handdator

Visa fullständig version : Coca Cola light får ny smak och världslanseras i Sverige-sucralos!


Pellefant
2006-01-12, 11:29
Coca Cola skrotar sitt gamla light-recept och lanserar en ny variant. Premiärmarknaden är Sverige och till helgen ska de första flaskorna finnas på butikshyllorna.

Den nya Cola lighten smakar enligt Coca Cola mindre aspartam än sin föregångare. Anledningen är att sötningsmedlet aspartam har bytts ut mot sucralos som är framtaget ur socker.

Mär här: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=63287

Vem på Kolo blir först med att smaka? :D

Vad tycker ni om smaken?

Farzan
2006-01-12, 11:31
Åååh, intressant. Fast är inte aspartam bättre än sukralos? Hälsomässigt.

"Redan till helgen ska de första flaskorna dyka upp i butikerna. Peter Bodor räknar med att det dröjer till februari innan produktionsvolymen kommit upp i full kapacitet och den nya drycken kan få en bredare spridning. "

Lördag blir det Cola-light fest på kollo!

King Grub
2006-01-12, 11:33
Fast är inte aspartam bättre än sukralos? Hälsomässigt.

Nej.

Cerberus
2006-01-12, 13:52
Ger inte sukralos lite mer energi än aspartam per cl cola??

Jaja, ska prövas iaf..

Metal_boy_
2006-01-12, 14:02
Som jag har väntat. Nu ska kylen fyllas med lightläsk igen :)

Jag vill också veta precis som föregående lightnörd, om det här ger någon energi att tala om?

-xR-
2006-01-12, 14:07
Vad är sukralos E 955?


Sötningsmedlet sukralos är nu en godkänd livsmedelstillsats i EU.

Sukralos är ett syntetiskt sötningsmedel baserat på sackaros med en mer sockerlik smak än andra sötningsmedel. Det är ungefär 600 gånger sötare än socker (sackaros). Det utvecklades 1976.

Sukralos ger ingen energi, bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen.

Sukralos är stabilt också vid höga temperaturer och kan därför användas i matlagning och bakning.

Källa: Livsmedelsverket, http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11242

Metal_boy_
2006-01-12, 14:12
Vad är sukralos E 955?




Källa: Livsmedelsverket, http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11242

Låter ju sjukt bra.

tigerofsweden
2006-01-12, 14:13
Vad kul med en ny cola smak :D

Knowledge
2006-01-12, 15:14
Men sukralos är ju fortfarande ett sötningsmedel ~w~

finns det inga studier gjorda på sukralos då?
Blir väl samma gamla visa, folk passar på att hälla i sig flera liter/dag tills nya studier visar att sukralos är mer cancerberoende än att röka 1 limpa cigg om dagen, och påverkar minnet på så sätt att man blir dement efter ett fåtal konsumtioner.

tigerofsweden
2006-01-12, 15:16
Men sukralos är ju fortfarande ett sötningsmedel ~w~

finns det inga studier gjorda på sukralos då?
Blir väl samma gamla visa, folk passar på att hälla i sig flera liter/dag tills nya studier visar att sukralos är mer cancerberoende än att röka 1 limpa cigg om dagen, och påverkar minnet på så sätt att man blir dement efter ett fåtal konsumtioner.

Så du menar att stor del av dem som konsumerar lightprodukter har tagit avstånd från dessa då det går rykta om att aspartam kan vara cancerframkallande?!

Sve
2006-01-12, 15:22
Så du menar att stor del av dem som konsumerar lightprodukter har tagit avstånd från dessa då det går rykta om att aspartam kan vara cancerframkallande?!

Det gick väl rykten om att cigaretter var cancerframkallande förr i tiden också.
Idag röker fortfarande en stor andel människor.

mot dumheten kämpar självaste gudarna förgäves.

Knowledge
2006-01-12, 15:22
Så du menar att stor del av dem som konsumerar lightprodukter har tagit avstånd från dessa då det går rykta om att aspartam kan vara cancerframkallande?!

