande mängd koffein från kaffe.

Nismo
2006-01-13, 14:51
ergogen effekt Betyder?

Thorwaldsson
2006-01-13, 14:53
Tackar för de sista svaren. Känns alltid som att man får ett fullständigt och korrekt svar på frågor utav dig Gruben.

Då är allt klart inför den stundande deffen om en och en halv månad :)

Body Guard
2006-01-13, 15:08
Betyder?

google is your friend http://www.ifkkonsult.se/matnyttigt/ordlista_D.htm

ergogen = prestationshöjande

Cerberus
2006-01-14, 02:59
15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS.

Koffeintabletter har betydligt större ergogen effekt än motsvarande mängd koffein från kaffe.

Varför är det så? Att tabletter ger mer effekt än samma mängd från kaffe?

mangemani
2006-01-14, 03:26
Svarar inte alltför bra på min fråga "hur fort koffeintabletterna verkar?"

Några bättre svar mottages gladeligen


det var ju exakt det jag svarade på=/...det står alltid på burken NÄR man ska ta det,tex "30-40 min innan träningen",dvs det börjar verka om 30-40 tex.

King Grub
2006-01-14, 06:01
Varför är det så? Att tabletter ger mer effekt än samma mängd från kaffe?


"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion.

Koffein från kaffe förbättrar inte prestation i uthållighetsform alls. Andra substrat i kaffet motverkar koffeinets ergogena effekt.

Cerberus
2006-01-14, 11:52
"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion.

Koffein från kaffe förbättrar inte prestation i uthållighetsform alls. Andra substrat i kaffet motverkar koffeinets ergogena effekt.

Oj..intressant :). Kanske placebo då men jag har upplevt att jag presterat bättre i gymmet de gånger jag druckit några koppar kaffe innan passen.

MrBoris
2006-01-14, 13:57
Men om ämnen i kaffet motverkar den ergogena effekten av koffeinet..och jag blir extremt mycket piggare och mer alert av en kopp kaffe.. och knappt kan sova vid 23.00 om jag tar en kopp vid 16tiden på dagen.. hur "pigg" skulle jag då inte bli av koffeintabletter?? vet inte om man törs testa *flex*

Fredrik_S
2006-01-14, 14:12
Koffein från kaffe förbättrar inte prestation i uthållighetsform alls. Andra substrat i kaffet motverkar koffeinets ergogena effekt.

Ergogen=prestationhöjande
Men är prestationshöjande samma sak som uppiggande?

Jag menar tex att om man tar en kopp kaffe sent på kvällen så är man pigg när man sitter å tittar på tv men skulle man ut å löpa så skulle det kvitta om man tog kaffe eller inte. är det så?

MrBoris
2006-01-14, 14:24
Ergogen=prestationhöjande
Men är prestationshöjande samma sak som uppiggande?

Jag menar tex att om man tar en kopp kaffe sent på kvällen så är man pigg när man sitter å tittar på tv men skulle man ut å löpa så skulle det kvitta om man tog kaffe eller inte. är det så?

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

"Far more ergonenic", dvs den ergogena effekten försvinner inte helt som jag uppfattar det?

King Grub
2006-01-14, 14:54
Men är prestationshöjande samma sak som uppiggande?

Ummm... nej. Fysisk prestationsförmåga och mental "pigghet" är knappast samma sak.

Fredrik_S
2006-01-14, 15:38
Ummm... nej. Fysisk prestationsförmåga och mental "pigghet" är knappast samma sak.

vilket kanske kan förklara

Oj..intressant :). Kanske placebo då men jag har upplevt att jag presterat bättre i gymmet de gånger jag druckit några koppar kaffe innan passen.

Altså att hans mentala pigghet gör att han blir mer fokuserad i gymet och därför presterar bättre

MrBoris
2006-01-14, 15:49
vilket kanske kan förklara



Altså att hans mentala pigghet gör att han blir mer fokuserad i gymet och därför presterar bättre

Men återigen, det är väl inget som säger att kaffe inte har någon ergogen effekt alls?

King Grub
2006-01-14, 15:58
"In the present study the endurance after caffeine ingestion was improved 9.9 min or 31% over that for placebo capsules (and 7.6 min or 22.8% over that for decaffeinated coffee). The ingestion of caffeinated coffee did not enhance endurance.

In summary, we investigated the effects of caffeine ingestion in association with coffee on endurance and metabolism during exercise. The results clearly demonstrated that caffeine ingested in this form does not alter the bioavailability of caffeine but fails to enhance endurance. In addition, the increase in plasma epinephrine that is normally observed in the first hour after ingestion was moderated. The results suggest that other compounds in coffee act to antagonize the responses observed when caffeine is ingested independent of coffee."


J Appl Physiol 85: 883-889, 1998;

MrBoris
2006-01-14, 16:04
"In the present study the endurance after caffeine ingestion was improved 9.9 min or 31% over that for placebo capsules (and 7.6 min or 22.8% over that for decaffeinated coffee). The ingestion of caffeinated coffee did not enhance endurance.

In summary, we investigated the effects of caffeine ingestion in association with coffee on endurance and metabolism during exercise. The results clearly demonstrated that caffeine ingested in this form does not alter the bioavailability of caffeine but fails to enhance endurance. In addition, the increase in plasma epinephrine that is normally observed in the first hour after ingestion was moderated. The results suggest that other compounds in coffee act to antagonize the responses observed when caffeine is ingested independent of coffee."


J Appl Physiol 85: 883-889, 1998;

Ok så då är kaffe före träning=waste (om man är ute efter en ergogen effekt).
Dags att inhandla koffeintabletter :cool:

Pepz
2006-01-14, 16:25
dagens ord. i samarbete med king Grub
Ergogen ;)

Hur lång tid tar det innan man blir resistent mot koffeinet och måste höja doseringen för att känna något?
Behöver man höja dosen eller är effekten densamma fast man inte känner av dess verkan?
Hur lång tid tar utan koffein tills man är tillbaka på ursprungsdosen (återställd)

King Grub
2006-01-14, 16:30
Regelbundet bruk av koffein minskar inte den ergogena effekten på en akut dos.

"Habitual intake does not diminish caffeine's ergogenic properties."

Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):213-9.

Koffein har en halveringstid på runt 4 timmar.

Fartman
2006-01-14, 17:16
Någon som vet om detsamma gäller för koffein från Te som för Kaffe?
(att det inte är så koffien i te som i kaffe vet jag redan)