handdator

Visa fullständig version : Matchvikt


MorbidAngel
2006-01-12, 21:52
Tar mig friheten eftersom jag är ny här att ställa en fråga som ni säkert fått förut.

Det börjar bli matchsäsong igen och jag vill toppa min viktklass i thaiboxning, fick då förslaget att ligga nått kilo över och innan invägningen ta en stund i bastun, för att bli av med vätskan.

Är det något som är smart att göra eller kan det påverka kroppen på något negativt sätt inför matchen senare?

adeleine
2006-01-12, 21:57
Tar mig friheten eftersom jag är ny här att ställa en fråga som ni säkert fått förut.

Det börjar bli matchsäsong igen och jag vill toppa min viktklass i thaiboxning, fick då förslaget att ligga nått kilo över och innan invägningen ta en stund i bastun, för att bli av med vätskan.

Är det något som är smart att göra eller kan det påverka kroppen på något negativt sätt inför matchen senare?

hur långt innan tävling ar du invägning? kvällen innan, morgonen eller precis innan du går in på mattan? det spelar enorm roll för mig....

optimalt är det om du har inv. kvällen innan....då kan du äte rejält med långsamma kollisar hela veckan innan...ligga ca 1 till 1½ kilo över...basta bort sen vräka i dig frukt och pasta på kvällen å är du pigg till start...

morgonen ska du nog passa dig för att ta bort mer än 0,5 till 1 kg....du blir lätt seg och måste få i dig rejält med vätska och snabba kollisar..

precis innan...se till att kvällsvikten stämmer med inv. vikt och kör...

så brukar jag göra iaf....:)

Berra_88
2006-01-12, 21:59
Har lite erfarenheter om sånt då jag har hållt på med brottning.
På kvällen ska du väga ca 1 kg över viktklassen. Under natten går man ner ca 1kg lite beroende på kroppsvikt. Ät frukost efter invägningen. Skulle du väga över är det bara att sitta i bastun, men det tar enormt på krafterna.

adeleine
2006-01-12, 22:01
Har lite erfarenheter om sånt då jag har hållt på med brottning.
På kvällen ska du väga ca 1 kg över viktklassen. Under natten går man ner ca 1kg lite beroende på kroppsvikt. Ät frukost efter invägningen. Skulle du väga över är det bara att sitta i bastun, men det tar enormt på krafterna.

det varierar ju kraftigt...jag tappar ca 0,5 kg från kväll till morgon...och då ska jag inte dricka vatten o.dyl...

killarna jag tränar med varierar från 0.5kg till 2kgs förlust över natten...

Don_Kocke
2006-01-12, 22:14
jag har boxats i många år och vet att det går att få bort en hel del vikt genom att t.ex cykla på en motionscykel i bastu och ha munnen full av tuggumin..och det funkar utmärkt om du efter invägningen dricker minst 2 liter vatten och äter ett rejält mål mat

adeleine
2006-01-12, 22:35
jag har hört att det är skitbra att motionera i bastun och skrapa svetten med visakort också..... *innocent*

gazze1
2006-01-13, 12:18
Det är ju alltid bra att vara stor i sin viktklass så därför ligger ofta de som kan något kil över och sen "bantar" bort det de sista dagarna..
Ät inget före invägningen och ta de lugntmed vätska dagen innan så äre inget problem! Oftast brukar det ju vara iafnågra timmar mellan invägningen och matchen (det är så iaf i Kickboxning) och då är mat himla gott! :D

hangatyr
2006-01-13, 12:27
omd et rör sig om ett kilo så funkar dt nog, förutsatt att du inte har matchen direkt efter invägning som det är i BJJ.

MorbidAngel
2006-01-13, 15:45
Tack så mycket, ska börja varmköra bastun och bunkra med frukten då ;)