Rykten? Det har väl snarare "bevisats", nu gäller det väl säkert stora mängder och utspritt över en lång period, men faktum kvarstår, man förlorar inget på att undvika produkterna så att säga. Syftar främst på light-läsk, fun light etc..
Vad tror du själv?

tigerofsweden
2006-01-12, 15:26
Rykten? Det har väl snarare "bevisats", nu gäller det väl säkert stora mängder och utspritt över en lång period, men faktum kvarstår, man förlorar inget på att undvika produkterna så att säga. Syftar främst på light-läsk, fun light etc..
Vad tror du själv?

Tror inte så mkt, blir bäst så ;) Ena dagen är en produkt eller ett ämne dåligt, nästa dag är det helt okej, vad ska man lita på?! Jag väljer att konsumera dessa lightprodukter tills ordentlig forskning har bedrivits som tydligt kan visa samband mellan ett måttligt intag av aspartam och cancer.

tigerofsweden
2006-01-12, 15:28
Det gick väl rykten om att cigaretter var cancerframkallande förr i tiden också.
Idag röker fortfarande en stor andel människor.

mot dumheten kämpar självaste gudarna förgäves.

Ja nu finns ju inte lika omfattande forskning om aspartam och cancer likt den som bedrivits angående rökning och cancer.

King Grub
2006-01-12, 15:30
Men sukralos är ju fortfarande ett sötningsmedel ~w~

finns det inga studier gjorda på sukralos då?

Jo, och det finns inga som säger att intag av sukralos innebär någon hälsopåverkan.

Det finns inga långsiktiga humanstudier gjorda på något av dom senaste generationernas sötningsmedel vad gäller cancerpåverkan, så man vet inte om det föreligger någon sådan. Dock finns det i dag ingen anledning att ens misstänka att en sådan risk föreligger eller kommer att dyka upp.

Slartibartfast
2006-01-12, 15:33
Jo, och det finns inga som säger att intag av sukralos innebär någon hälsopåverkan.

Så var det förvisso också med aspartam för ett år sedan.

Jag är själv skeptisk till konstgjorda sötningsmedel, men äter dem ändå.

Callister
2006-01-12, 15:53
Gamla Cola Light är ju iaf riktigt äckligt jämfört med t.ex Pepsi Max, hoppas denna är godare då.

tigerofsweden
2006-01-12, 15:55
Gamla Cola Light är ju iaf riktigt äckligt jämfört med t.ex Pepsi Max, hoppas denna är godare då.

Urk nej hoppas inte den smakar i närheten av Pepsi Max :(

Sve
2006-01-12, 15:57
Jo, och det finns inga som säger att intag av sukralos innebär någon hälsopåverkan.

Det finns inga långsiktiga humanstudier gjorda på något av dom senaste generationernas sötningsmedel vad gäller cancerpåverkan, så man vet inte om det föreligger någon sådan. Dock finns det i dag ingen anledning att ens misstänka att en sådan risk föreligger eller kommer att dyka upp.

men det finns väl några djurstudier har jag för mig.

King Grub
2006-01-12, 15:59
men det finns väl några djurstudier har jag för mig.

Inte mer än vad som krävs för att få det godkänt av FDA.

"Except for the toxicological animal data required for FDA approval, there are no larger studies that investigate the potentially hazardous effects of second generation sweeteners.

The approvals of new generation sweeteners (acesulfame-K, sucralose, alitame and neotame) are too recent to establish any epidemiological evidence about possible carcinogenic risks."

Ann Oncol. 2004 Oct;15(10):1460-5.

Frazze
2006-01-12, 16:03
Moahaha

Jag vann, fick den på jobbet imorse av en säljare (jobbar i butik)
Smakar som vanligt, något mindre syrlig kanske, lite mindre pepprig, tror jag... drack dock bara en burk, brukar behövas lite volymer för sådant :)

Sve
2006-01-12, 16:04
bör man då inte vara lite skeptisk? Jag har då ingen lust att vara ngt slags försökskanin.

jwzrd
2006-01-12, 16:06
bör man då inte vara lite skeptisk? Jag har då ingen lust att vara ngt slags försökskanin.

