handdator

Visa fullständig version : Olika sorters vätskedrivande. (kaffe+kreatin IGEN och sorry för det)


Lord_Real
2006-01-13, 10:29
Nu har jag letat men inte hittat svar på denna fråga (då jag är en stor lurker av detta forum så har jag koll på searchfunktionen).

Väldigt många säger att kreatin och koffein inte kan blandas pga att kaffe är vätskedrivande.

Nu har jag ingen koll alls på vilket sätt kaffein är vätskedrivande (och det är därför jag skriver denna post). Jag har koll på att de alkoholhaltiga drycker som är särskilt vätskedrivande är vätskedrivande på olika sätt. Vissa pressar vatten direkt ur muskler (och borde därför vara direkt kontraproduktiva med kreatin) andra blockerar "signalen" i hjärnan som berättar för kroppen att man inte är kissnödig (och man kissar fast man inte behöver). Den senare lär inte påverka kreatin alls.

Så hur är koffein vätskedrivande?

Sedan så finns det personer som nämner andra sätt som kaffe skadar kreatin. Så om vi ignorerar det vätskedrivande. Vad är det för nackdel att blanda kreatinet i kaffet? Jag tycker inte det ändrar smaken och det löser sig bra eftersom kaffet är varmt. Påverkas det på något anant sätt (t.ex. av att kaffet är surt eller så?).

Sorry för att spamma forumet med ytterligare en kreatin fråga. :(

King Grub
2006-01-13, 10:33
Koffein både ökar blodflödet till njurarna och inhiberar återabsorbering av natrium och vatten.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49723&highlight=creatine+ergogenic

pragmatist
2006-01-13, 11:11
Koffein hindrar inte absorbering och inlagringen av extra kreatin i musklerna och inte heller den viktökning man associerar med kreatinöverdosering, så koffeinets vätskedrivande egenskaper är nog inte boven i dramat. Om något så borde koffein underlätta kreatinupptaget.

Vandenberghe et al, J Appl Physiol, vol 80, pp452-457, 1996

Så koffeinets neutraliserande effekt på kreatin är fortfarande något av ett mysterium.

jwzrd
2006-01-13, 11:26
Koffein hindrar inte absorbering och inlagringen av extra kreatin i musklerna och inte heller den viktökning man associerar med kreatinöverdosering, så koffeinets vätskedrivande egenskaper är nog inte boven i dramat. Om något så borde koffein underlätta kreatinupptaget.

Vandenberghe et al, J Appl Physiol, vol 80, pp452-457, 1996

Så koffeinets neutraliserande effekt på kreatin är fortfarande något av ett mysterium.

Särskillt mystiskt är det för mig som dricker 1-1½ kanna kaffe varje dag och ändå får grymt bra effekt av kreatin. Men som vanligt är det väl jag som gör fel, allt som InteFungerarFfs(tm) enligt blöj-mobben här på kolozzeum fungerar utmärkt för mig.

Mehdi
2006-01-13, 11:39
Särskillt mystiskt är det för mig som dricker 1-1½ kanna kaffe varje dag och ändå får grymt bra effekt av kreatin. Men som vanligt är det väl jag som gör fel, allt som InteFungerarFfs(tm) enligt blöj-mobben här på kolozzeum fungerar utmärkt för mig.

Och vad sa du att du körde för dos sa du? :D

Lord_real: Vad för doser kör du på för kreatin? Personligen skulle jag valt té framför kaffe med tanke på antioxidanterna.

jwzrd
2006-01-13, 11:57
Och vad sa du att du körde för dos sa du? :D

Lord_real: Vad för doser kör du på för kreatin? Personligen skulle jag valt té framför kaffe med tanke på antioxidanterna.

Jag kör lågdos(tm). Nej men jag har ökat dosen lite faktiskt, blir en t-sked morgon och kväll på träningsdagar och en på morgonen enbart vilodagar. Vettefan hur mycket det är exakt, men pulvret är extremt lätt och fluffigt.

Lord_Real
2006-01-13, 12:09
Tack för alla svar.

Jag kör en tesked per dag. Har kört en tesked i kaffet på morgonen på vilodagar och en tesked i gainern på träningsdagar.
En tesked lär vara nog för mig då jag är en väldig nybörjare än så länge.
Fick synliga muskler för första gången i mitt liv för en två månader sedan. *flex*
Men folk har börjat fråga hur jag ökat så snabbt. Och det är faktiskt detta forums förtjänst. :)

Men ni har rätt i att jag borde gå över till thé. Det är mycket nyttigare än kaffe.

jwzrd
2006-01-13, 12:10
Erm, lägger du kreatinet i kaffet?! Är inte kreatin värmekänsligt?

Lord_Real
2006-01-13, 12:50
Erm, lägger du kreatinet i kaffet?! Är inte kreatin värmekänsligt?

