handdator

Visa fullständig version : Överansträngd underarm - Är det något att bry sig om?


Nina L
2006-01-12, 08:29
Jag har haft lite problem med höger underarm under ett par veckor. Det har att göra med att jag spenderar mycket tid vid datorn. Jag använder datorn i jobbet, så jag kan inte vila armen helt på vardagarna. Jag undrar mest om det är någon som känner igen sig, och om ni tror att det är någon fara med att inte vila upp armen ordentligt. Det värker helt enkelt i muskeln, vilket jag avhjälper med Ipren och/eller Orudis. Gör det för ont så måste jag hålla upp, och då gör jag något annat tills det släpper, men det kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Jag undrar också om det är någon som vet vad det egentligen är som händer i muskeln. Är det återhämtningen som strejkar?

Cilia
2006-01-12, 08:32
vet inte vad som händer med muskeln men det låter inte bra.
det viktigaste är att man inte har statiska rörelser.
det finns ju alternativa musar kan du inte ha en annan på arbetet och variera så du inte använder muskeln likadant hela tiden?

du har väl laptop hemma?
använder du mus då eller touchpaden?

Det kommer inte att gå över för att du äter piller.

adde
2006-01-12, 08:36
Jag har haft lite problem med höger underarm under ett par veckor. Det har att göra med att jag spenderar mycket tid vid datorn. Jag använder datorn i jobbet, så jag kan inte vila armen helt på vardagarna. Jag undrar mest om det är någon som känner igen sig, och om ni tror att det är någon fara med att inte vila upp armen ordentligt. Det värker helt enkelt i muskeln, vilket jag avhjälper med Ipren och/eller Orudis. Gör det för ont så måste jag hålla upp, och då gör jag något annat tills det släpper, men det kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Jag undrar också om det är någon som vet vad det egentligen är som händer i muskeln. Är det återhämtningen som strejkar?

Stretcha underarmen ordentligt med jämna mellanrum. Prova att använda vänsterhanden istället (någon som ser kopplingen till Bullen? otroligt långsökt), eller köp en trackball eller en musfälla. Ha stöd för underarmen osv...

/adde

Cilia
2006-01-12, 08:37
Stretcha underarmen ordentligt med jämna mellanrum. Prova att använda vänsterhanden istället (någon som ser kopplingen till Bullen? otroligt långsökt), eller köp en trackball eller en musfälla. Ha stöd för underarmen osv...

/adde
*popcorn*

och det är inte personen i filmen som har skrivit brevet!

Nitrometan
2006-01-12, 08:46
Det är en bra idé att använda olika händer till musen.

Troligen är det en inflammation. Kommer inte att gå över av piller eller salva. Om du inte varierar arbetsställning kommer det att bli endera "carpal tunnel syndrome" eller "musarm" av det. Inte så stor skillnad mellan diagnoserna men enligt läkaren ska man skilja på dem (de sammanfaller delvis).

JJ
2006-01-12, 09:06
Det är inte bra om du bara fortsätter som du gör nu. Jag växlar hand när jag jobbar vid datorn, det var jävligt avigt i början men nu går det bra. Misstänker iofs att du använder musen till mer precisionsarbete än jag, men du kan väl testa.

Bönne
2006-01-12, 09:08
Kasst på lite värmande salva, tycker sådana salvor löser det mesta.

Tomten
2006-01-12, 09:13
Jag har haft lite problem med höger underarm under ett par veckor. Det har att göra med att jag spenderar mycket tid vid datorn. Jag använder datorn i jobbet, så jag kan inte vila armen helt på vardagarna. Jag undrar mest om det är någon som känner igen sig, och om ni tror att det är någon fara med att inte vila upp armen ordentligt. Det värker helt enkelt i muskeln, vilket jag avhjälper med Ipren och/eller Orudis. Gör det för ont så måste jag hålla upp, och då gör jag något annat tills det släpper, men det kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Jag undrar också om det är någon som vet vad det egentligen är som händer i muskeln. Är det återhämtningen som strejkar?

Du kanske borde fundera HUR du arbetar vid dator? Har du en ergonomisk arbetsplats? Kan du förbättra något?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ergonomy

Nina L
2006-01-12, 09:18
Cilia: Jag använder bara den stationära (Den andra har sambon fått så han håller sig ifrån min.) men visst finns det sätt som jag kan variera musarbetet på.

adde: Tack för tipsen!