Varför hänga upp dig på just sötningsmedlet? Vad vet du om dom andra sjuttihundra kemikalierna för att ge rätt färg, smak och hållbarhet?

Sve
2006-01-12, 16:08
Varför hänga upp dig på just sötningsmedlet? Vad vet du om dom andra sjuttihundra kemikalierna för att ge rätt färg, smak och hållbarhet?

det är också en bra iaktagelse. Själv dricker jag mest vatten, utom till jul när jag dricker julmust(ja jag vet, bla bla)

tigerofsweden
2006-01-12, 16:17
det är också en bra iaktagelse. Själv dricker jag mest vatten, utom till jul när jag dricker julmust(ja jag vet, bla bla)

Ja då har du inget o oroa dig för ju *slap*

Sve
2006-01-12, 16:21
Ja då har du inget o oroa dig för ju *slap*

Jag dricker ju julmusten! och snart är det påsk, då är det påskmust!

King Grub
2006-01-12, 16:28
Jag har då ingen lust att vara ngt slags försökskanin.

Då är ju valet lätt. Undvik. Varken sötningsmedlet eller läskeblasken fyller några funktioner annat än smakmässiga.

Sve
2006-01-12, 16:29
Då är ju valet lätt. Undvik. Varken sötningsmedlet eller läskeblasken fyller några funktioner annat än smakmässiga.

det är ju det jag gör. men jag tänker på alla stackare som inte vet vad de gör.

tinkerbell
2006-01-12, 17:38
Betyder detta att inom kort man ej kommer kunna dricka "vanlig" aspartam sötad cola-light?

Hur ligger det till med den nya? fler kcal-er?

t

King Grub
2006-01-12, 17:40
Hur ligger det till med den nya? fler kcal-er?

Läs tråden, inlägg 6 speciellt.

tinkerbell
2006-01-12, 17:43
Läs tråden, inlägg 6 speciellt.

Tack Grub

Någon aning ifall de fortfarande kommer innehålla koffein eller inte?

King Grub
2006-01-12, 17:49
Det skulle förvåna mig oerhört om dom tog bort koffeinet. Det finns ju en speciellt koffeinfri variant nu, och i standardvarianterna är koffeinet just det... standard.

tinkerbell
2006-01-12, 17:52
Det skulle förvåna mig oerhört om dom tog bort koffeinet. Det finns ju en speciellt koffeinfri variant nu, och i standardvarianterna är koffeinet just det... standard.

Jo, finns ju koffeinfritt med. Annars skulle dom kunna fördela det igen, om nu koffein bör finnas i dom nya som är på väg.

Men tycker koffeinet ska vara kvar!

Pellefant
2006-01-12, 18:03
Betyder detta att inom kort man ej kommer kunna dricka "vanlig" aspartam sötad cola-light?

Japp, det verkar så, i sverige iallafall.

Från källan: "Coca Cola skrotar sitt gamla light-recept och lanserar en ny variant. "

Jag har ändå aldrig gillat den, tycker den har en konstig bismak, dock gillar jag Pepsi light. (så kanske är nått i colan jag känner som inte finns i pepsin?)

Metal_boy_
2006-01-12, 18:40
Har jag fattat rätt om man kan gå och köpa läsken redan idag?

_Robbie_
2006-01-12, 20:37
Jag dricker Cola light eftersom vanlig Cola gör att tänderna blir klibbiga.
Dricker inte läsk så ofta. Kanske en gång i månaden. Jag håller mig till mitt te-beroende. :thumbup:

King Grub
2006-01-12, 21:03
Jag dricker Cola light eftersom vanlig Cola gör att tänderna blir klibbiga.

Lightläsk utsätter också emaljen för kraftiga angrepp.

_Robbie_
2006-01-12, 22:03
Lightläsk utsätter också emaljen för kraftiga angrepp.

Men jag känner inte den samma "Klibb" -känslan som när jag dricker den vanliga Colan. Nån skillnad finns väll?

