handdator

Visa fullständig version : Vegetarian


MorbidAngel
2006-01-12, 21:34
Undrar om någon har några bra förslag på bra mat man kan äta efter sena thaiboxningspass?

o.z.z
2006-01-12, 22:56
Undrar om någon har några bra förslag på bra mat man kan äta efter sena thaiboxningspass?
quorn fileer med fulkornspasta och grönsaker

haiduc
2006-01-12, 23:05
Av grönsaker är det bara ärtor, bönor och linser som innehåller fullvärdigt protein efter vad jag fått lära mig. Fullvärdigt innebär att de innehåller alla essentiella aminosyror. Sojakorv osv funkar också men för egen del tycker jag sådant "färdigt" känns tråkigare än "levande" grönt.

Så ngt av ovanstående, tillsammans med en bra kolhydratkälla, typ potatis. Och sedan grönsaker till är vad jag brukar käka. :)

King Grub
2006-01-13, 06:23
Av grönsaker är det bara ärtor, bönor och linser som innehåller fullvärdigt protein efter vad jag fått lära mig.

Enbart sojabönans protein räknas som fullvärdigt i sig. Övriga måste kompletteras upp (vilket inte är ett problem i en blandad vegetarisk kost).

Isdrake
2006-01-15, 01:10
Tss, qourn innehåller ju ägg så det är knappast vegetariskt. :P

Ät en vanlig middag, du vet; kolhydrater, grönsaker och protein. Ett förslag är att koka upp mycket bönor åt gången och frysa in. Sen går det kätte snabbt att slänga ihop en gryta eller något annat eftersom man har värdiga bönor hemma.

Det finns massa sidor med vegetariska recept på Internet. Denna är bra: http://vegania.mine.nu/

haiduc
2006-01-15, 01:16
Enbart sojabönans protein räknas som fullvärdigt i sig. Övriga måste kompletteras upp (vilket inte är ett problem i en blandad vegetarisk kost).
Titta då lärde man sig ngt nytt idag med :bow:
Men menas det då att övriga bönor, linser mm inte innehåller "bättre" protein än annan vegetarisk föda? Bör man knapra sojabönor varenda dag för att få i sig alla aminosyror eller måste man komplettera det i kosten?

Zlin
2006-01-15, 01:36
Titta då lärde man sig ngt nytt idag med :bow:
Men menas det då att övriga bönor, linser mm inte innehåller "bättre" protein än annan vegetarisk föda? Bör man knapra sojabönor varenda dag för att få i sig alla aminosyror eller måste man komplettera det i kosten?

Det går utmärkt att komplettera bönor/linser/etc med aminosyror, så länge det är i samma mål (?). Röda linser ger tex fullvärdigt protein tillsammans med helt vanlig majs. Man kan kolla på www.slv.se aminosyreprofiler på olika livsmedel. Bara att komplettera där man ser att något fattas. Det gjorde jag när jag var veg. Lycka till!

o.z.z
2006-01-15, 02:09
Tss, qourn innehåller ju ägg så det är knappast vegetariskt. :P
beror på vilken typ av vegetarian man är
lakto-vegetarian: äter man mjölk- och ostprodukter men utesluter ägg.
lakto-ovo-vegetarian: äter mjölk- och ostprodukter samt ägg.
vegan: äter man inte något alls som kommer från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, ägg, ost eller andra mjölkprodukter
Ovo-vegetarianer: äter utöver mat från växtriket även ägg.

aliquis
2006-01-15, 12:26
Titta då lärde man sig ngt nytt idag med :bow:
Men menas det då att övriga bönor, linser mm inte innehåller "bättre" protein än annan vegetarisk föda? Bör man knapra sojabönor varenda dag för att få i sig alla aminosyror eller måste man komplettera det i kosten?De innehåller väl mest bara "mer" protein. Huruvida det är fullvärdigt eller inte spelar inte så stor roll sålänge man äter allsidigt.

aliquis
2006-01-15, 12:28
beror på vilken typ av vegetarian man är
lakto-vegetarian: äter man mjölk- och ostprodukter men utesluter ägg.
lakto-ovo-vegetarian: äter mjölk- och ostprodukter samt ägg.
vegan: äter man inte något alls som kommer från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, ägg, ost eller andra mjölkprodukter
Ovo-vegetarianer: äter utöver mat från växtriket även ägg.Fast då hade det varit så mycket smidigare om folk lade till ovo- själva. Enligt livsmedelsverket skulle du inte få kalla quorn vegetariskt eftersom det anses vara vilsledande.

aliquis
2006-01-15, 12:29
Kan inte förstå hur "ostprodukter" (iaf de som görs på animalisk löpe) kan räknas som lakto-vegetariska heller. Det har ju trots allt dött kalvar för att framställa osten. Nog för att det dör både kalvar, kor, kycklingar o höns för att framställe både mjölk o ägg.

Max
2006-01-15, 12:40
Undrar om någon har några bra förslag på bra mat man kan äta efter sena thaiboxningspass?
Testa att göra en bön-broccoli-ris-gratäng. Tar rejält med tid att göra, koka bönor, ris osv. men gör man en storsats (vilket är lätt i ugnen) har man flera portioner som man snabbt kan värma upp. Äter du inte ägg eller ost finns säkert flera vegan-alternativ till dessa.