Nitrometan: Usch då. Inflammation är ju inte bra. Det är nedbrytande i längden, vill jag minnas... Jag får väl ta det på allvar då. Jag vill ju inte ha något som heter syndrome på slutet.

JJ: Jag tror att jag får lära mig några fler kortkommandon, och placera musen framför tangentbordet om jag skall använda den i långa perioder. Jag har testat att använda vänster också. Det funkar om jag bara skall peka och klicka. Jag kom förresten på att jag har ett ritbord. Det kan jag använda om jag måste.

Sheogorath
2006-01-12, 09:18
Hon lägger upp den, men ingen smashar? Har Kollo månne mognat?!

JJ
2006-01-12, 09:19
Hon lägger upp den, men ingen smashar? Har Kollo månne mognat?!

Det var för uppenbart, inget kul då.

Nina L
2006-01-12, 09:20
Hon lägger upp den, men ingen smashar? Har Kollo månne mognat?!Upplägget var inte tillräckligt bra. Jag hade kunnat skriva att jag hade problem med att använda musen eftersom jag gör det så ofta att jag får ont... Då hade det nog varit några stycken som inte hade kunnat hålla sig. ;) (adde gjorde dock ett diskret försök, men den tog i nätet.)

jwzrd
2006-01-12, 09:22
Upplägget var inte tillräckligt bra. Jag hade kunnat skriva att jag hade problem med att använda musen eftersom jag gör det så ofta att jag får ont... Då hade det nog varit några stycken som inte hade kunnat hålla sig. ;)

Vi stirrar på nakenpenisen^D^D^D^D^D^D^Dråttan du har som avatar och sluter oss till att vi inte kan vara säkra på äktheten hos den omnämnda musen :D

Nina L
2006-01-12, 09:30
Du kanske borde fundera HUR du arbetar vid dator? Har du en ergonomisk arbetsplats? Kan du förbättra något?

http://en.wikipedia.org/wiki/ErgonomyTack för tipset. Eftersom jag har haft andra problem innan (rygg & nacke) så har jag sett över min arbetsplats och ställning ordentligt. Jag har ett höj och sänkbart bord, en skärm som går att ställa både i höjd och lutningsgrad, handledsstöd på tangentbordet, ställbar stol med gunga så att jag kan ändra position ofta, och en liten mus som känns bra för en tjejhand. (UPPLÄGG!!!) Allt är inställt enligt anvisningarna utom skärmen, som är lägre eftersom blodkärlen i ögonen brister om jag höjer den. Ett kortare tangentbord vore kanske en tanke. Då behöver man inte vrida ut armen så mycket. När använder man siffertangenterna på högersidan? (aldrig)

jwzrd
2006-01-12, 09:33
Är du säker på att det inte är kombinationen av ett yvigt vevande med musen och mycket skrivande? Jag har haft en massa strul med underarmarna också och för mig verkar det bero på att jag helt enkelt får lite pump i underarmarna av att hålla pronatorerna korta och halvt kontraherade hela tiden på tangentbordet.

Testa att ställa upp känsligheten och accelerationen rejält på musen också så att du inte behöver så stora rörelser. Funkar för mig iallafall.

Nitrometan
2006-01-12, 09:34
De här uppläggen är för uppenbara Nina. Det blir inget roligt då.

adde
2006-01-12, 09:41
Upplägget var inte tillräckligt bra. Jag hade kunnat skriva att jag hade problem med att använda musen eftersom jag gör det så ofta att jag får ont... Då hade det nog varit några stycken som inte hade kunnat hålla sig. ;) (adde gjorde dock ett diskret försök, men den tog i nätet.)

Inte mitt fel att folk inte kommer ihåg bullens on*niskola *screwy*

/adde

Nina L
2006-01-12, 09:43
Är du säker på att det inte är kombinationen av ett yvigt vevande med musen och mycket skrivande? Jag har haft en massa strul med underarmarna också och för mig verkar det bero på att jag helt enkelt får lite pump i underarmarna av att hålla pronatorerna korta och halvt kontraherade hela tiden på tangentbordet.

Testa att ställa upp känsligheten och accelerationen rejält på musen också så att du inte behöver så stora rörelser. Funkar för mig iallafall.Det har att göra med att jag använder pekenheten för långt från min kropp åt höger. Så fort jag för in armen innanför axlarna så känns det mycket bättre. När jag använder tangentbordet så släpper det också. Jag trivs bra med pekdonet inställt på max i hastighet och acceleration, men har ställt ner det för att få allra bästa precision i arbetet. Men det var en bra idé. Jag ställa om omedelbart!