Callek
2006-01-12, 22:21
Något man bör beakta är också att varje Cola burk man smäller i sig gör att kroppen "tappar" 150mg Magnesiuem. Pga fosforsyran.

internethjälten
2006-01-12, 22:24
Coca Cola är Coca Cola och den ska drickas rent, dvs
orginal och inget annat... är ju som att ta bort alkoholen
ur sprit *screwy*

Max
2006-01-12, 22:25
Nån som tänker på proteindrinkarna lika mycket som light-colan? Dessa brukar också innehålla sötningsmedel och ett gäng andra E-ämnen. Dessutom är det många här som dricker flera sådana om dan. För egen del kanske det blir en proteindrink, några sötningsmedelstuggumi och några skedar light-sylt / dag.

Pellefant
2006-01-12, 23:40
Något man bör beakta är också att varje Cola burk man smäller i sig gör att kroppen "tappar" 150mg Magnesiuem. Pga fosforsyran.

Sanning eller råttan i pizzan?

Om det är så illa så torde PET-flaskorna vara att föredra då.

Verni
2006-01-13, 00:01
Coca Cola är Coca Cola och den ska drickas rent, dvs
orginal och inget annat... är ju som att ta bort alkoholen
ur sprit *screwy*Pina colada utan sprit, mumma!

Callek
2006-01-13, 12:24
Sanning eller råttan i pizzan?

Om det är så illa så torde PET-flaskorna vara att föredra då.

Det är ju inte burken i sig, utan det är beräknat på mängden fosforsyra i en 33cl burk Coca Cola.

Oavsett förpackningen så är ju fosforsyra en ingrediens i Coca Cola, fosforsyran är en antagonist till magnesiumet vilket gör att de reagerar på detta vis.

Hur det påverkar kroppen har jag däremot mindre information om.

Pellefant
2006-01-13, 16:58
"Sötningsmedlet sukralos kan ge upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen. Ändå används det i Arlas miniyoghurt och Felix ketchup utan socker.

Delar av sockermolekylen ersätts med kloratomer.
- Ett sådant ämne finns inte naturligt. Våra mest kända miljögifter är sådana klororganiska ämnen, exempelvis DDT, pcb, fenoxisyror och dioxiner."

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,750277,00.html

Aftonbladet har väl ändå fel ute nu? *screwy*

King Grub
2006-01-13, 17:01
"Sötningsmedlet sukralos kan ge upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen. Ändå används det i Arlas miniyoghurt och Felix ketchup utan socker.

Delar av sockermolekylen ersätts med kloratomer.
- Ett sådant ämne finns inte naturligt. Våra mest kända miljögifter är sådana klororganiska ämnen, exempelvis DDT, pcb, fenoxisyror och dioxiner."

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,750277,00.html

Aftonbladet har väl ändå fel ute nu? *screwy*

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1244454&postcount=16

Rockhard
2006-01-13, 17:01
Men jag känner inte den samma "Klibb" -känslan som när jag dricker den vanliga Colan. Nån skillnad finns väll?

Det är klart det är skillnad. det finns ju inget SOCKER i light-versionen. Så nu vet du det.

Pellefant
2006-01-13, 17:05
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1244454&postcount=16

Tackar.

keffat_liv
2006-01-13, 20:41
Så du menar att stor del av dem som konsumerar lightprodukter har tagit avstånd från dessa då det går rykta om att aspartam kan vara cancerframkallande?!

Självklart?

Red5
2006-01-22, 00:36
Har testat nya Coca-Cola light:en och den smakar lika äckligt som den gamla, länge leve Pepsi MAX.

Sverker
2006-01-22, 07:01
"Sötningsmedlet sukralos kan ge upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen. Ändå används det i Arlas miniyoghurt och Felix ketchup utan socker.

Delar av sockermolekylen ersätts med kloratomer.
- Ett sådant ämne finns inte naturligt. Våra mest kända miljögifter är sådana klororganiska ämnen, exempelvis DDT, pcb, fenoxisyror och dioxiner."

