handdator

Visa fullständig version : Är det verkligen så hårt att sitta i Guantánamo?


Deceiver85
2006-01-12, 11:51
http://expressen.se/index.jsp?a=504194

Berättelserna liknar flera andra fångars, exempelvis
Mehdi Ghezalis.
- De skickade in en tjej som hade militäruniform. Hon sa att hon kunde göra mycket för mig. Hon började massera mig, ta på mig på vissa platser, säger han i den nya dokumentärfilmen "Gitmo".

Det här kallar dem för tortyr?!?!? En mer normalt funtad kille hade blivit hur nöjd som helst!

DarthHolm
2006-01-12, 11:54
Läs hela artikeln.

Dumleman
2006-01-12, 12:01
Oj nu blir jag riktigt avundsjuk på de som sitter i guantanamo.

Fartman
2006-01-12, 12:54
När jag blir stor vill jag också sitta på Guantanamo! *screwy*

Det är nog hyfsat jävla jobbigt, även om jag inte har mycket till övers för Ghezali och hans gelikar så verkar det inte som ett speciellt sjyst ställe...

Officer
2006-01-12, 13:02
Läs hela artikeln.



- Sexuella trakasserier och våldtäkt är en vanlig teknik för att knäcka fångarna. För troende muslimska män är det ett känsligt tabu med fysisk kontakt med kvinnor, särskilt under Ramadan. Mehdi Ghezali mår fortfarande dåligt, säger Erik Gandini.



Är det det du syftar på eller? jag är själv muslim oich jag har många muslimska vänner och ingen har nåt emot sex under ramadan med NÅN tjej :) Även fast det är lite "omoraliskt".
Stackare som blev tvingad till att ****** under ramadan.. hah

Perscitus
2006-01-12, 13:12
Haha, ska Kolozzeum tycka till även i denna fråga. Det finns säkert många personer med erfarenhet i frågan här på forumet. :laugh:

Bärs
2006-01-12, 13:30
Ja, vart är vi på väg. Föga förvånande fick filmens upphovsmakare ca 10 minuter i Aktuellt igår där de berättade om att de helt enkelt inte kunde förstå att Guantanamo verkligen existerade. Sedan filosoferade de om hur ondskan finns mitt ibland oss och hur påtagligt detta var när de stod vid basen och hörde fångarnas "skrik". Det normala skulle ju ha varit att det var talibanernas ondska de syftade på, men jag är rädd för att så inte var fallet. Att amerikanerna tog emot dem med öppna händer och var jättetrevliga betecknande de som "jättefarligt". Och som lök på laxen denna "tortyrhistoria" med sexmassagen. Nåväl, inget förvånar mig längre.

petersson
2006-01-12, 13:32
Det här kallar dem för tortyr?!?!? En mer normalt funtad kille hade blivit hur nöjd som helst!

OK

jwzrd
2006-01-12, 13:33
Haha, ska Kolozzeum tycka till även i denna fråga. Det finns säkert många personer med erfarenhet i frågan här på forumet. :laugh:

Och säkert en del här på forumet utan erfarenhet i.. forum.

hajder
2006-01-12, 14:55
- Sexuella trakasserier och våldtäkt är en vanlig teknik för att knäcka fångarna. För troende muslimska män är det ett känsligt tabu med fysisk kontakt med kvinnor, särskilt under Ramadan. Mehdi Ghezali mår fortfarande dåligt, säger Erik Gandini.



Är det det du syftar på eller? jag är själv muslim oich jag har många muslimska vänner och ingen har nåt emot sex under ramadan med NÅN tjej :) Även fast det är lite "omoraliskt".
Stackare som blev tvingad till att ****** under ramadan.. hah

With all due respect AP. Men det är nog mer än omoraliskt ;)

Officer
2006-01-12, 15:02
With all due respect AP. Men det är nog mer än omoraliskt ;)



Ge mig konkreta bevis ur koranen där det är fel att pippa under ramadan :furious:


:)

Deceiver85
2006-01-12, 15:02
Med sekulariserade och västerländska ögon så tycks Ghezali ha det ganska trevligt. Visst, kanske lite trisst att behöva bli väckt var tredje timme och bli utfrågad om terrorist-kopplingar man inte känner till, men ändå...

Pudzianovski
2006-01-12, 15:04
Med sekulariserade och västerländska ögon så tycks Ghezali ha det ganska trevligt. Visst, kanske lite trisst att behöva bli väckt var tredje timme och bli utfrågad om terrorist-kopplingar man inte känner till, men ändå...

