handdator

Visa fullständig version : Tandsten av protein?


SåTunn
2006-01-12, 21:46
Jag är helt säker att proteinpulvret ger mig tandsten. Jag får skrapa med tandstickor dagligen. Det minskar rejält om jag inte äter pulvret. Har alltid haft en del tandsten men med pulvret blir det 10 ggr värre...

Min tandläkare har aldrig hört att det skulle kunna bli så... Någon som har samma problem och kanske tipsa om pulver? Jag har provat ett flertal märken med samma resultat... bieffekt...

Inga problem men det är lite irriterande...

aliquis
2006-01-12, 22:10
Är det inkl kolhydrater? Eller bara protein?

Farzan
2006-01-13, 11:55
Hmm... Om jag minns rätt så bildar bakterierna i munnen syra av sockret du käkar, som "fräter" på tänderna.

Får du plack och allt sånt där äckligt skit.

"
Om placken får sitta kvar på tanden förenas den med de olika kalksalterna som finns i din saliv. Blandningen hårdnar snabbt och blir det vi kallar tandsten. På bara ett dygn hinner placken både bildas och stelna."

Så, jag tror inte att det har med proteinet att göra. Om du inte käkar det med en massa socker.

Borta bara bort placket så borde det gå bra.

SåTunn
2006-01-13, 12:54
Hmm... Om jag minns rätt så bildar bakterierna i munnen syra av sockret du käkar, som "fräter" på tänderna.

Får du plack och allt sånt där äckligt skit.

"
Om placken får sitta kvar på tanden förenas den med de olika kalksalterna som finns i din saliv. Blandningen hårdnar snabbt och blir det vi kallar tandsten. På bara ett dygn hinner placken både bildas och stelna."

Så, jag tror inte att det har med proteinet att göra. Om du inte käkar det med en massa socker.

Borta bara bort placket så borde det gå bra.

Hmm... får borsta ännu mer... Problemet är att det verkar komma på en dag. Vet att jag har ganska mycket salivproduktion och den är ju basisk om jag inte missminner mig. Teorin om kalksalter är säkert helt korrekt!

Jag äter i princip inget socker.

Tack för svaren!

SåTunn
2006-01-13, 12:55
Är det inkl kolhydrater? Eller bara protein?

Minimalt med kolhydrater. Kör W80 just nu.

EiseltUK
2006-01-13, 13:52
Ja det är mineralerna i saliven som får placken att stelna. Borsta tänderna oftare och med ordentligt och använd tandtråd. Du kan också ta tillskottet Plaque-off som har dokumenterad effekt.

/ Henrik

Pretorian
2012-04-02, 08:40
Bump

Pretorian
2012-04-02, 08:41
Jag har också upptäckt att jag har grus i munnen och det känns som om det kan komma en del från proteindrinkarna man dricker. Fler som har massa grus (tandsten)?

Jag får nog lägga in tandläkarbesöken i min budget också och då höjs PPK rejält.

Morty
2012-04-02, 10:30
Det är plack som blir till tandsten, inte proteinpulver. Att ni får tandsten av proteinpulver beror nog snarare på frekventare måltider.

Borsta ordentligt, speciellt runt salivkörtlarna.

blondyz
2012-04-02, 11:57
Vet inte om det är relaterat.. Men en del proteinpulver blandar sig lite dåligt, testa tugga på en sån miniklump som blir. Otroligt segt och sätter sig som klister på tänderna. Kan tänka mig att saliv har svårt att neutralisera bakom en sådan beläggning, låter man den sitta ett tag mellan tänderna bli det till plack, och sedan tandsten helt enkelt.

Det känns inte som den beläggning man får efter socker, även om den troligtvis fungerar på samma sätt. De som blandar sig bra har jag inte märkt något av dock. Kanske ta ett glas rent vatten efter shaken om det är ett problem?