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,750277,00.html

Aftonbladet har väl ändå fel ute nu? *screwy*


Oj, vilken hårresande jämförelse. Jag håller med Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food, det går inte att jämföra PCB och DDT med sukralos. Det är som att jämföra äpplen med päron, båda är frukt.

Sverker
2006-01-22, 07:04
Det är ju inte burken i sig, utan det är beräknat på mängden fosforsyra i en 33cl burk Coca Cola.

Oavsett förpackningen så är ju fosforsyra en ingrediens i Coca Cola, fosforsyran är en antagonist till magnesiumet vilket gör att de reagerar på detta vis.

Hur det påverkar kroppen har jag däremot mindre information om.


Ur miljöhänsyn ett intressant inlägg. Vi har valt bort fosforsyran i våra tvättmedel för det leder till övergödning av sjöarna men dricker läsk i stora mängder istället.

Det finns ju andra märken som syrar läsken med citronsyra istället. Välj dem :em:


Det där med magnesium och kalcium ! Drick lite mjölk till colan och motverka fosfaten redan från början.

Axon
2006-01-24, 01:21
Hmm intressant. Väntar med spänning på att den nya dricken skall dyka upp här i Visby. Om man jämför Pepsi MAX med Cola-Light så har Colan inget att komma med, tycker jag. Men den nya kanske till och med slår Pepsi MAX i smak?

Cant wait! *grr27*

Helena B
2006-01-28, 20:20
Hittade den i butiken idag. Fast den går inte att jämföra med Max. Den är godare än den vanliga Coca cola light men den har en konstig eftersmak. Fast det kanske är som men allt annat att man kan vänja sig vid smaken.

Sniggel
2006-01-28, 20:47
"Sötningsmedlet sukralos kan ge upphov till mutationer, cancer och skador på fortplantningsorganen. Ändå används det i Arlas miniyoghurt och Felix ketchup utan socker.

Delar av sockermolekylen ersätts med kloratomer.
- Ett sådant ämne finns inte naturligt. Våra mest kända miljögifter är sådana klororganiska ämnen, exempelvis DDT, pcb, fenoxisyror och dioxiner."

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,750277,00.html

Aftonbladet har väl ändå fel ute nu? *screwy*

Tonåringar tar proteinpulver!
Många tonåringar som tränar på gym tar s.k. "proteinpulver". Detta är ett konstgjort ämne och existerar inte naturligt. Fler ämnen som inte existerar naturligt är bl a socker, vetemjöl och nervgas. Nervgas är dödligt i för stora doser
*innocent*

Ascent
2006-01-28, 23:08
Tonåringar tar proteinpulver!
Många tonåringar som tränar på gym tar s.k. "proteinpulver". Detta är ett konstgjort ämne och existerar inte naturligt. Fler ämnen som inte existerar naturligt är bl a socker, vetemjöl och nervgas. Nervgas är dödligt i för stora doser
*innocent*
Men värst av allt är det höga intaget av dihydrogeniummonoxid bland de som tränar. Detta ämne har visat sig vara dödligt i höga koncentrationer och påträffas dessutom i både cancertumörer samt lagrat i höga koncentrationer i kroppen hos dem som dör på grund av olyckor. :D

Intressant om fosforsyra är dock det som går att läsa här (http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp2.htm):
Syra anses också ge en trevlig och uppfriskande smak. Samma sensation kan uppnås med andra syror, men den vida användningen av fosforsyra beror troligtvis på det faktum att den var billig och lätt att få tag på då drycken utvecklades (på 1800-talet).

Sniggel
2006-01-29, 00:26
Men värst av allt är det höga intaget av dihydrogeniummonoxid bland de som tränar. Detta ämne har visat sig vara dödligt i höga koncentrationer och påträffas dessutom i både cancertumörer samt lagrat i höga koncentrationer i kroppen hos dem som dör på grund av olyckor. :D [/URL]:

Haha :laugh:
Det roliga är att det är helt sant.. bäst att akta sig för den där diväteoxid ;-)

Kaboffastar
2006-01-31, 20:26
Så jävla god :D

Lepras
2006-02-10, 23:14
tycker "refreshing new" den med aspartam är grymt godare,, känns mycket fräshare i smaken,,den nya ,njeee

Yankeee
2006-02-12, 14:57
Smakar som blandsaft gör när man har spätt ut den för mycket. Vatten, med en liten äcklig smak som inte går att beskriva. Om möjligt ännu äckligare än vanliga cola light. Pepsi Max 4 ever :hbang:

J.Saarela
2006-02-12, 14:59
Tyckte den var sötare,typ mittemellan Gamla cola light och pepsi max.Dock suveränt god.

