handdator

Visa fullständig version : Överklaga hastighetsförteelse


Snake
2006-01-11, 20:43
Någon som har erfarenhet av det? En kompis farsa har lyckats några gånger, så istället lägger dom ner ärendet pga. handläggningsavgifterna.

Ja, snejk har varit olydig och åkt på en sån där jävla automagisk kamera efter vägen http://smiley.onegreatguy.net/cop.gif

mini_Arnold
2006-01-11, 20:44
Någon som har erfarenhet av det? En kompis farsa har lyckats några gånger, så istället lägger dom ner ärendet pga. handläggningsavgifterna.

Ja, snejk har varit olydig och åkt på en sån där jävla automagisk kamera efter vägen http://smiley.onegreatguy.net/cop.gif
Varför vill du överklaga?

Ryska_raketen
2006-01-11, 20:45
Varför vill du överklaga?


Han kanske inte vill betala böterna som han förtjänar ?

Cilia
2006-01-11, 20:47
bästa idén måste ju vara att fråga kompisens pappa som har lyckats ett par gånger.

Snake
2006-01-11, 20:47
Varför vill du överklaga?


Well duuh. *screwy*

mini_Arnold
2006-01-11, 20:48
Well duuh. *screwy*
Körde du inte för fort? Vad har jag nu missat?

Snake
2006-01-11, 20:48
bästa idén måste ju vara att fråga kompisens pappa som har lyckats ett par gånger.

Jorå, det ska jag men alla tips är välkomna. Jag har själv klurat på en, och den är faktiskt vettig. Det hade snöat som satan den dagen/dagarna och man såg faktiskt inte vad det stog på skyltarna, sen om det är en giltig orsak det vetti fan.

ConeVillage
2006-01-11, 20:49
Blir nog inte lätt det där.....

delta_mats
2006-01-11, 20:49
Har du kört för fort får du stå ditt kast.
Annat hade det väl varit om du var oskyldig.

Jag har fått fortkörningsböter men jag tog det som en man och betalade i alla fall. Man vet ju om riskerna som sagt.

ConeVillage
2006-01-11, 20:54
Betala boten & investera sedan i "Photo Blocker"
:D

B-jay
2006-01-11, 21:14
Jorå, det ska jag men alla tips är välkomna. Jag har själv klurat på en, och den är faktiskt vettig. Det hade snöat som satan den dagen/dagarna och man såg faktiskt inte vad det stog på skyltarna, sen om det är en giltig orsak det vetti fan.


Om det var snö så lär dom bara tycka du är ännu mer oansvarig som körde fortare än vad det stod på skyltarna.

Snake
2006-01-11, 21:15
Om det var snö så lär dom bara tycka du är ännu mer oansvarig som körde fortare än vad det stod på skyltarna.

Väglaget var inte dåligt.

Garnax
2006-01-11, 21:27
Ett tips är att inte köra för fort.

Ett annat tips, om du vill köra för fort, är att inte göra det vid kamerorna.

Catar
2006-01-11, 21:30
Är man inte skyldig att stanna och borsta av skyltarna vid snö?
För isåfall så stter du nog i skiten om du försöker den ursäkten :booty:

Edit: Angående automatiska hastighetskameror, om förarens ansikte inte syns på bilden bötfäller dom bilägaren då eller ingen alls?

Menigar
2006-01-11, 21:35
Är man inte skyldig att stanna och borsta av skyltarna vid snö?
För isåfall så stter du nog i skiten om du försöker den ursäkten :booty:

Edit: Angående automatiska hastighetskameror, om förarens ansikte inte syns på bilden bötfäller dom bilägaren då eller ingen alls?
Syns inte ansiktet är bilden värdelös. Många som håller upp armen framför ansiktet och kör förbi i hög hastighet.

Snake
2006-01-11, 21:37
Är man inte skyldig att stanna och borsta av skyltarna vid snö?
För isåfall så stter du nog i skiten om du försöker den ursäkten :booty:

Edit: Angående automatiska hastighetskameror, om förarens ansikte inte syns på bilden bötfäller dom bilägaren då eller ingen alls?

