handdator

Visa fullständig version : Fiskolja


skeletron
2006-01-12, 22:21
Jag stoppar i mig fiskoljekapslar varje dag. Äter i princip aldrig fisk. Tänkte gå över till fisk nu i stället, men är det mycket i fisken som det inte finns i kapslarna sas?

Pepz
2006-01-13, 08:47
att äta fisken är bättre än att äta fiskoljekapslar.

Lizzie
2006-01-13, 09:52
Det är ju liksom fler näringsämnen i fisken - vill du komma åt omega 3 fettet så välj de feta fiskarna som typ lax-makrill. Man bör komma upp i 3-4 portioner fet fisk per vecka om man ska få i sig tillräckligt med omega 3. Det är alltid bättre med mat än ett tillskott, men jag tycker att ett omega 3 tillskott är att föredra om man nu inte äter fisk så ofta.

EiseltUK
2006-01-13, 13:59
Tester som nyligen gjordes i England visade att odlad lax innehåller betydligt med fett än ekologisk lax, ungefär dubbla mängden fett. Nackdelen är att det inte är omega-3 halten som ökat utan andra fettsyror beroende på att fiskarna matas med fettrikföda. Så om man är ute efter att förändra proportionen mellan omega 3, 6 och 9 så är vanlig odlad lax kanske inte så bra. Det finns ekologisk lax hos Konsum men den är saftig i pris. Den ser blek ut i jämförelse med vanlig lax och beror på att odlad lax matas med "färgämnen" som ska ge fiskfettet en orange-aktig färg.

/ Henrik

HerrArne
2006-01-13, 14:09
Personligen väljer jag kapslar istället för fisk av två anledningar, den ena kanske allmängiltig:

När jag väljer kapslar väljer jag efter kvalitet, dvs primärt omega-3 innehåll samt begränsade mängder miljögifter.
När jag ska äta fet fisk handlar jag det som är gott (och tillgängligt) vilket obönhörligen innebär mer miljögift...

Om det gör skillnad? Tja, vi får väl veta om en 30 år... :D