Det vet jag inte. Lite därför jag postar här. För att få veta. ;)

MUGEN
2006-01-13, 12:56
har aldrig blandat kreatin i kaffet, har däremot inte märkt någon nedsättning effektmässigt utav att ta några koppar kaffe om dagen när jag går på kreatin-kur, fungerar :thumbup:

Nitrometan
2006-01-13, 12:59
Erm, lägger du kreatinet i kaffet?! Är inte kreatin värmekänsligt?
Det klarar ett par timmar. Kreatin löser sig lättare i varma vätskor.

När jag pratade med Karin Söderlund för en massa år sen tyckte hon det var jättebra att lösa kreatin i te eller kaffe. De uppmätte bra effekter på försökspersonerna. Så kaffe är nog inte farligt.

jwzrd
2006-01-13, 13:00
Det klarar ett par timmar. Kreatin löser sig lättare i varma vätskor.

När jag pratade med Karin Söderlund för en massa år sen tyckte hon det var jättebra att lösa kreatin i te eller kaffe. De uppmätte bra effekter på försökspersonerna. Så kaffe är nog inte farligt.

Ah, där ser man. 97 eller så när jag kom i kontakt med kreatin första gången så var det stående knepet att försöka lösa sin t-sked i en halvliter ljummet vatten. Nam nam not not. :)

Mehdi
2006-01-13, 21:01
Vad skulle en eventuell lösning ha för fördelar egentligen? Det lär ändå falla ur(partiklar/agregat i vätska) när det väl är i magen.
Visst är det trevligt att svepa i sig all kreatinpulver man har i vatten, klart man inte vill lämna ifrån sig massa partiklar/klumpar i dricksglaset. Utöver det här, finns det någon annan medveten anledning att vilja få det löst?

Davil
2006-01-13, 21:15
Själv skulle jag ha skottat in en tesked kreatin i munnen och svälja ned med vatten. Varför påbörja nedbrytningen till värdelöst kreatinin innan kreatinet ens nått magsäcken ?

Antn
2006-01-14, 01:26
Yes! Kör på den HC-metoden, jag. :thumbup:

Sverker
2006-01-14, 07:04
Det klarar ett par timmar. Kreatin löser sig lättare i varma vätskor.

När jag pratade med Karin Söderlund för en massa år sen tyckte hon det var jättebra att lösa kreatin i te eller kaffe. De uppmätte bra effekter på försökspersonerna. Så kaffe är nog inte farligt.

Jag skulle fortfarande vara försiktig med att blanda ned det i varmt kaffe. Värmen i sig är förstörande ( 75 - 85 grader C ) och kaffe är fullt med olika oxiderande syror som KAN angripa och bryta ned kreatinet.

Själv dricker jag stora mängder kaffe men tar kreatinet vid andra tidpunkter.

gasoliner
2006-01-14, 17:52
Själv skulle jag ha skottat in en tesked kreatin i munnen och svälja ned med vatten. Varför påbörja nedbrytningen till värdelöst kreatinin innan kreatinet ens nått magsäcken ?

Och du tror att de sekunderna extra innan pulvret ändå når magens sura miljö kommer att göra någon skillnad?
Det tar för övrigt flera timmar för nedbrytningen till kreatinin i någon större skala.

/// MVH Gassy. :)

Lillgrabben
2006-01-14, 18:03
De gånger jag använt kreatin har jag:

* Provat blanda det med vatten. Knepigt som fan då det inte är speciellt vattenlösligt & gärna vill separera sig från vätskan.

* Blanda i varmare vatten. Bättre än förslaget ovan då det ökar lösligheten något, men ändå inte riktigt bra.

* Sista gången jag mumsade kreatin tog jag en matsked, före sänggåendet, direkt i munnen & sköljde ner med ett par glas vatten. Bäst & enklast av de "metoder" jag provat.

Davil
2006-01-14, 18:46
Och du tror att de sekunderna extra innan pulvret ändå når magens sura miljö kommer att göra någon skillnad?
Det tar för övrigt flera timmar för nedbrytningen till kreatinin i någon större skala.

/// MVH Gassy. :)
Tydligen.
Varför krångla till det när det dessutom är enklast och går snabbast att skotta in skiten direkt i käften och svälja :D

"The stability of creatine is an important subject for athletes looking to get the most out of their supplementation protocol. Based on the available research, creatine is best absorbed when the creatine powder is scooped directly into the mouth and swallowed with a few small sips of water. This insures minimal conversion of creatine to creatinine (Myers, 2000)."

Chandler
2006-01-14, 21:04
Särskillt mystiskt är det för mig som dricker 1-1½ kanna kaffe varje dag och ändå får grymt bra effekt av kreatin. Men som vanligt är det väl jag som gör fel, allt som InteFungerarFfs(tm) enligt blöj-mobben här på kolozzeum fungerar utmärkt för mig.

Hur mycket vatten brukar du dricka per dag?