1. Det låter vääääligt korkat/suspekt.

2. Vad jag minns så är det inte så, än.

Nitrometan
2006-01-11, 22:07
Jorå, det ska jag men alla tips är välkomna. Jag har själv klurat på en, och den är faktiskt vettig. Det hade snöat som satan den dagen/dagarna och man såg faktiskt inte vad det stog på skyltarna, sen om det är en giltig orsak det vetti fan.
Okunskap är aldrig en godkänd ursäkt att bryta mot en lag.

"Men jag visste inte att man inte fick kniva folk i magen" :confused:

Fartman
2006-01-11, 22:13
Edit: Angående automatiska hastighetskameror, om förarens ansikte inte syns på bilden bötfäller dom bilägaren då eller ingen alls?

Har nog inte gått igenom ännu, så än sålänge är solskyddet nere även på natten när jag kör på 97an ;)

Nitrometan
2006-01-11, 22:18
Har nog inte gått igenom ännu, så än sålänge är solskyddet nere även på natten när jag kör på 97an ;)
En kompis fick hem en bild från polisen... Med lösskägg och solglasögon. De undrade om det var han som körde bilen vid den aktuella tidpunkten.

Men bilen var "utlånad" till en "kompis". Då ville polisen veta vem som hade lånat bilen. Men änsålänge är man inte tvungen att ange folk i Sverige.

Det kanske inte var du som körde Snake? Det är nog den enda utvägen jag kan tänka mig. Om du nu inte är man nog att stå för dina misstag.

"If you can't do the time - don't do the crime"

Snake
2006-01-11, 22:21
Okunskap är aldrig en godkänd ursäkt att bryta mot en lag.

"Men jag visste inte att man inte fick kniva folk i magen" :confused:

Det var en ganska dålig jämförelse.

Jag kommer överklaga, det är överklagan i sig som är viktig. Så förhoppningsvis lägger dom ner ärendet.

Nitrometan
2006-01-11, 22:29
Det var en ganska dålig jämförelse.

Jag kommer överklaga, det är överklagan i sig som är viktig. Så förhoppningsvis lägger dom ner ärendet.
Visst är det en jättedålig jämförelse. Men faktum kvarstår - det är inte en godkänd ursäkt att inte veta att det var olagligt. Om du missar en skylt så kör du ändå för fort.

Du måste ju ha nåt att basera överklagan på.

Trance
2006-01-11, 22:31
Det var en ganska dålig jämförelse.

Jag kommer överklaga, det är överklagan i sig som är viktig. Så förhoppningsvis lägger dom ner ärendet.

Hoppas du får betala mer. :)

ConeVillage
2006-01-11, 22:33
Påminner lite om tvisten han "Mr Trafikmagasinet" råkade ut för mellan Ulricehamn & Borås....

p.s.
Han åkte dit trots överklagan

Fartman
2006-01-11, 22:36
En kompis fick hem en bild från polisen... Med lösskägg och solglasögon. De undrade om det var han som körde bilen vid den aktuella tidpunkten.

Men bilen var "utlånad" till en "kompis". Då ville polisen veta vem som hade lånat bilen. Men änsålänge är man inte tvungen att ange folk i Sverige.

Det kanske inte var du som körde Snake? Det är nog den enda utvägen jag kan tänka mig. Om du nu inte är man nog att stå för dina misstag.

"If you can't do the time - don't do the crime"

Det var som fan! Det måste vara jävligt svårt att hålla minen när man ska neka i ett sånt läge. :D

Snake
2006-01-11, 22:38
Det kanske inte var du som körde Snake? Det är nog den enda utvägen jag kan tänka mig. Om du nu inte är man nog att stå för dina misstag.

"If you can't do the time - don't do the crime"

Men lägg ner moralkakorna för fan, vad har det här med manlighet att göra? Om det finns en chans att slippa undan att betala, vem tar inte chansen då?

Besserwisser
2006-01-12, 09:27
Ärendet läggs inte ner bara för att du överklagar (eller rättare sagt nekar). Skulle vara ett ganska så trubbigt system då, eller hur? Om du inte betalar böterna lämnas det över till åklagaren som tar beslut om huruvida han ska stämma in dig vid tingsrätten. Om det är bra eller dåligt eller inte spelar någon roll för dig tänker jag inte säga. Känner inte direkt något behov av att hjälpa någon som bara är ute för att jävlas och slösa skattepengar.

