handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel=ingen energi ?


emmak
2006-01-11, 13:56
Alltså, jag vet att det finns ett antal trådar om detta, men ja har bara en fråga som jag behöver ett svar på som jag kan lita på.

Om man dricker pepsi max eller fun light eller såna där drycker som smakar nåt fruktansvärt sött, stämmer det att man inte blir fet?..alltså finns det ingen energi i t.e.x fun light eller cola light?

Om det inte finns någon energi i det kan man likaväl dricka det som vatten,

jag personligen dricker inget sånt..ja dricker bara mjölk och vatten, dricker inte ens juice, bara för att ja har inte vetat om jag kan lita på dessa lightprodukter med sötningsmedel utan energi,


För att ta ett mycket dåligt exempel, säg att en kille har tvättbräda och väldigt lite fett på kroppen i övrigt..kan han dricka pepsi max eller fun light utan att lägga på sig någonting?

Det verkar ganska otroligt egentligen.

Ett seriöst svar som stämmer tack!

King Grub
2006-01-11, 13:58
stämmer det att man inte blir fet?..alltså finns det ingen energi i t.e.x fun light eller cola light?

Ja och nej, det gör det inte.

säg att en kille har tvättbräda och väldigt lite fett på kroppen i övrigt..kan han dricka pepsi max eller fun light utan att lägga på sig någonting?

Ja, hur mycket som helst.

Däremot finns det andra anledningar till att många undviker sötningsmedel: cancermisstankar och påverkan på minnes- och inlärningsfunktioner, t ex. Men någon viktpåverkan finns inte.

emmak
2006-01-11, 14:00
Ok,,,väldigt tacksam för svaren!

Men visst verkar det helt otroligt?

Det känns ju som att när man dricker typ en lite pepsi max, då känner man sig typ "fet" eller det känns som man vart onyttig?..håller ni med?

King Grub
2006-01-11, 14:02
Vad är otroligt? Det ger i princip ingen energi. Aspartam och acesulfam-k är flera hundra gånger sötare än socker, varför flera hundra gånger mindre mängd per flaska eller burk eller vad det är används. Inga kalorier = ingen viktpåverkan. Inte det minsta konstigt.

emmak
2006-01-11, 14:04
Ok..jag förstår.

tack för svaren!

King Grub
2006-01-11, 14:07
Dåligt för tänderna är det däremot i alla fall, trots avsaknaden av socker. All syra i läskeblask påverkar emaljen, citronsyra, fosforsyra och även kolsyra.

Pepz
2006-01-11, 14:11
Ok,,,väldigt tacksam för svaren!

Men visst verkar det helt otroligt?

Det känns ju som att när man dricker typ en lite pepsi max, då känner man sig typ "fet" eller det känns som man vart onyttig?..håller ni med?

Låter som en god start på en ätstörning om man känner sig fet av en liter lightläsk

emmak
2006-01-11, 15:37
Ätstörning?..det behöver du nog inte oroa dig för, äter nog alldeles för mycket, plus att ja menade att jag känner likadant som när jag t.e.x ätit en fet chokladkaka, då KÄNNER man sig inte nyttig..så känner jag om ja dricker 1 liter cola light,,eller nåt liknande

Shent
2006-01-11, 16:25
Ätstörning?..det behöver du nog inte oroa dig för, äter nog alldeles för mycket, plus att ja menade att jag känner likadant som när jag t.e.x ätit en fet chokladkaka, då KÄNNER man sig inte nyttig..så känner jag om ja dricker 1 liter cola light,,eller nåt liknande

Nog tycker jag de låter som någon lättare form av ätstörningar. Du jämför en fet chokladkaka som motsvarar säkerligen mer än 700 kcal mot 2 Liter cola light som består av knappa 16 kcal.

Om jag skulle försöka "leva" på cola light så skulle jag behöva dricka lite över 300 Liter för att komma upp i min dagsförbrukning. *grr27*

Vill inte alls verka elak men det är nog dags att du tar reda på hur du egentligen har det med maten. Läs här på kollo om hur man bör äta och träna. Försök inte vara professor och hitta på egna saker.
( Bra sätt att veta hur mycket man fått i sig är att väga maten. Då får du ett bra humm om hur mycket av de olika byggstenarna du tryckt i dig. )

Ät, träna och må väl! :)

Spannmål
2006-01-11, 16:38
Amen herregud!!!! tjejen säger att hon känner sig onyttig när hon äter och dricker onyttigt (och tro det eller ej, men det finns faktiskt anledning att som oinsatt dra paralleller mellan lightläsk och vanlig läsk, de smakar likadant) Sluta överanalysera!!!

