handdator

Visa fullständig version : Csn


tigerofsweden
2006-01-11, 13:01
Skulle läst 75% heltidstudier, dvs 15p i höst. Har inte tagit ngn av dem men är snart klar med 10p's kursen. Skulle läst 25p i vår men tack vare strul med antagningen så kommer jag nu bara läsa 5p. Hur ska jag göra med CSN nu? Måste ha mitt studiemedel annars klarar jag mig inte. Vad finns att göra? HJÄLP :(

skaparn
2006-01-11, 13:09
Första året är visst kraven på andel poäng man måste klara av, men resterande tid är det väl 75%, tror jag. Så föregående termin blir inga problem när dina 10 poöng registreras. Men denna termin, du ska läsa 5 poäng och vad; vill ha pengar som om du läst 20?

tigerofsweden
2006-01-11, 13:11
Första året är visst kraven på andel poäng man måste klara av, men resterande tid är det väl 75%, tror jag. Så föregående termin blir inga problem när dina 10 poöng registreras. Men denna termin, du ska läsa 5 poäng och vad; vill ha pengar som om du läst 20?

Nej vill bara ha bidragsdelen, försöker att inte ta lån. För mig hade det nog räckt med de 1200 kronorna man får för halvtidsstudier. Jo det är ju denna terminen som är problemet :(

skaparn
2006-01-11, 13:18
Nej vill bara ha bidragsdelen, försöker att inte ta lån. För mig hade det nog räckt med de 1200 kronorna man får för halvtidsstudier. Jo det är ju denna terminen som är problemet :(

Jag vill inte låta förnumstig men läser du endast 5 poäng ska du inte ha mer bidrag än för 5 veckor. Annat vore väl bidragsfusk?

tigerofsweden
2006-01-11, 13:23
Jag vill inte låta förnumstig men läser du endast 5 poäng ska du inte ha mer bidrag än för 5 veckor. Annat vore väl bidragsfusk?

Nej det är sant, håller helt med men jag kommer ju läsa de återstående poängen från höstterminen också. Så sammanlagt kommer jag landa på 20p till våren.

Snake
2006-01-11, 13:40
Nej det är sant, håller helt med men jag kommer ju läsa de återstående poängen från höstterminen också. Så sammanlagt kommer jag landa på 20p till våren.

Läs nån flöjt-kurs på distans då? Universum för nyfikna eller nått dyligt

Joppe
2006-01-11, 13:43
Hur mycket bidrag har du tagit i höst då? Om du bara tagit halvtid borde det inte bli några problem, men om du tagit mer måste då räkna på poängen. Csn vill att man tar 75% av poängen under ett år, så tog du 20 p i våras har du kanske lite "marginal".

Fartman
2006-01-11, 15:33
Läs nån flöjt-kurs på distans då? Universum för nyfikna eller nått dyligt
Exakt, se till att läsa 15p distans eller på den skolan du läser de andra 5poängen.

bedlam
2006-01-11, 15:33
hitta nån bra flummkurs att läsa?

Liten Men Fet
2006-01-11, 16:43
Nej det är sant, håller helt med men jag kommer ju läsa de återstående poängen från höstterminen också. Så sammanlagt kommer jag landa på 20p till våren.

Kommer du läsa 20 poäng på våren är det inget problem, då ser du till att du får en individuell studieplan där det står att du kommer läsa den nya kursen och gamla delar av andra kurser som sammanlagt blir 20 poäng. Då behöver du inte registrera dig på nån ny kurs om du inte vill.
Gå å prata med din studievägledare, dom har koll. Ibland.

tigerofsweden
2006-01-11, 16:46
Kommer du läsa 20 poäng på våren är det inget problem, då ser du till att du får en individuell studieplan där det står att du kommer läsa den nya kursen och gamla delar av andra kurser som sammanlagt blir 20 poäng. Då behöver du inte registrera dig på nån ny kurs om du inte vill.
Gå å prata med din studievägledare, dom har koll. Ibland.

Jo men 15 av dem poängen är ju poäng jag skulle tagit på hösten :) Går det att göra så då?

Liten Men Fet
2006-01-11, 16:59
Jo men 15 av dem poängen är ju poäng jag skulle tagit på hösten :) Går det att göra så då?

Javisst, det har jag gjort flera gånger. Studerar man 20 poäng så spelar det ingen roll vad det är.
Säg att man missar 5 poäng varje termin och efter 4 terminer så har man 20 poäng i rest då kan man få en individuell studieplan på dom poängen och bli återregistrerad på en termin.
Om man tex gått program Y 4:e terminen så blir man återregistrerad på termin fyra, man går egentligen om en termin men om man vill läsa någon ny kurs så får man dispans att läsa den fast man inte blivit uppflyttad till den terminen som kursen brukar lösas i.
Så i praktiken spelar det ingen roll, jag har en polare som gått 3:e terminen på sitt program i tre år för han inte klarat en spärrtenta. Han har tagit massa på poäng från dom högre terminerna och kommer bli uppflyttad till termin 8 direkt när han klarar sin omtenta.

På högskolor får man göra lite som man vill det enda som spelar roll är att man tagit 75 % av poängen, tex 15 av 20 för en termin, om man vill ha csn i fortsättning.

Hur många poäng man är registrerad på spelar inte heller så stor roll, dock är det bara dom man är registrerad som kan rapporteras in. En annan snubbe jag känner var registrerad på 80 poäng på en termin men det betyder inte att han måste ta 60 för att få csn, 15 räcker. Det är ju fulltid.

Hoppas jag förvirrade nån. :)

Liten Men Fet
2006-01-11, 17:01
Jag har tagit en kurs som jag inte var registrerad på pga av ett misstag, så fort jag sagt till studievägledaren att jag ville bli reggad på kursen så trillade poängen in.