Nitrometan
2006-01-12, 09:39
Men lägg ner moralkakorna för fan, vad har det här med manlighet att göra? Om det finns en chans att slippa undan att betala, vem tar inte chansen då?
Det enklaste sättet att slippa betala är ju att låta bli att köra för fort.

Om åklagaren tycker att bilden är bra så hamnar du i rätten. De går oftast på polisen/åklagarens linje om du inte har en riktigt bra förklaring. Det kostar massor med skattepengar och blir antagligen dyrare för dig med.

Manligheten? Att stå för vad man har gjort.

skaparn
2006-01-12, 09:43
Ärendet läggs inte ner bara för att du överklagar (eller rättare sagt nekar). Skulle vara ett ganska så trubbigt system då, eller hur? Om du inte betalar böterna lämnas det över till åklagaren som tar beslut om huruvida han ska stämma in dig vid tingsrätten. Om det är bra eller dåligt eller inte spelar någon roll för dig tänker jag inte säga. Känner inte direkt något behov av att hjälpa någon som bara är ute för att jävlas och slösa skattepengar.

Hur fungerar det ifall snake förlorar i rätten då? Hamnar alla rättegångskostnader på förloraren eller är det bara i tvistemål?

mini_Arnold
2006-01-12, 09:45
snake trodde han va coool
för han hade kört för fooort

Snake
2006-01-12, 09:48
Hur fungerar det ifall snake förlorar i rätten då? Hamnar alla rättegångskostnader på förloraren eller är det bara i tvistemål?

Jag har en kompis som överklagade, sen när rätten/tinget (är inte bra på det där) "hotade" att dra det vidare så betalade han bara och såg glad ut, inte mer med det. OM jag nu vill så kan jag ju ta det vidare och representera mig själv eller ha en advokat, men det känns väääldigt overkill. Och det är nog som du säger, då får jag betala för kostnaderna om jag skulle förlora.

Jax
2006-01-12, 10:32
Ser inte problemet. Det är väl ändå en medveten risk man tar när man kör för fort. Nu åkte du dit så då är det bara att betala och sluta gnälla.

Herkulez
2006-01-12, 10:37
snake trodde han va coool
för han hade kört för fooort
:laugh: :laugh:

Besserwisser
2006-01-12, 11:58
Jag har en kompis som överklagade, sen när rätten/tinget (är inte bra på det där) "hotade" att dra det vidare så betalade han bara och såg glad ut, inte mer med det. OM jag nu vill så kan jag ju ta det vidare och representera mig själv eller ha en advokat, men det känns väääldigt overkill. Och det är nog som du säger, då får jag betala för kostnaderna om jag skulle förlora.

Neka och låt det gå till tingsrätten om du vill, men använd först lite sunt förnuft. Finns det någon möjlighet att du kan bli frikänd (är fotografiet otydligt)? Om inte, varför lägga ner tid och energi på något som ändå bara slutar med att du får betala? Tro mig, dessa ärenden läggs inte ner bara för att du låter det gå vidare.

Fartman
2006-01-12, 12:56
Nå varför ska du överklaga? Hänger kortet löst eller? Är det bara böter förstår jag inte ens hur du kan tänka på att börja gorma med överklagan och sånt, däremot om kortet är i fara så har jag förståelse.

Angel
2006-01-12, 13:06
E de bara böter så betala.


Mycket värre o loosa kortet...ja vet, ja gjorde det i sommras....

Vänta o se om du får hem nån lapp först de kanske inte blev bra kort...

aliquis
2006-01-12, 15:16
Andra som också åkte fort idag:
http://tpb-car-faq.thepiratebay.org/
http://skabb.no-ip.org/~hagge/tpb4.png

Maskinisten
2006-01-12, 15:29
Jorå, det ska jag men alla tips är välkomna. Jag har själv klurat på en, och den är faktiskt vettig. Det hade snöat som satan den dagen/dagarna och man såg faktiskt inte vad det stog på skyltarna, sen om det är en giltig orsak det vetti fan.


Nej, det är det inte. Enligt trafikförordningen så är du "skyldig" att sopa av skyltarna om det inte går att läsa dem, snö eller smuts spelar ingen roll. Inte för att du eller någon annan någonsin skulle torska för att inte ha gjort det. ;)

Jet
2006-01-12, 15:40
Betala inte föreläggandet så går det till tingsrätten. Sen kan du överklaga det beslutet om du förlorar så går det till hovrätten...