Alexlindgren
2006-02-12, 15:01
tycker den var godare än den andra cola light :)

Extas
2006-02-12, 19:56
Den var helt klart SÄMRE!

Nina L
2006-02-12, 19:58
Me no like it. Jag har faktiskt slutat köpa light-cola nu.

Lepras
2006-02-12, 19:58
Den var helt klart SÄMRE!

:thumbup:

Cerberus
2006-02-12, 20:59
Smakade lite annorlunda, med tyngdpunkt på "lite". Var fortfarande god :)

KRILLE!
2006-02-18, 20:37
fyllde upp ett stort glas idag och lastade på med is. döm till min förvåning att det var faktist ruskigt gott. aldrig gillat light produkter men nu finns det iaf något som går ner :thumbup:

Three pigs
2006-02-18, 20:45
Gillar mer den förra med aspartam.
någon mer än jag som blir riktigt kass i magen av den nya?

ETK_TIS
2006-02-24, 09:15
Jo, och det finns inga som säger att intag av sukralos innebär någon hälsopåverkan.

Det finns inga långsiktiga humanstudier gjorda på något av dom senaste generationernas sötningsmedel vad gäller cancerpåverkan, så man vet inte om det föreligger någon sådan. Dock finns det i dag ingen anledning att ens misstänka att en sådan risk föreligger eller kommer att dyka upp.

Som allt annat som beskrivs som ofarligt .

Strålning var inte så farligt i början ....................

King Grub
2006-02-24, 09:24
Nej, och det var ju inte alltför länge sedan kvicksilver i tänderna ansågs ofarligt.

ETK_TIS
2006-02-24, 09:36
Nej, och det var ju inte alltför länge sedan kvicksilver i tänderna ansågs ofarligt.

Synd men sant , vissa produkter borde inte släppas.

Har själv fått medikament som har efter ett års brukande , visat sig ha en massa nackdelar , själv är jag skonad från biverkningar.

Och det var ett undermedel som skulle hjälpa många att få ett bättre liv , men den kliniska studien var inte bra utförd .

Brus
2006-02-24, 10:38
- Det är inte sant, säger Göran Petersson. Det vore ett konstigt ämne som kan passera kroppen utan att brytas ner men plötsligt bryts ner i naturen.

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,750277,00.html

VS

Klorerade kolväten som Sukralos liknar inte alls DDT. De är vattenlösliga. Det innebär att de passerar intakta genom kroppen. Det är ett faktum att all Sukralos som kommer in i kroppen också lämnar kroppen som Sukralos.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,771478,00.html


vem ska man tro på?

King Grub
2006-02-24, 10:43
vem ska man tro på?

Har varit uppe flera gånger. Till och med i den här tråden!

Brus
2006-02-27, 15:42
Har varit uppe flera gånger. Till och med i den här tråden!

det framgår ju inte vem man ska förlita sig på i den här tråden? därav min fråga..

ena parten säger att sötningsmedlet går rätt genom kroppen utan att reagera med något...

andra parten säger att det visst reagerar och att det löses upp o blir näst intill giftigt..

King Grub
2006-02-27, 15:46
det framgår ju inte vem man ska förlita sig på i den här tråden? därav min fråga..

Jo, det gör det. Följ länken i inlägg # 46.

Brus
2006-02-27, 15:49
Jo, det gör det. Följ länken i inlägg # 46.

:em: sorry.

och tack :)

King Grub
2006-02-27, 15:51
Titeln "professor" saknar relevans när den är i ett ämne som inte har med det diskuterade området att göra. :)