MiniMicke
2006-01-11, 16:41
Nog tycker jag de låter som någon lättare form av ätstörningar. Du jämför en fet chokladkaka som motsvarar säkerligen mer än 700 kcal mot 2 Liter cola light som består av knappa 16 kcal.

Om jag skulle försöka "leva" på cola light så skulle jag behöva dricka lite över 300 Liter för att komma upp i min dagsförbrukning. *grr27*

Vill inte alls verka elak men det är nog dags att du tar reda på hur du egentligen har det med maten. Läs här på kollo om hur man bör äta och träna. Försök inte vara professor och hitta på egna saker.
( Bra sätt att veta hur mycket man fått i sig är att väga maten. Då får du ett bra humm om hur mycket av de olika byggstenarna du tryckt i dig. )

Ät, träna och må väl! :)

Men hallå, mäniskan säger att hon känner sig onyttig och att hon inte visste att man inte blir tjock av läsken att då komma och säga att hon har en ätstörning är väl lite att ta i. Jag antar dessutom att hon inte tycker det känns lika onyttigt när hon nu vet fakta.

Apos78
2006-01-11, 18:05
Vill inte alls verka elak men det är nog dags att du tar reda på hur du egentligen har det med maten.

Lite väl snabb att dra slutsatser med så lite information om människan i fråga. Du menar att Du inte kan känna dig lite extra "onyttig" efter en pizza eller så? Tror jag bara är naturligt...

Shent
2006-01-11, 19:23
Alltid trevligt med "konstruktiv kritik".

För två år sen hade jag nog inte reagerat så kraftigt som jag gjorde. Men när tre stycken i ens närhet, och på mycket kort tid, får ätstörningar så blir man nog onödigt nojjig.

En av dem började nästan i exakt samma stil som denna tråd. För åtta månader sen så kunde hon knappt äta en gurkabit eller dricka the för att de trodde hon man blev tjock av ( även fast hon är väl insatt i kostlära! ). Det har blivit många turer till intensiven och många behandlingar :(

Glömde jag säga att hennes pojkvän var en grym pärla? Mycket "trevlig" kille som tyckte att föräldrarna överreagerade när de trodde hon hade anorexi. Ett par månader senare så låg hon på intensiven och då i nästan skelettform.

Vilket fall som helst, i historien om de tre så märkte man inget på dem förräns de var försent. De verkade ha så vettig syn på saker och ting men ack så fel man hade.

Jag säger inte att hon som startade tråden har direkta ätstörningar men just den där grejen om att hon "vet" att det inte är någon energi i exempelvis cola light och sedan säger hon att hon känner sig onyttig och jämför det med något som verkligen ger väldigt mycket energi. Det är typiskt en sån sak som de tre, ovannämda, skulle ha sagt. Därav reaktionen.

Vilket fall som helst så hoppas jag EmmaK inte tar mitt tidigare inlägg som ett personangrepp för det är det absolut inte :)

blekfet2
2006-01-11, 19:25
Amen herregud!!!! tjejen säger att hon känner sig onyttig när hon äter och dricker onyttigt (och tro det eller ej, men det finns faktiskt anledning att som oinsatt dra paralleller mellan lightläsk och vanlig läsk, de smakar likadant) Sluta överanalysera!!!



hear hear!

haiduc
2006-01-11, 21:34
Aspartam är inte ens tillåtet i alla länder vad jag hört och kan framkalla depression mm. Inget jag vill ha i mig. Verkar ju dock finnas i allt från lightprodukter till sockerfritt tuggummi och brustabletter...

Dricker jag ett glas cola så känner jag mig "onyttig" inte har jag ätstörningar för det... Tur dock att vatten är godast av allt att dricka ;-)

emmak
2006-01-13, 14:05
Vill dock poängtera till alla att jag inte är en tjej..förstår inte var ni fick det ifrån

King Grub
2006-01-13, 14:25
förstår inte var ni fick det ifrån

Emma K, antagligen.

emmak
2006-01-13, 18:04
Jo,,det är klart..men är en man iaf :)..

emmak är bara ett nick :)