Jag vann i tingsrätten men förlorade i hovrätten.

dantheman
2006-01-12, 16:35
Betala inte föreläggandet så går det till tingsrätten. Sen kan du överklaga det beslutet om du förlorar så går det till hovrätten...

Jag vann i tingsrätten men förlorade i hovrätten.

Vad åberopade du för grunder för din överklagan? Eller var det bara för att du inte ville betala?

Snake
2006-01-12, 16:50
Betala inte föreläggandet så går det till tingsrätten. Sen kan du överklaga det beslutet om du förlorar så går det till hovrätten...

Jag vann i tingsrätten men förlorade i hovrätten.

Se där se där ja..

Kimo
2006-01-12, 16:55
Undvik att riskera ditt och andras liv genom ansvarslös körning och ta ditt straff som en man. Punkt.

Besserwisser
2006-01-12, 17:04
Se där se där ja..

Återigen, använd sunt förnuft. Finns det någon möjlighet att du frikännas (när det gäller hastighetskameror finns det inte mycket utrymme för att frikänna någon, finns bara ett fåtal omständigheter du kan åberopa). Domstolarna har viktigare saker än att lägga tid på folk som okynnesöverklagar.

Errko
2006-01-12, 17:20
Börjar låta tjatigt nu, men DU har gjort fel, då ska DU ta straffet för det. Pinsamt beteende att försöka komma undan något som du själv har orsakat. *screwy*

Pontus
2006-01-12, 17:21
Kan man bli av med körkortet om man blir fotad av fartkamerorna? Eller får man bara böter?

Snake
2006-01-12, 17:27
Åååååååh så många tröttsama inlägg i den här tråden, gå och rösta i "bror-duktig" tråden som allan (?) skapade för ett tag sen. Jag vet att jag gjort fel, det är inget snack om saken och det har inget med min manlighet att göra. Men om det finns en chans att jag kan slippa betala 1200 spänn så tar jag givetvis den chansen. Skulle alla ni som varit så präktiga och betett er som mina föräldrar i den här tråden INTE göra det?

Jag misstänker att hela bunten av er fuskat när ni deklarerat så skriv med er dubbelmoral i någon annan tråd.

Frippe_L
2006-01-12, 17:27
Detta är en av anledningar till att min bil "ägs" av pappa, då kommer bilderna till han och han säger att det inte var han som körde bara, den andra är försäkringspremierna som i ett år till skiljer 8k/år.
Dock så hjälpte det inte i somras då man blev stoppad på riktigt och blev av med lappen i två månader, men det var rätt gött att kunna åka med folk till stranden och dricka öl.
Lycka till Snake!

Frippe_L
2006-01-12, 17:36
Glömde skriva att jag överklagade min fortkörning med, det var 121km/h på en 90-sträcka med 2+1 väg.
Jag tyckte det kunde räcka med en varning, det funkade inte riktigt :-)
Man skall ange hur mycket man behöver körkortet i jobbet och sånt, ange sträcka hem-arbete i antal mil, jag har 0,15mil.
Ange körtid hem-arbete=ca 2 min, tid med annat färdsätt= 4min med cykel 12min gångtid.
Undra varför de tyckte jag inte hade stort behov av körkortet i tjänsten *innocent*

jolly7907
2006-01-12, 18:20
Undvik att riskera ditt och andras liv genom ansvarslös körning och ta ditt straff som en man. Punkt.

När riskerade snake någon annas liv? o_O

Kan dock hålla med om att om man medvetet kör för fort ska man lika glatt hosta upp stålarna. En bra läxa, solskyddet finns där av en anledning ;)

hultman
2006-01-12, 19:12
Det var ju redigt dumt att köra för fort vid en kamera. Om du nu fastnat på bild, har du nog inte mycket att göra åt saken - men är ditt ansikte svårtydligt, är det mycket svårt att döma dig, då det kan ha varit vem som helst som körde bilen.

Överklaga du - det lär inte göra saken värre.

