handdator

Visa fullständig version : Ryggskott - okej att styrketräna?


Pellefant
2006-01-12, 12:38
Hej,

Igår åkte jag på ett lättare ryggskott, har skett ca en gång per år senaste åren, förmodligen pga att jag sitter dåligt ibland, bytte nyligen stol(till en "sämre" men skönare..., så det beror säkert på det, brukar gå över på 3-7 dagar.

Brukar känna någon dag innan det kommer, men ändrar ändå inte sittställning, dumt va? :( Man lär sig aldrig!!!!! :furious:

Är det okej att styrketräna ikväll?

Jman
2006-01-12, 12:44
Jag ingen erfarenhet av detta. Men sunt förnuft gäller och jag skulle ta det försiktigt. Om du måste dämpa din träningsångest så borde det vara säkert att köra benpspark, träna underarmar osv. Övningar som inte belastar ryggen direkt. Men du kanske bör ta det rådet från en säkrare källa. Hoppas det blir bättre snart.

Pellefant
2006-01-12, 13:07
Tack för rådet. :) Tar en promenad istället.

Åse Columbus
2006-01-12, 17:12
Ja råkade ut för ett lättare ryggskott i USA en gång på en semester (bergodalbanaåkning..hehe)...iaf...letade upp ett gym i närheten...satte mig i långroddsställningen 2 ggr per dag i 4 dagar.....med en lätt vikt, lutade jag mig framåt o slappnade av så ja kände att ja fick tag i punkten i ryggen....

Hängde mig länge i chins maskinen....som avslutning

det försvann o ja gick tillbaka till min semester o bad o sol...i California!

Det var för dyrt att gå till läkare i USA...så ja använde sunt förnuft....

men kom ihåg ........mycket låg vikt ..typ 2-3 plattor i roddmaskinen! :cool:

autowah
2006-01-16, 17:07
Man ska absolut inte ligga stilla, det blir bara värre då. Så träna du, men ta det försiktigt med vikterna och lyssna på kroppen. Hade själv ryggskott i somras, och det blev bättre efter att jag hade jobbat en kväll, där jag lyfte lite saker som väger 15 kg. Stretcha höftböjare och rumpmuskler.