handdator

Visa fullständig version : Slagit upp ljumskebristningen 3 ggr på 1/2 år


porja
2006-01-11, 19:10
I början av sommaren 2005 fick jag en rejäl muskelbristning vid passning i höger sida av ljumskarna(är höger fotad) på fotbollsträningen.
Efter 3 veckors med på slutet jogging och lite stretch så började jag igen, det gick bra, men vågade inte gå för fullt....men efter några veckor slog jag upp skadan igen, vilade 2 veckor, kom tillbaks slog upp skadan igen(sensommaren)....
sedan dess har jag spelat några ggr fotboll med känningar av skadan.

efter några månader blev det mkt bättre, och jag kom tillbaka till mina gamla knäböjvikter.....men under ett knäböj pass i december så hamnade jag i nödhjälp i bottenläget av min passare, men denne hade koncentrationen annanstans, och jag kom långt ner i bottenläget och det bara small i ljumsken.

jag vet inte, jag har slagit upp skadan 3 ggr efter den första...
Såg att "om man slår upp en skada igen så blir det 100 ggr värre".

Hur kan jag på bästa sett rehabilitera det? vad ska jag göra?
Vet ni nått?

arnold2k5
2006-01-12, 22:46
Vila. . och i värsta väll sök upp nån sjukgymnast eller nått sånt dom borde kunna ge lite sjyssta tips på vad du kan göra!

hade själv muskelbristning(i ryggen iof.) förut och de enda jag kunde göra var o vila, blev inge fotboll den jävla sommaren(spelade iof. endå gothia. . men fyfan de va nog inte allt för bra gjort)

Så helt enkelt VILA är väll de bästa, men i ditt fall skulle jag uppsöka läkare som kan ge tips på hur du ska göra då de verkar hända lite väl ofta!

z_bumbi
2006-01-13, 11:51
Uppenbarligen funkade det inte att vila sig hel och en sjukgymnast låter som ett bra ställe att börja på.
Vila gör inte att du får starkare och mer välstretchad muskler där det behövs utan bara att saker hinner läka ihop och att ev inflamation lägger sig.

Sen skulle jag skjuta passaren och strunta i att gå till failure i böjen.

Ironbabe
2006-01-13, 12:03
När jag spelade fotboll hade jag oxå problem med ljumskarna. Det sög rejält kommer jag ihåg *grr*

Jag gick på behandling hos klubbens naprapat och fick behandling med ultraljud och värme. Vi stretchade även en del kommer jag ihåg men ABSOLUT inte när skadan var färsk!!

Det tog rätt så lång tid innan jag blev helt återställd. Började alltid för tidigt med att träna för fullt :em:

Jag tycker du ska gå till en sjukgymnast eller naprapat för behandling. Lycka till

/T

porja
2006-01-14, 03:33
Tack för goda råden *kissass*

ska ta kontakt med en naprapat/sjukgymnast/REHAB för idrottskadade nästa vecka :)