Fartman
2006-01-12, 19:14
Åååååååh så många tröttsama inlägg i den här tråden, gå och rösta i "bror-duktig" tråden som allan (?) skapade för ett tag sen. Jag vet att jag gjort fel, det är inget snack om saken och det har inget med min manlighet att göra. Men om det finns en chans att jag kan slippa betala 1200 spänn så tar jag givetvis den chansen. Skulle alla ni som varit så präktiga och betett er som mina föräldrar i den här tråden INTE göra det?

Jag misstänker att hela bunten av er fuskat när ni deklarerat så skriv med er dubbelmoral i någon annan tråd.

nej däremot kör jag ofta för fort.. det är 1200 spänn det handlar om. HOSTA UPP KOSINGEN OCH SLUTA VAR EN SÅN BARNRUMPA! det är ju förfan inte ens lappen det handlar om! *screwy*

edgen_ÖSD
2006-01-12, 19:58
Åååååååh så många tröttsama inlägg i den här tråden, gå och rösta i "bror-duktig" tråden som allan (?) skapade för ett tag sen. Jag vet att jag gjort fel, det är inget snack om saken och det har inget med min manlighet att göra. Men om det finns en chans att jag kan slippa betala 1200 spänn så tar jag givetvis den chansen. Skulle alla ni som varit så präktiga och betett er som mina föräldrar i den här tråden INTE göra det?

Jag misstänker att hela bunten av er fuskat när ni deklarerat så skriv med er dubbelmoral i någon annan tråd.

Men för i helvete du har kört för fort och du vet vad som händer om man gör det framför en trafikkamera. Och varför skulle nån här inne vilja uppmuntra dig till att köra för fort? Då kommer du bara fortsätta och sen nån dag blir man påkörd av dig eftersom du fått tips här om hur man kan smita från något som på sikt räddar liv. Ta ditt jävla straff och om du inte klarar att hålla dig från att köra över gränserna så skaffa dig en cykel istället.

Och ja, jag skulle aldrig ens fundera på att överklaga nåt sånt.

Snake
2006-01-12, 20:41
Men för i helvete du har kört för fort och du vet vad som händer om man gör det framför en trafikkamera. Och varför skulle nån här inne vilja uppmuntra dig till att köra för fort? Då kommer du bara fortsätta och sen nån dag blir man påkörd av dig eftersom du fått tips här om hur man kan smita från något som på sikt räddar liv. Ta ditt jävla straff och om du inte klarar att hålla dig från att köra över gränserna så skaffa dig en cykel istället.

Och ja, jag skulle aldrig ens fundera på att överklaga nåt sånt.

Okay, kiddo :sleep:

toreld
2006-01-12, 21:36
seriöst.. ni skriver precis som om ni inte begått något brott i hela erat liv..

Snake gör en tråd där han skulle vilja diskutera hur man möjligtvis skulle kunna överklaga en hastighetsöverträdelse. Ska det vara så jävla svårt att fatta?? Någon som har egna erfarenheter så skriv om ni vill och resten kan ge fan i det.. Meningslöst att fylla servern med 101 inlägg med samma innehåll: "betala böterna och håll käften"

Fredrici
2006-01-12, 22:00
Ok, Hur många här har aldrig kört för fort?????
Alla som har kört en bil har kört för fort någon gång, medvetet eller omedvetet. Sen att Snake gjort det medvetet?? och dessutom fastnat på en kamera, det kallar jag otur, eller ouppmärksam, (Snake det kan hända den bäste)....
Men att sitta och leka moralkärringar å gnälla hit å dit om hur farligt, ansvarslöst och hur man riskerar andra medmänniskors liv, osv det gör mig bara enormt trött...

Dels för att ni allihopa ngn gång under ert liv har överskridit hastigheten med någon kilometer per timme. Förmodligen omedvetet.

Jag själv kör för fort. Ofta och medvetet. Jag gillar att köra fort. Att jag gör det medvetet och vid tillfällen och på vägar då det passar, gör att jag inte utsätter andra trafikanter för onödiga risker. Sen att jag äger en bil som vänder sig till kunder som mig och inbjuder till höga farter och är konstruerad för det, (bromsar, chassie m,m). Det ger en säkrare körupplevelse för mig än att jag åker i samma hastigheter i en bil som inte är konstruerad för det. Och ja, jag tar böterna och åker. Inte mer med det. Ska man åka fort så kan det få konsekvenser, så enkelt är det

Mvh Fredrik

Fredrici
2006-01-12, 22:05
Oj sorry jag glömde denna:
http://www.trafikjuristen.se/
Kolla där Snake. Kanske det finns ngt där som kan hjälpa dig eller ta kontakt med dom för att få olika råd.

