handdator

Visa fullständig version : I vilken mat finns Maltodextrin?


Gustaf
2002-08-24, 00:46
Jag såg att det fanns i kalles kaviar :D

Rah
2002-08-24, 09:41
Det är inte speciellt konstigt. Rätta mig om jag har fel, men det finns naturligt i mjölk. Har till och med för mig att namnet kommer därifrån.

cjs
2002-08-24, 11:21
Det (och/eller druvsocker) brukar finnas i pålägg typ kokt skinka. Men det är ju inga större mängder vi snackar om. Knappast värt att bekymra sig om, blodsockernivån lär ju inte flyga genom taket direkt. :)

Rah
2002-08-24, 21:36
Hmm... maltodextrin

malto: latin för mjölk?
dex: samma stam som dextropur
trin: någorlunda annorlunda kemisk uppbyggnad

kvalificerad gissning?
När jag pratade med min fader (som är läkare) och nämnde att jag köpt maltodextrin sa han något i stil med "varför då, du kan ju lika gärna köpa mjölk"... Vilket kanske inte är helt korrekt som styrketränande, men ändå.

Sverker
2002-08-25, 18:19
Glukos är blodsocker. Molekyler, en och en med en söt smak.

Stärkelse är glukos kopplade i långa kedjor, flera tusen i rad. Ger en tjock gröt i varmt vatten och har ( nästan ) ingen smak.

Maltodextrin är delvis nedbruten stärkelse. Glukos i korta kedjor. 2, 3, 6 ,24 eller vadsomhelst långa molekyler. Ger en svagt söt smak och lite tjockare dryck. Finns i många olika livsmedel där man vill ha en lagom tjock konsistens, läskedrycker, sportdryker, soppor, gainers osv.

Maltodextrinet är lite snällare i magen och passerar därför snabbare ned i tarmarna där upptaget är t o m snabbare än ren glukos ( dextropure ).

Munter
2002-08-25, 18:45
Semper Energi är stärkelse från majs....så majs är ett ställe du kan hitta maltodextrin på iaf.

Peter
2002-08-25, 23:09
Rah: Inget ont om din pappa men i det här fallet har han nog inte riktigt koll på vad han pratar om.

Malto ska nog vara Lakto om det ska ha med mjölk att göra. Och att det skulle vara samma typ av kolhydrater i mjölk som i maltodextrin stämmer inte heller varken vad gäller kemisk uppbyggnad eller snabbhet.

Dextrin är precis som Sverker redan sagt ett mindre antal sammansatta glukosmolekyler. Anledningen till att den är snäll mot magen är att molelylerna är större än i glukos vilket gör att man kan blanda lite starkare (utan att den blir hyperton) och ändå få ett snabbt upptag.

Rah
2002-08-27, 15:38
Peter: Aha... man kanske skulle läsa på gymnasiekemin :D
Min pappa har aldrig fel, så det var nog jag som missförstod honom ;)
Det var hur som helst bara lite funderingar från min sida, tur att du kunde rätta mig så att jag inte spred falska fakta :notme: