handdator

Visa fullständig version : gainer


wannabegrunten
2002-08-24, 21:34
Har använt mig av Top of the line gainer vilket har fungerat alldeles utmärkt i avseende på viktökning m.m. Dock så har magen inte riktigt gillat den. Blir ungefär samma effekt som när man ätit rå blomkål...

Har nu för en gångs skull lite pengar så tänkte köpa någon annan gainer att ha efter träningarna. Nån som har ett bra tips?

spinkoo
2002-08-25, 09:18
Jag har kört den du körde + en annan. STREGNTH! (eller hur det nu stavas:booty: ) Av dömma på innehållet är det en bra gainer och smaken är så herrn med horn funderar på att flytta till himlen:love:

Ska du ha en gainer, ta den! Jag hade inga problem med magen, med nån av dem!:)

Petrus
2002-08-25, 23:14
Ett rent konkret tips när det gäller gainers är att titta på näringsinnehållet. Du vill inte betala för "tomma kcal"...

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-08-26, 07:12
Tinner: Gainerns brukar innehålla protein, kolhydrater och ibland fett. Vad är det som är tomma kalorier ?

spinkoo
2002-08-26, 08:11
15 protein
60 klhydrater
5 fett

20 tomma kalorier:confused: eller menar du med vitaminer och sånt?

wannabegrunten
2002-08-26, 10:22
Exakt vad menar du med tomma kalorier och vad ska jag titta efter i innehållsdeklarationen?

The Dwag
2002-08-26, 10:38
BULK äger !:eating:

Peter
2002-08-26, 10:39
Tomma kalorier brukar man kalla raffinerat socker och fett. Alltså mat som ger kalorier men knappt några andra näringsämnen. Jag har tidigare svarat på den här frågan här och då tagit exemplet äpple och strösocker. Om man jämför ett äpple med en viss mängd strösocker så ger båda lika många kalorier medan äpplet dessutom ger en massa vitaminer osv. Sockret ger bara dessa kalorier och inget mer och kallas därför tomma kalorier. Lågenergiförbrukare ska därför inte äta så mycket rent socker eftersom de då inte får i sig den mängden vitaminer och mineraler de behöver om de ligger i energibalans.

Detta har inte så mycket med gainers att göra eftersom man sällan äter dem för dess vitamin och mineralinnehåll. Skulle hellre jämföra så att jag får så mycket protein som möjligt för pengarna eftersom det är den dyra ingrediensen i en gainer. I andra hand skulle jag jämföra kolhydratmängden per krona och försöka luska ut kolhydraternas snabbhet.

Peter

wannabegrunten
2002-08-26, 10:57
Ok tack för svaret. För att återgå något till ursprungliga syftet med tråden: du vet ingen gainer som man slipper få gaser av? :)

Peter
2002-08-26, 11:23
Eftersom jag inte käkar gainers har jag inte den blekaste aning om vilka som är bra för magen. Vet däremot att min mage klarar av druvsocker och Fairings Whey Hydro och skulle den inte göra det skulle jag istället köpa maltodextrin och blanda med Hydrot. Blir en "superturbomegagainer" till någorlunda vettigt pris.

Peter

z_bumbi
2002-08-26, 11:43
wannabegrunten: Kan vara laktosen i gainern som gör det, leta efter en med lägre laktoshalt eller så blandar du låglaktosvassle med maltos och/eller druvsocker.

Pecca
2002-08-26, 16:40
Jag tycker att Eiselts gainer funkar. Inga problem med magen eller något sådant. Sedan att få sponsra svenska kosttilskottsprodukter föredrar jag också:)


:thumbup: till Eiselt Max Gainer

Petrus
2002-08-29, 03:16
OK, jag har visst missat lite här, sorry!

Tomma kcal;

Ta denna innehållsförteckning som exempel: (tagen från en vanlig gainer)
Innehåll / 100gram

Kolhydrater 60gram = 240 kcal
Protein 25gram = 100 kcal
Fett 1,5gram = 13,5 kcal

Summa på gainern = 353,5kcal / Maximala 400kcal* = 88,375%

*/ Mått som jag använder själv. Av 100gram får man ut maximalt 400kcal kolhydrater/protein. Fettet skiter jag i tills vidare...

Ca 12% tomma kcal i denna Gainern alltså. Eftersom det är viktökning man är ute efter när man äter en gainer så tycker jag detta är ganska viktigt. Speciellt då man oftast köper större förpackningar på +3 kilon.
Hoppas jag var tydlig nog, det är trots allt ganska sent nu...:D

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-08-29, 07:37
Tinner: Det är ju precis samma sak med ett proteinpulver som ligger på 70,80 eller 90 % protein. Det finns ju lite vad (jag har för mig att) ett lab kallar aska i de flesta produkter.

Du har dock helt rätt att man alltid ska räkna på mängden protein och kolhydrater i en gainer för att se vad man betalar för.

Peter
2002-08-29, 11:17
Håller med z_bumbi att det är helt rätt att räkna på vad man får för priset. Men det är inte det som brukar kallas tomma kalorier i vanliga fall. Tycker också att man främst bör titta på proteinmängden eftersom kolhydraterna är 10 gånger billigare.

Peter

z_bumbi
2002-08-29, 12:14
Peter: Kalla mig snål men jag räknade också på kolhydraterna när jag köpte gainers. Blev man tvungen att betala mer än 10 kr kilot för kolhydraterna fick det vara :)
Förövrigt var det nog Tinner som började prata om att räkna på innehållet, bara en tanke.

Peter
2002-08-29, 13:51
Ja det var Tinner som började räkna på det och hela mitt förra inlägg riktade sig egentligen till honom.

10 kr/kg för kolhydraterna? hur räknade du på det priset? tog du vad motsvarande typ av protein skulle kostat i pulverform och sen hur mycket gainerns pris kostade förutom det och delade på kolhydratmängden? Låter billigt i så fall.

Peter

z_bumbi
2002-08-29, 17:03
10 kr/kg...kollade lite fräckt vad kolhydraterna kostar hos en bryggerifirma och sen räknade jag med en bra mängdrabatt. Man borde komma ner betydligt i pris om man köper 5 ton i taget :)
Är ju ganska lätt att inse att förtaget inte betalat 100-120 kr/kg för maltodextrin t ex som utpriset brukar vara i affär.
Är det druvsocker så borde faktiskt priset vara lägre än 10 kr/kg eftersom det kan man ju hitta druvsocker för som privatperson.

Hittade konstigt nog :D inte så många som låg inom mina prismarginaler men det finns några. Just nu hittar jag ingen låglaktosgainer så nu blandar jag själv med den merkostnaden det för med sig plus sämre smak.