En bra idé för att få in armen:

http://www.logitech.com/lang/images/0/8036.jpg

...men orkar man med ett tangentbord som känns som det på en portabel dator? *screwy*

Nina L
2006-01-12, 09:45
De här uppläggen är för uppenbara Nina. Det blir inget roligt då.Då hade mamma rätt ändå: Om man inte bryr sig när de andra barnen retas så slutar de. ;)

obesogen
2006-01-12, 11:43
Fråga. Var har du ont exakt? Hur känns smärtan?

Nina L
2006-01-12, 11:54
Fråga. Var har du ont exakt? Hur känns smärtan?
Precis här:
http://www.octc.kctcs.edu/gcaplan/anat/images/Image365.gif
Smärtan känns som en ständig varm värk. Om jag trycker på muskeln eller klämmer ihop den med andra handen så känns det bättre. Den är alltså inte öm.

obesogen
2006-01-12, 12:00
Om du extenderar underarmen med motstånd, hur känns det då?

Nina L
2006-01-12, 12:03
Om du extenderar underarmen med motstånd, hur känns det då?Wot?

obesogen
2006-01-12, 12:06
Wot?

Ok, jag ska förklara. ;) Om du håller handen som du skulle skriva på tangentbordet, lägg andra handen på och och lägg ett motstånd samtidigt som du lyfter handryggen och fingrarna mot dig själv.

Som omvända underarmscurl:
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristExtensors/BBReverseWristCurl.html

Micke A
2006-01-12, 12:12
Nu är du väl ändå lite ute och cyklar :cool:

Extension i underarmen är ju att "sträcka" (dvs det triceps gör). Du menar nog flexion med underarmet i pronerat läge.

/Messersmith

Nina L
2006-01-12, 12:13
Ok, jag ska förklara. ;) Om du håller handen som du skulle skriva på tangentbordet, lägg andra handen på och och lägg ett motstånd samtidigt som du lyfter handryggen och fingrarna mot dig själv.

Som omvända underarmscurl:
http://www.exrx.net/WeightExercises/WristExtensors/BBReverseWristCurl.htmlDet känns helt okej. Det enda jag kan göra för att framkalla smärta är att vrida ut underarmen från kroppen när jag fortfarande har armbågen nära kroppen.

jwzrd
2006-01-12, 12:14
Nu är du väl ändå lite ute och cyklar :cool:

Extension i underarmen är ju att "sträcka" (dvs det triceps gör). Du menar nog flexion med underarmet i pronerat läge.

/Messersmith

Jag trodde flexorerna vred/drog handflatan mot underarmen snarare än handryggen?

obesogen
2006-01-12, 12:18
Nu är du väl ändå lite ute och cyklar :cool:

Extension i underarmen är ju att "sträcka" (dvs det triceps gör). Du menar nog flexion med underarmet i pronerat läge.

/Messersmith

Nej *rolleyes* Varför tror du att flertalet av muskelbukarna på underarmens extensorsida har exstensor i sina namn? M. extensor carpi radialis longus/brevis, extensor digitorum, extensor digiti minimi, extensor carpi ulnaris, extensor pollicis brevis/longus, extensor indicis är alla extenderande muskler som verkar över handleden.

obesogen
2006-01-12, 12:22
Det känns helt okej. Det enda jag kan göra för att framkalla smärta är att vrida ut underarmen från kroppen när jag fortfarande har armbågen nära kroppen.

När du säger "vrida ut" underarmen. Hur menar du då? Att du roterar ut underarmen och alltså går från pronerat läge på underarmen till supinerat med armbågen intill kroppen? Eller att du "vrider ut" handleden? (ulnardeviation)

Micke A
2006-01-12, 12:25
Vi behöver väl inte blanda in handledens rörelser. Jag menade articulatio humero-ulnaris i vilken triceps extenderar. Om jag missuppfattade saken och du pratade om handleden så drar jag mig tillbaka dock

Edit: Såg nu att det var det du troligen menade. I¨m out!

Micke A
2006-01-12, 12:29
Dorsalflexion kanske då eller?

Jman
2006-01-12, 12:38
Jag har lyckats slippa värk i underarmen vid arbete vid datorn.
Det beror främst på god ergonomi.
Jag har placerat datorn i ett hörn på ett "L" format skrivbord. Det innebär att hela underarmen på båda sidor får fullt stöd. Självklart har stolen armstöd i ungefär samma höjd iaf jag skulle vilja ha en alternativ ställning. Som nämnts tidigare så har även precisionen på pekverktyget betydelse. Det ska vara lagom upplösning och acceleration. Ungefär en musbredd åt varje håll för att täcka hela skärmen känns bra för mig. Högre upplösning, dvs mindre yta skulle nog göra att jag spänner mig för att hålla precisionen i armen.
De gånger jag faktiskt fått känningar i armen så har jag suttit med en bok i knät istället för att använda skrivbordet.
När man väl fått bestående smärta gäller det att inte använda den armen tills det känns bättre. Jag instämmer med de andra och rekommenderar att du kör med motsatt arm i sådant fall.

Nina L
2006-01-12, 13:03
När du säger "vrida ut" underarmen. Hur menar du då? Att du roterar ut underarmen och alltså går från pronerat läge på underarmen till supinerat med armbågen intill kroppen? Eller att du "vrider ut" handleden? (ulnardeviation)Tänk dig att musen ligger bredvid tangentbordet. För att ta tag i den måste jag vrida ut underarmen. När jag skriver däremot behöver jag inte vrida ut underarmen eftersom tangentbordet är framför mig. Nej, jag menar inte handleden. Ponera och sånt vet jag inte vad det är. :)

Micke A
2006-01-12, 14:15
Tänk dig att musen ligger bredvid tangentbordet. För att ta tag i den måste jag vrida ut underarmen. När jag skriver däremot behöver jag inte vrida ut underarmen eftersom tangentbordet är framför mig. Nej, jag menar inte handleden. Ponera och sånt vet jag inte vad det är. :)

Den rörelsen är egentligen en rotation i axelleden men innehåller troligen en del andra mindre rörelser. Får du ont i underarmen av just den rörelsen?

Nina L
2006-01-12, 14:43
Den rörelsen är egentligen en rotation i axelleden men innehåller troligen en del andra mindre rörelser. Får du ont i underarmen av just den rörelsen?Inte av rörelsen men av det statiska läget. Det har med muskelspänningen att göra. :)

Nina L
2006-01-12, 16:39
Nu gör det ont ända upp i biceps. Gnyl! *cry*

Jman
2006-01-12, 16:44
Nu gör det ont ända upp i biceps. Gnyl! *cry*
Jobbigt. Är du helt beroende av att använda den armen i arbetet? Du skulle verkligen behöva låta den vila.

Nina L
2006-01-12, 16:45
Jobbigt. Är du helt beroende av att använda den armen i arbetet? Du skulle verkligen behöva låta den vila.
Jag har så dålig karaktär. :em: Jag skall försöka låta den vara.

Jense
2006-01-12, 16:46
aktiv vila är bra, men monotona rörelser med musen är kanske inte lika bra. stretcha handleden , träna grepp.

Micke A
2006-01-13, 09:32
Det är ju ganska jobbigt att lära sig använda vänsterhanden till musen, men det fungerar kanske om man skulle göra det! Jag vet ett par pers som fått göra detta mot "musarm".

Nina L
2006-01-13, 09:36
Det blir vänsterstyrt nu ett tag. Det släppte i biceps under natten, men underarmen är fortfarande väldigt känslig för statisk ansträngning. Jag hoppas att (aktiv) vila under fredag, lördag och söndag kommer att göra susen.

aliquis
2006-01-13, 09:53
vet inte vad som händer med muskeln men det låter inte bra.
det viktigaste är att man inte har statiska rörelser.
det finns ju alternativa musar kan du inte ha en annan på arbetet och variera så du inte använder muskeln likadant hela tiden?

du har väl laptop hemma?
använder du mus då eller touchpaden?

Det kommer inte att gå över för att du äter piller.Kan inte tänka mig att touchpadden är bättre dock.

Finns ju en mus/trackballannordning man kan sätta halvvägs runt handen som antagligen är rätt bekväm, men den duger ju inte till allt... fräckaste ergonomiska tangentbordet jag har sett är det med två gropar i framkanten, men jag vet inte vad det heter så jag hittar det inte.

Nina L
2006-01-16, 07:12
Nu börjar jag bli orolig på riktigt. Värken släpper inte. Jag styr musen med vänster hand, och har börjat få känningar i den underarmen också. Det värker bara i muskeln. Allt annat känns okej. Det gör inte ont när jag trycker på muskeln. Det betyder, så vitt jag vet, att det inte är någon inflammation. Undras om det finns någon medicin som kan hjälpa. Borde jag gå till doktorn? Jag känner mig rådvill...

Nitrometan
2006-01-16, 11:09
Sök läkarhjälp.

Skulle tro att det är musarm på gång.

Ju fortare du kan få hjälp desto bättre.

Jman
2006-01-16, 14:58
Nu börjar jag bli orolig på riktigt. Värken släpper inte. Jag styr musen med vänster hand, och har börjat få känningar i den underarmen också. Det värker bara i muskeln. Allt annat känns okej. Det gör inte ont när jag trycker på muskeln. Det betyder, så vitt jag vet, att det inte är någon inflammation. Undras om det finns någon medicin som kan hjälpa. Borde jag gå till doktorn? Jag känner mig rådvill...
Visserligen är du ovan att använda vänsterarmen och den bör lättare bli överansträngd i normala fall. Men att den redan fått liknande värk som den andra armen är konstigt. Kan det finnas en annan gemensam faktor för värken? Jag skulle kolla upp det.

Nina L
2006-01-16, 15:57
Nitrometan: Mkay. Jag ringer imorgon och ser om de har en tid. Jag har väl inte mer att förlora på det än 1 h av min tid och 200 kr. Det kan det få vara värt. (Men jag ser framför mig hur läkaren klämmer lite, säger att jag inte har inflammation och ber mig att prova vila.)

Jman: Visst var det väldigt konstigt. Egentligen så borde det med vänsterarmen vara inbillning. Jag känner det som att det är något fel på mig... Detta blir ännu en värk som ingen förstår sig på. *pessimism*

jakke
2006-01-16, 20:45
Finns det ingen sjukgymnast eller liknande som kan hjälpa dig att prövaut hjälpmedel. Du är knappast den första med dessa problem..

obesogen
2006-01-16, 23:16
Nitrometan: Mkay. Jag ringer imorgon och ser om de har en tid. Jag har väl inte mer att förlora på det än 1 h av min tid och 200 kr. Det kan det få vara värt. (Men jag ser framför mig hur läkaren klämmer lite, säger att jag inte har inflammation och ber mig att prova vila.)

Jman: Visst var det väldigt konstigt. Egentligen så borde det med vänsterarmen vara inbillning. Jag känner det som att det är något fel på mig... Detta blir ännu en värk som ingen förstår sig på. *pessimism*

Hej Nina, ledsen att jag frågade en massa frågor o sen bara försvann. Långhelg ;)
Jag tycker också symptomen låter som musarm, och smärtstillande är ingen braidé. Generellt tar musarm ganska lång tid att utveckla och tyvärr ofta ganska lång tid och bli av med. Jag skulle rekommendera att du kontaktar en kompetent sjukgymnast direkt, kostar 140 kr och det brukar gå snabbt att få tid. Läkaren kommer antagligen bara remittera dig vidare, och remisser tar ofta lång tid och du får betala dubbla besök. Nu vet jag inte var du bor men är det i Stockholmsområdet kan jag tipsa om flertalet duktiga sjukgymnaster.

Börje H
2006-01-17, 14:40
Det är härligt att se vilken uppslutning det blir då kollos hetaste tjej har lite problem med sin arm. En vanlig dödlig (läs:kille) får 1,2 möjligen 3 svar på samma fråga. Nina får skadedelens längsta tråd :D

Nina L
2006-01-17, 15:04
Det är härligt att se vilken uppslutning det blir då kollos hetaste tjej har lite problem med sin arm.http://www.dtvcity.com/agraphics/wow.gif :mallan: :cool:

Börje H
2006-01-17, 15:14
http://www.dtvcity.com/agraphics/wow.gif :mallan: :cool:
;) :cool:

Yip_man
2006-11-24, 23:33
Vi kan ju inte bara låta tråden dö!
Hur gick det med armen?

Nina L
2006-11-25, 10:45
Vi kan ju inte bara låta tråden dö!
Hur gick det med armen?
Jodå. Jag började lyfta med krokar och såg till att vila från datorn när det behövdes. Lite massage och linnement och sånt körde jag också med, men jag vet inte om det gjorde någon direkt skillnad.

Om värken kommer nu så drar jag från datorn, och så ser jag till att inte belasta underarmarna mer under dagen, sen är det borta till nästa dag.

Yip_man
2006-11-26, 16:53
Ok. Det låter klokt.

Nina L
2007-01-23, 13:25
Nu är den igång igen. Fast denna gången värker varenda muskel i hela underarmen. Överansträngning, fo sho. Jag har lust att linda den. Är det ok, tro?

http://www.v-rodforums.com/forums/images/smilies/helpme.gif