Snake
2006-01-12, 22:11
Oj sorry jag glömde denna:
http://www.trafikjuristen.se/
Kolla där Snake. Kanske det finns ngt där som kan hjälpa dig eller ta kontakt med dom för att få olika råd.

Tack tack, äntligen lite sympati :)

Och det var nog omedvetet den här gången, även om jag kör ganska fort generellt. Men den här gången satt jag i en helt annan värld (ja livsfarligt, så inte bröderna Duktig och mamma Moralkaka behöver påpeka att jag är en fara i trafiken) och trodde det var 3dje världskriget som bröt ut. Rätt bra tryck i dom där blixtarna.

edgen_ÖSD
2006-01-13, 07:12
Ok, Hur många här har aldrig kört för fort?????
Alla som har kört en bil har kört för fort någon gång, medvetet eller omedvetet. Sen att Snake gjort det medvetet?? och dessutom fastnat på en kamera, det kallar jag otur, eller ouppmärksam, (Snake det kan hända den bäste)....
Men att sitta och leka moralkärringar å gnälla hit å dit om hur farligt, ansvarslöst och hur man riskerar andra medmänniskors liv, osv det gör mig bara enormt trött...

Dels för att ni allihopa ngn gång under ert liv har överskridit hastigheten med någon kilometer per timme. Förmodligen omedvetet.

Jag själv kör för fort. Ofta och medvetet. Jag gillar att köra fort. Att jag gör det medvetet och vid tillfällen och på vägar då det passar, gör att jag inte utsätter andra trafikanter för onödiga risker. Sen att jag äger en bil som vänder sig till kunder som mig och inbjuder till höga farter och är konstruerad för det, (bromsar, chassie m,m). Det ger en säkrare körupplevelse för mig än att jag åker i samma hastigheter i en bil som inte är konstruerad för det. Och ja, jag tar böterna och åker. Inte mer med det. Ska man åka fort så kan det få konsekvenser, så enkelt är det

Mvh Fredrik

Så du är emot fartkameror?

Frippe_L
2006-01-13, 07:46
Ok, Hur många här har aldrig kört för fort?????
Alla som har kört en bil har kört för fort någon gång, medvetet eller omedvetet.

Mvh Fredrik

Jag har aldrig kört för fort, För fort kör man när man krockar med nån eller kör av vägen!
Dock så bryter jag hastighetsbestämmelserna på daglig basis.
Det är ju skillnad på att köra i 80-90 genom ett 50-skyltat samhälle och att köra i 120-130 på en 90-sträcka, samma km-antal över gränsen men mycket högre risk att folk skadas i byarna.
Håller man sig bara till att köra bil så går det oftast bra ändå, men när man pratar i telefon eller ska leta radiostationer samtidigt, det är då det brukar hända saker.
Dock så är det alltid bättre att köra i god tid än att köra för fort och ha bråttom.

Peter-N1
2006-01-13, 08:28
Stå för det du gjort och pröjsa. Du har ju gjort ett medvetet val.

Nitrometan
2006-01-13, 09:07
Stå för det du gjort och pröjsa. Du har ju gjort ett medvetet val.
Precis. Det är ju det vi säger hela tiden.

Då försöker den ormen slingra sig undan med att vi är moralkärringar.

Det handlar om moral endast på det planet att man ska stå för vad man gjort. Inte smita som en liten fegis.

Du valde att köra fort. Kameran tog en bild på dig. Polisen vill att du betalar böter. Gör det.

Lillgrabben
2006-01-13, 09:07
Stå för det du gjort och pröjsa. Du har ju gjort ett medvetet val.

Så sant som det var sagt! :)



Är man beredd att köra över hastighetsgränserna så får man även vara beredd att pröjsa böterna. Så enkelt är det.

Fredrici
2006-01-13, 20:17
Så du är emot fartkameror?

Svar ja. Men dom är ok, jag bestämmer inte vart dom ska sitta och att vi ska ha dom, jag acceptrerar dom. När man åker fort gör man det på vägar där det passar samt vid tillfällen där går bra att göra det.

Mvh Fredrik