handdator

Visa fullständig version : frågor som kräver svar


tricce_17
2006-01-12, 22:54
här varit medlem här i snart ett år jag är 17 år och har funderat lite. när det gäller kost och deffning m.m att ni äldre inte säger ifrån när tex en som är lika ung som mig kommer och frågar om sånt. de e inte nyttigt, min mor är sjuksköterska och om de inte varit för henne i sommras hade jag tynat bort.Jag jagade kcal och åt dåligt pga att man "ska" deffa jag vet de är eget ansvar men min fråga är: Borde man inte råda dom i min ålder att äta som fan(lite överdrivet) när man tränar för att man inte växt klart och kroppen utvecklas fortfarande?


tack på förhand

musse1
2006-01-12, 22:59
trodde alla visste att man kan börja gymma när man växt klart

Beast
2006-01-12, 23:00
Först ska du tänka på att inte blanda ihop deffa med anorexia.
Vem här har sagt att du "ska" deffa? Har svårt att du som 17-åring har nån speciell (eller överhuvudtaget) påtaglig massa att deffa fram för den delen.
Det är snarare du som missuppfattat.

tricce_17
2006-01-12, 23:04
Först ska du tänka på att inte blanda ihop deffa med anorexia.
Vem här har sagt att du "ska" deffa? Har svårt att du som 17-åring har nån speciell (eller överhuvudtaget) påtaglig massa att deffa fram för den delen.
Det är snarare du som missuppfattat.

jag sa att man har sig själv att skylla också men de finns juh dom i min ålder och yngre som frågar och får svar att dom ska deffa iställe för att lägga på sig massa

sissa
2006-01-12, 23:06
jag tycker att jag sett att folk reagerar när man börjar snacka om deff när man är väldigt ung.

mini
2006-01-12, 23:13
Generellt kan man nog säga att de som råder en sjuttonåring med lite massa att deffa är andra sjuttonåringar med lika lite massa. De som byggt på sig lite vet att det tar tid att bli stor.
Tänk på att det här är ett öppet forum. Jöns som är 14 och just har börjat "gymma" är lika välkommen som Göran som tränat sedan Wasa sjönk. Råden ska man ta med en nypa salt, precis som alla anonyma råd man får. Det är ett diskussionsforum, inte en frågelåda.

Apos78
2006-01-12, 23:16
Vet inte om så många får som svar att det är deffa som gäller, brukar snarare vara tvärtom..."ät, vila och träna"

tricce_17
2006-01-12, 23:16
bästa svaret på länge

nirre
2006-01-13, 20:34
fan lackar på all den media, reklam om nedgång m.m.
kom in i tunnelbanan efter ett pass på gymmet o skulle åka hem. hör då typ 12-13åringar killar som sitter o snackar om att dom ska gå ner i vikt även är de jätte smala o sa att dom höll på med fotboll o annat alltså sprang mkt som ungar gör. Sen hade de slutat med allt godis, chips o annat onyttigt

VA FAN är detta hela deras barndom skiter sig ju, när man är unge ska man ju speciellt njuta av allt sött m.m. o ha kul med alla kompisar.

va bara tvungen att skriva av mig lite :devil:

keffat_liv
2006-01-13, 20:37
jag sa att man har sig själv att skylla också men de finns juh dom i min ålder och yngre som frågar och får svar att dom ska deffa iställe för att lägga på sig massa

detta brukar handla om personer med fetma som har väldigt högt bf.

Pez
2006-01-13, 21:05
detta brukar handla om personer med fetma som har väldigt högt bf.
*host*
Generellt kan man nog säga att de som råder en sjuttonåring med lite massa att deffa är andra sjuttonåringar med lika lite massa. De som byggt på sig lite vet att det tar tid att bli stor.

keffat_liv
2006-01-13, 21:11
*host*

... Normala personer säg på 75kg fördelat på 180cm brukar väl inte bli tippsade om att "deffa" innan de börjar bygga? Isåfall har jag missat det.

Pez
2006-01-13, 23:22
... Normala personer säg på 75kg fördelat på 180cm brukar väl inte bli tippsade om att "deffa" innan de börjar bygga? Isåfall har jag missat det.
Syftade snarare, med glimten i ögat, på att du i egenskap av 17-åring straffade ut dig själv ur diskussionen. ;)

I vilket fall som helst så har de svar som plitats ner här ovan täckt upp det mesta jag skulle kunna säga i frågan.
Vi i staffen verkar aktivt för att försöka fånga upp diskussioner och personer som kan vara och verka destruktiva snarare än hjälpsamma och givande - men vi missar en del av förklarliga skäl, som tur är så har vi även en hel drös medlemmar som tar sitt ansvar på olika sätt i sådana diskusser. Dock så får man inse att kroppskultur och träning rent generellt lockar en del personer med skev självbild och/eller självdestruktiv natur som självklart kan påverkas negativt av de diskussioner som förs här.
Men att informationen här hetsar tonåringar till deff.. det är långt ifrån verkligheten på brädan imho.. snarare är det tvärtom - medlemmar av alla slag, ålder, erfarenhet påpekar att det inte är deff som personen behöver - utan mat. Att du, tricce_17, sen reagerat negativt på den information du tagit till dig här beklagar jag.