handdator

Visa fullständig version : Pushdown


matrix
2002-08-25, 14:24
När jag kör pushdown så tar det väldigt mycket i ryggen. Jag som sällan får träningsvärk i ryggen får väldig träningsvärk i både latsen och teres major. Gör jag fel? Jag måste väl hålla emot med ryggen annars går det ju inte...

Munter
2002-08-25, 14:31
Uhm snackar du pushdowns för triceps nu eller ? Skum åkomma i så fall :)

Boven2k1
2002-08-25, 14:32
Jag skulle föreslå att använda en mer avslappnad stil. Använd lite sving istället för att köra ultrastrikt. Jag tycker det är en bra lösning, man kan dessutom hantera mer vikt med lite sving. Men kom ihåg att det är du som ska styra över vikten, inte vikten över dig.



MVH
//Bov

z_bumbi
2002-08-25, 15:40
matrix: Pushdowns ?
Prova att sänka vikten betydligt.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html

Pecca
2002-08-25, 15:44
När ni kör pushdowns. Låser ni armbågen eller följer ni med upp i den negativa fasen???

Langster
2002-08-25, 16:52
På mina tunga set brukar jag köra från pannan, alltså låta armbågarna glida upp en bit.
Då kan jag använda mer vikt, det blir jag starkare av än att stå och tänka på att armbågarna måste låsas.

matrix
2002-08-25, 19:03
Kan bero på att jag följer med för långt upp i den negativa fasen.

Sen en annan fråga angående triceps-träning. Jag har läst att man inte ska låta den inre vinkeln i armbågen bli mer än 90 grader pga skaderisken. Stämmer detta?

Swedeman
2002-08-25, 19:45
Jag vet att det inte var det frågan gällde, men varför inte satsa på smalbänkpress och dips istället?;)

Petrus
2002-08-25, 20:51
Originally posted by matrix
Kan bero på att jag följer med för långt upp i den negativa fasen.

Sen en annan fråga angående triceps-träning. Jag har läst att man inte ska låta den inre vinkeln i armbågen bli mer än 90 grader pga skaderisken. Stämmer detta?

Inte MER än 90 grader? Du menar väl mindre...?
Jag skulle vilja vända på lögnen och säga att skaderisken är stor om du inte tränar muskeln i hela dess längd.
Från raka armar i botten av rörelsen, böj armbågsleden så mycket som möjligt utan att föra fram armbågarna (några få cm är ok). Själv står jag lätt framåtlutad när jag gör övningen och kan då få en rörelse på 180 grader för triceps.

Vänligen,,,
Petrus

emmzan
2002-08-25, 20:57
Originally posted by matrix
Kan bero på att jag följer med för långt upp i den negativa fasen.

Sen en annan fråga angående triceps-träning. Jag har läst att man inte ska låta den inre vinkeln i armbågen bli mer än 90 grader pga skaderisken. Stämmer detta?


I denna tråd finns Arnes tricepsartikel, kan nog svara på en del frågor:
http://home.admax.net/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=378&highlight=triceps

Åse Columbus
2002-08-25, 21:06
när du utför pushdowns ska du se till att du inte har helt raka ben ....alla stående övningar ska utföras med mycket svagt böjda ben...alltså inte sträckta i knävecket bak....då för du över balansen till benen och släpper på trucket i ryggen som annars måste vara den balanserande faktorn...

Capice?

Åse:smokin:

Langster
2002-08-25, 22:24
Originally posted by Tinner


Inte MER än 90 grader? Du menar väl mindre...?
Jag skulle vilja vända på lögnen och säga att skaderisken är stor om du inte tränar muskeln i hela dess längd.
Från raka armar i botten av rörelsen, böj armbågsleden så mycket som möjligt utan att föra fram armbågarna (några få cm är ok). Själv står jag lätt framåtlutad när jag gör övningen och kan då få en rörelse på 180 grader för triceps.

Vänligen,,,
Petrus

Hmm... Jag kan inte ens böja min armbåge 180 grader...

Petrus
2002-08-25, 23:01
>Langster,,,

Vid 180 grader är armen rak! :rolleyes:

Vänligen,,,
Petrus

emmzan
2002-08-26, 17:15
Originally posted by Tinner
>Langster,,,

Vid 180 grader är armen rak! :rolleyes:

Vänligen,,,
Petrus

:laugh:

z_bumbi
2002-08-26, 17:56
Tinner: 180 grader ? Är du överrörlig i armbågarna ?

" kan då få en rörelse på 180 grader för triceps."

Swedeman
2002-08-26, 19:07
Hm det verkar som det är läge för å läsa på lite för en del här...:)

Grahn
2002-08-26, 19:41
0 grader torde väl vara sträckt arm inte 180 tycker iaf jag man räknar väl från utgångsläget inte från max böj läget......

Däremot undrar jag hur man får 180 graders rörelse på underarmen...både biceps och överarms benet torde vara ivägen för att kunna utföra den bravaden! :)

Pecca
2002-08-26, 20:04
Går ni upp lika långt med armarna som på länken???

http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/kabel_push_downs.asp


Om inte förklara gärna varför:)

Grahn
2002-08-26, 20:21
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdownHeavy.html

så kör jag mer eller mindre....på AST bilden hade han ju armbågarna uppe i höjd med öronen. han verkade inte ha bestämt sig om han tränade rygg eller triceps.

Arne Persson
2002-08-26, 20:44
Jag anser att man skall i startläget böja maximalt i armbågsleden för största möjliga smidighet. Kör man så som på bilden i ASA-länken lurar man sig själv eftersom man endast böjer c:a 90° i arbågsleden vilket är på tok för litet. Med den tekniken kopplar man påfallande mycket in M. latissimus dorsi och M. teres major. Självklart kan man när man är lite mer avancerad utnyttja extensionsmomentet i det långa tricepshuvudet genom att lyfta något på överarmarna i startläget för att sedan under övningens förlopp föra tillbaks överarmarna till lodläget igen.
Jag har sett alltför många som kört "halva" rörelsebanor som är ytterst orörliga i såväl axlar som triceps.

Joachim B
2002-08-26, 21:33
Jepp, Arne vet vad han pratar om! Kan inte annat än hålla med!

:bow:

Peter
2002-08-27, 12:50
Originally posted by Arne Persson
Självklart kan man när man är lite mer avancerad utnyttja extensionsmomentet i det långa tricepshuvudet genom att lyfta något på överarmarna i startläget för att sedan under övningens förlopp föra tillbaks överarmarna till lodläget igen.


Tycker du verkligen att det är någon mening att göra det? Aktiveringen av det långa huvudet blir ju ändå ganska begränsad genom hela rörelsen i denna övning. Givetvis aktiveras den lite mer om man gör som du säger men frågan är om det inte är lika bra att köra någon bättre övning för långa huvudet som sen helt enkelt skita i denna del av triceps om man nu ska köra pushdown.

Peter

Arne Persson
2002-08-27, 15:34
Liggande triceps ext. runt huvudet är kungen bland tricceövningar tätt följt av sittande frenchpress (sittande triceps ext.). Push down och dylika övningar ser jag mer som pumpövningar. Men jag fick ju svara eftersom det var ju triceps push down frågan gällde.

JJ
2002-08-27, 16:08
Varför "rankar" du liggande före sittande? Tar inte sittande ännu mer på långa huvudet?

Honken
2002-08-27, 17:57
Originally posted by Arne Persson
Liggande triceps ext. runt huvudet är kungen bland tricceövningar tätt följt av sittande frenchpress (sittande triceps ext.). Push down och dylika övningar ser jag mer som pumpövningar. Men jag fick ju svara eftersom det var ju triceps push down frågan gällde.

Körde mycket sittande tricepspress med tung hantel förr. Men fick mycket ont i axlarna! Något tricks man kan göra för att ordna till det? Tex inte köra för strikt?

Peter
2002-08-27, 19:14
Arne: Jo jag förstår att du rankar dessa övningar högre än push down. Vad jag menade är om du verkligen tycker att det är värt att höja upp armbågarna något för att få en lite, lite bättre aktivering av långa huvudet. Jag tänkte om det kanske var bättre att helt enkelt koncentrera sig på de andra delarna av triceps i denna övning och sen köra liggande triceps ext. för det långa huvudet. Jag antar nu att det inte rör sig om något extremfall där man av någon anledning bara skulle få träna pushdown som enda övning, då kan det kanske vara värt besväret att krångla med armbågarna.