Går i stort sett att blanda i vad man vill i gratängen, t.ex. champinjoner, majs, lök, hackad chili osv.

Sverker
2006-01-15, 13:28
Kan inte förstå hur "ostprodukter" (iaf de som görs på animalisk löpe) kan räknas som lakto-vegetariska heller. Det har ju trots allt dött kalvar för att framställa osten. Nog för att det dör både kalvar, kor, kycklingar o höns för att framställe både mjölk o ägg.

Köp kvarg då. Där är mjölken bara syrad av mjölksyrabakterier.

Isdrake
2006-01-15, 20:53
beror på vilken typ av vegetarian man är
lakto-vegetarian: äter man mjölk- och ostprodukter men utesluter ägg.
lakto-ovo-vegetarian: äter mjölk- och ostprodukter samt ägg.
vegan: äter man inte något alls som kommer från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, ägg, ost eller andra mjölkprodukter
Ovo-vegetarianer: äter utöver mat från växtriket även ägg.

I och med att trådskaparen frågade efter vegetarisk mat så utgår jag ifrån att han menar mat utan animalier. Annars hade han väl sagt lakto-ovo?

Faktum är att vegetarianer och veganer äter samma saker. Att vara vegan är mer som en livsstil där man också undviket skinn och andra saker som man inte stoppar in munnen. :P

Isabella
2006-01-16, 15:14
Quornfilé med paprika, champinjoner, lök. fräs och tillsätt krossade tomater,buljong,salt, paprikapulver, gräslök och ev. chilipulver. Servera med pasta =) Riktigt gott!

Isdrake
2006-01-16, 22:53
Quornfilé med paprika, champinjoner, lök. fräs och tillsätt krossade tomater,buljong,salt, paprikapulver, gräslök och ev. chilipulver. Servera med pasta =) Riktigt gott!

Men vad skjutton. :) Snubben är VEGETARIAN, han är inte intresserad av föda med ÄGG i. Läs på förpackningen. :cool:

Jag är så trött på att folk tror att vegetarian = någon bara undviker kött men som kanske till och med äter fisk, skaldjur och fågel. Lär er någon gång. :P

Isabella
2006-01-17, 07:22
förlåt mig då :em:

Nitrometan
2006-01-17, 09:16
Kan inte förstå hur "ostprodukter" (iaf de som görs på animalisk löpe) kan räknas som lakto-vegetariska heller. Det har ju trots allt dött kalvar för att framställa osten. Nog för att det dör både kalvar, kor, kycklingar o höns för att framställe både mjölk o ägg.
Hur får du det till att det har dött kalvar för att framställa osten?

Det är mycket möjligt att du har rätt. Och då ska givetvis vegetarianer informeras om detta så att de kan göra rätt val i förhållande till sin övertygelse.

Alkis: Det är inget personligt mot dig eller vegetarianismen. Du får äta och tycka vad du vill. Vi har åsiktsfrihet och föreningsfrihet i Sverige. Jag undrar bara hur du resonerar i denna frågan.

o.z.z
2006-01-17, 10:42
Hur får du det till att det har dött kalvar för att framställa osten?

http://www.ostframjandet.se/pages/fragor_lope.asp

Nitrometan
2006-01-17, 12:49
Tack för länken!

Hur tillverkar man löpe?
1. Magarna kommer frysta till löpefabriken där de finfördelas och mals.
2. Den malda massan förs över till tankar där den extraheras (lakas ur) med 12 % saltlösning. Under extraktionen lakas chymosin och andra enzymer ut ur magarna.
3. Extraktet av enzymer separeras från resten av innehållet i tanken genom filtrering.
4. Rening sker i ett flertal steg för att få bort partiklar och oönskade bakterier.
5. Extraktet koncentreras till rätt koncentration och löpestyrka. Det sker med hjälp av ultrafiltrering.
6. Produkten är klar.
7. Kontroll.

Var kommer magarna som används till löpe ifrån?
I Sverige slaktas nästan inga kalvar för löpeproduktion längre. De flesta kalvmagarna importeras från Australien och Nya Zeeland. Jordbruksverket bestämmer vilka länder man får importera ifrån.

Hur gamla är kalvarna som används till löpeframställning?
Kalvarna slaktas vid två till tre veckors ålder.

Till hur mycket ost räcker en kalvmage?
Från en "normal" kalvmage får man en liter standardlöpe (standardlöpe innehåller 75% chymosin och 25% enzym från vuxna nötkreatur, oxe). Detta räcker till 300-350 kg ost.

Slaktas kalvarna för att man vill komma åt löpet?
Nej, köttet är huvudprodukten, löpet är en biprodukt. Man ska inte heller glömma att om kon ska kunna fortsätta att mjölka måste hon få en kalv ungefär en gång om året.

Tänkte bara på den sista frågan. Men eftersom kalvarna slaktas för köttet och inte för löpen så... Äsch, glöm det. De stackarna dör ju iaf.

Tur att kalvkött är så gott. Jag ska äta det med gott samvete nästa gång. Då har ju inte kalven dött förgäves.