handdator

Visa fullständig version : Får kotlåsningar mellan skulderbladen...


trobban
2006-01-11, 18:52
Hej,
jag får låsningar mellan skulderbladen (L4?) och har gått till kiropraktor 4 gånger på 4-månader (dyrt!!!). Det blir även låsningar på andra ställen längs ryggraden eftersom kroppen blir sned men det är mellan skulderbladen det känns. Det brukar vara bra i några veckor men sen börjar det göra ont igen och man känner att man vill "knäcka" sig och töja sig. Finns det någon med liknande problem och vad gör Ni åt saken? Låsningen mellan skulderbladen klarar jag inte av att knäcka själv men andra delar av ryggen går bra. Någon som har tips om detta? Borde jag gå till en sjukgymnast i stället för kiropraktor eller gå till en naprapat? Styrketränar 5-6 ggr i veckan vilket gör att det är tröttsamt att ha uppehåll efter varje kiropraktorbesök samt att ekonomin får lida....Hur ofta går Ni och blir knäckta? Är det farligt att träna med en låsning?

Åse Columbus
2006-01-12, 17:16
efter kiropraktorn borde du se till att komma till en massör som kan "förlänga" de musklerna som drar i kotorna...så de inte drar snett...

om man inte gör det så blir de ju tillbax till status quo direkt ..typ dagen efter..börjar musklerna att dra igen o sen e du tillbaka till ruta ett...se till oxå att köra hela rörelsebanor i dina ryggövningar ett tag så du får en autostretching i dina rörelser....

*smile*

trobban
2006-01-13, 01:04
Jag har läst lite av dina andra inlägg Åse och du verkar ha bra koll.....Hur ställer du dig till mina övriga frågor i inlägget såsom tex om det är farligt att träna med låsningar och vad man kan göra åt dem själv (stretch, töj etc ) (Jag kör med hela rörelsebanor...)

Åse Columbus
2006-01-14, 19:09
låsningar i kotorna kan du inte fixa själv
se till att få de upplösta av antingen kiropraktor eller naprapat

sen kan du hålla de i shack med träning i hela rörelser...en massör 1 ngång i veckan vore bra till en början

Yip_man
2006-01-14, 21:22
Har också låsningar mellan skuldrorna. Min kiropraktiker (en erkänt mycket duktig sådan) Säger att det antagligen är för att antagonisterna till m.pectoralis är för svaga (bla M.romboideus) Har försökt köra baksida axlar riktigt hårt med många tunga set. Kör idag minst 12 tunga set för baksida axlar. Det känns jävligt bra i två dagar efter ett sådant pass sen går det tillbaka igen. Men jag upplever att det blir lite bättre. Sen bör du ju stetcha M.gluteus maximus och Erector spinae. Baksida lår kan "nog" också hjälpa

Nucleus
2006-01-15, 21:35
Har också låsningar mellan skuldrorna. Min kiropraktiker (en erkänt mycket duktig sådan) Säger att det antagligen är för att antagonisterna till m.pectoralis är för svaga (bla M.romboideus) Har försökt köra baksida axlar riktigt hårt med många tunga set. Kör idag minst 12 tunga set för baksida axlar. Det känns jävligt bra i två dagar efter ett sådant pass sen går det tillbaka igen. Men jag upplever att det blir lite bättre. Sen bör du ju stetcha M.gluteus maximus och Erector spinae. Baksida lår kan "nog" också hjälpa


Men hur är det med din M.Pectoralis major? om den är kort och du har inåtrotetade axlar så är det nog i första hand å stretcha framsidan du ska tänka på, gärna i samband med ett träningsupplägg för antagonisterna.
Det är ofta ett problem på discobyggare som kör mycket bröst och framsida, hvilket ger en obalans i muskelmassa och styrka, ger ofta en molvärks känsla mellan scapula.

Stretcha M. pectoralis major och M.serratus anterior och kör styrkeövningar på MM.Rhomboideii och M.Serratus posterior, det burde hjälpa dig mycket om probset beror på musklerna du omtalade.

/N

bubbe
2006-01-15, 21:49
Har fått en del känningar av förra gångens överbelastningsövning kronlyft, samt av att överbelasta knäböjsliknande rörelser. Känns lite som det "dragit" ihop sig i erektorerna, så jag värmer och stretchar en del där. Vanliga marklyft och knäböj har jag inga problem med, är så van med dessa vikter utan det är när man passerar gränserna pga överbelastningen.