JJ: Risken med sittande är att det långa huvudet blir så utsträckt i bottenläget att det tappar funktion (pga passiv insufficiens)

Peter

Arne Persson
2002-08-27, 20:22
Kommer precis hem efter ett kraftigt reducerat! tricepspass. Vi skall tävla i grepp på lördag så jag MÅSTE ge mina minst sagt övertränade händer lite vila. Körde 10 set liggande triceps upp till 85 kg och 7 set sittande frenchpress i smithmaskinen upp till 65 kg. Känner ingenting i triccorna fn.
Till frågorna från Peter: Eftersom både det laterala och mediala tricepshuvudet urspringer från humerus övre utsida och baksida och muskeln fäster på armbågsutskottet på ulna så går det inte att påverka dessa huvuden speciellt eftersom det är en ren gångjärnsled (i denna led kan det som bekant endast ske flexion och extension)mellan humerus och ulna, utan dessa två huvuden hänger med i alla typer av tricepsövningar. Jag är alltid själv noga med att få extremt utsträck samt att stanna i bottenläget i sittande frenchpress för att öka styrkan i bottenläget och förbli smidig. Jag har som sagt pushdown mer som en pumpövning och inte som stryrke och byggövning.;)

Dasse
2002-08-27, 22:30
Originally posted by Honken


Körde mycket sittande tricepspress med tung hantel förr. Men fick mycket ont i axlarna! Något tricks man kan göra för att ordna till det? Tex inte köra för strikt?

Vet inte om jag har rätt men kan det bero på att du hållt armbågarna för långt isär?:)

Peter
2002-08-28, 11:34
Arne: Jag tror du lyssnat för mycket på utfrågningarna av partiledarna. Nu har du lyckats lämna två långa och ingående svar utan att svara på min fråga ;)

Kanske är jag som formulerar frågan dåligt men vad jag menar är "Tycker du det är någon mening att lyfta armbågarna lite för att få bättre aktivering av långa huvudet om man andra tricepsövningar förutom pushdown också". Om frågan fortfarande är uttydlig kan jag göra en liknelse:

Om man kör sittande vadpress och således har slackat gastrocnemius för att träna soleus mer specifikt som ett komplement till stående vadpressar (vi skiter i om det egentligen finns någon anledning att köra sittande vadpress just nu) anser jag att det är lite onödigt att ställa sig upp lite i bottenlägget för att få en ytterst liten aktivering av gastrocnemius. Samma sak med övningar där man slackar biceps för att träna brachialis specifikt.

Hoppas du ser likheten i mina soleus, brachialis och mediala/laterala triceps exempel även om det då är fråga om olika muskler medan det nu bara handlar om olika muskelbukar. Så frågan lyder alltså "om man kör pushdown som en del i ett tricpesprogram där övningar som tar bättre få långa huvudet ingår anser du verkligen att man behöver lyfta armbågarna i pushdown då eller kan man köpa att man inte tränar det långa huvudet något vidare och istället göra det bästa av träningen av laterala/mediala huvudet"

Peter

Arne Persson
2002-08-28, 17:38
Skall man ändå köra pushdown så kan man gott köra med min rek. teknik förutsatt att man kan övningen fullständigt. Då får man ju ut största möjliga effekt av övningen i stort. Kan väl tillägga att på min egen triceps är det lågna huvudet minst sagt överdimensionerat.:D Har jag svarat nu på frågan.;) :D

Peter
2002-08-28, 17:50
Japp tror jag får nöja mig med det svaret. Tack ska du ha.

Peter

Arne Persson
2002-08-28, 18:04
Jaha, vad har jag nu missat, Peter?

Peter
2002-08-28, 18:17
Du har inte missat någonting vad jag vet.

Jag undrade om du tyckte det var värt att gå upp med armbågarna för att aktivera långa huvudet något mer och du tyckte det. Jag tolkade det som att du inte ansåg att aktiveringen av de andra muskelbukarna minskade genom detta utförande och är nöjd med svaret. Vad som är rätt är jag fortfarande inte säker på men ditt svar var en av pusselbitarna på vägen mot det perfekta tricepsprogrammet.

Peter

Tjomp
2002-09-10, 13:39
Originally posted by matrix
När jag kör pushdown så tar det väldigt mycket i ryggen. Jag som sällan får träningsvärk i ryggen får väldig träningsvärk i både latsen och teres major. Gör jag fel? Jag måste väl hålla emot med ryggen annars går det ju inte...

Om du utför övningen utan rörelse i axelled så får du en statisk kontraktion i både latsen och teres major. Träningsvärken kommer antagligen från att du är svag i dom musklerna i förhållande till triceps.
Det är triceps som är assisterande muskel i rörelsen som blir i axelleden om du släpper upp armbågarna i den excentriska delen av övningen för triceps.

Träna upp styrkan i ryggen med latsdrag med smalt grepp så försvinner säkert problemet.