Du vet inte så mycket alls om vilka tekniker de använder på fångar?
Du vet inte ens så mycket om hur människor reagerar på stress mm?

Sök lite om detta innan du "tror" för mycket. Det finns nog en del att läsa sig till.

Deceiver85
2006-01-12, 15:11
Du vet inte så mycket alls om vilka tekniker de använder på fångar?
Du vet inte ens så mycket om hur människor reagerar på stress mm?

Sök lite om detta innan du "tror" för mycket. Det finns nog en del att läsa sig till.

Suck, vissa har svårt att se det roliga i artikeln, du kan inte heller ana den minsta ironi i mina inlägg heller?

wreka
2006-01-12, 15:16
När jag blir stor vill jag också sitta på Guantanamo! *screwy*
Jag med! Blev riktigt sugen efter att ha sett det där brittiska tv-programmet där dom försökte att simulera en vistelse på Guantánamo. :whipped:

Pudzianovski
2006-01-12, 15:20
Suck, vissa har svårt att se det roliga i artikeln, du kan inte heller ana den minsta ironi i mina inlägg heller?

Jo, i första inlägget möjligen. Och de som följer upp med svar. Men inte i det jag svarade på.

Trance
2006-01-12, 15:29
Det här kallar dem för tortyr?!?!? En mer normalt funtad kille hade blivit hur nöjd som helst!

Du menar en kille med dina värderingar. Skulle du tyckt det var lika ok om det var en kille som kom in och massera dig sensuellt och "tog på vissa ställen".

Deceiver85
2006-01-12, 15:37
Trance: Nu var det inte en kill som skulle massera Ghezali, utan en kvinna. Hade jag varit singel och en kvinna velat gett mig sensuell massage, så varför inte? Det jag fann roligt i artikeln är hur massage (något som de flesta ändå assoscierar med en behaglig upplevelse, förutom hos kiropraktorn möjligtvis) används som tortyr mot anklagade terrorister.

Pudzianovski: Då förstår du mig iallafall halvvägs. Beror på vilken sorts humor man har, tycker du att följande artikel är rolig så har vi ungefär likadan humor:

"Mexicos Säkerhetsminister död i flygolycka"

weli
2006-01-13, 10:11
Ge mig konkreta bevis ur koranen där det är fel att pippa under ramadan :furious:


:)



ramadan e en helig månad. man kan ha samlag efter fastan men då ska det vara med din fru inte fan nån flickvän lr nån hora med uniform. Denna månad ska man vända sig till god(allah) och helst undvika ha samlag.

Johan1986
2006-01-13, 18:13
http://expressen.se/index.jsp?a=504194

Berättelserna liknar flera andra fångars, exempelvis
Mehdi Ghezalis.
- De skickade in en tjej som hade militäruniform. Hon sa att hon kunde göra mycket för mig. Hon började massera mig, ta på mig på vissa platser, säger han i den nya dokumentärfilmen "Gitmo".

Det här kallar dem för tortyr?!?!? En mer normalt funtad kille hade blivit hur nöjd som helst!

Antar att du inte har fått göra "fångprov". Frisläppta fångar från Guantánamo har nämnt att dom blivit utsatta för sinnesblockering (vill minnas att det heter så). Det innebär i princip att du står med en påse på huvudet, bakbunden och lyssnar på en ljudslinga på ca 8sek om och om igen. Inom försvarmakten använder man sig gärna av vitt brus eller ett klipp från Arbetarbröder. Själv började jag hallucinera efter ca två timmar. Och då var jag medveten om att det var övning.

Så svaret är, ja det är så hårt att sitta på Guantánamo.

Grahn
2006-01-13, 18:19
Det är säkerligen inte trevligt på det stora hela. Men grejen är väl inte egentligen hur ohumana tortyrmetoderna är utan att en demokrati som skryter om sin frihet inte egentligen borde utöva tortyr, alls.

Lizard
2006-01-13, 20:56
Det är säkerligen inte trevligt på det stora hela. Men grejen är väl inte egentligen hur ohumana tortyrmetoderna är utan att en demokrati som skryter om sin frihet inte egentligen borde utöva tortyr, alls.
Ja just det.

Antingen är de krigsfångar och då är behandlingen noga reglerad i Genévekonventionen. Där håller inte Guantanamo måttet.
Eller så är de "olagliga krigsmän", något som vare sig är ovanligt eller saknar regler. I så fall skall de dömas i domstol precis som bankrånare eller våldtäktsmän. Under rådande krig kan militärdomstol användas.
Vilka är anklagesepunkterna?
När är rättegångsdatum?
Vem är försvarare?
Vem är åklagare?

Vansinne!

Lizard