handdator

Visa fullständig version : Smärta (inflammation?) i underarmsmuskel


delta_mats
2006-01-11, 11:27
Har sedan ett par månader dragits med smärta i underarmen, alldeles intill armbågen. "Runkmuskeln typ" fast under den.
Tror att det uppkom efter jag tränade lite grepp och höll en skivstång med 140 kg så länge jag orkade.
Det känns mest när jag ska greppa och lyfta saker, tex ett mjölkpaket, tung stekpanna osv...
Det här hämmar givetvis min träning och jag vill bli av med detta en gång för alla, har provat vila både 2 och 3 veckor men det kommer tillbaka. Är det farbror doktorn och en spruta som gäller?

Börje H
2006-01-11, 11:36
Det verkar som om du ådragit dig en "lateral epicondylit". Dvs en irritation i fästet för underarmens dorsalflexorer. En riktig bra grundgenomgång av detta problem har en kollega gjort en C-uppsats om. Den finns att ladda ner här (http://epubl.luth.se/1404-5516/2004/05/index.html) .
Sputa hos farbror Dr är ofta inget bra alternativ. Speciellt inte hos tränande individer.

delta_mats
2006-01-11, 12:58
Det där lät ju inte bra alls. Blir att uppsöka sjukan med andra ord och hoppas på det bästa.

delta_mats
2006-01-19, 11:10
Kollade upp den här sidan och den beskriver tennisarmbåge och behandligen av den lite annorlunda än den artikel Börje H lade upp.
På sätt och vis känns det här som jag läste mer gammalmodigt.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=11020

Börje H
2006-01-19, 11:32
Kollade upp den här sidan och den beskriver tennisarmbåge och behandligen av den lite annorlunda än den artikel Börje H lade upp.
På sätt och vis känns det här som jag läste mer gammalmodigt.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=11020
Nja, den beskrivs ju på liknande sätt, men inte i artikelform ang behandlingen:

Det finns olika möjligheter att behandla tennisarmbåge. Läkaren brukar börja med att rekommendera vila, kanske i kombination med ett speciellt bandage som fördelar trycket mot det ömma området på armbågen. Bandaget kan köpas på Apoteket eller i någon sjukvårdsaffär. Man får ofta även recept på något smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel som ibuprofen, exempelvis Ipren eller Ibumetin. Dessa läkemedel kan man även köpa på apotek utan recept.

Det kan också hjälpa att massera in antiinflammatorisk gel, som innehåller ketoprofen eller ibuprofen, på det drabbade området. Den kan köpas på apotek i liten förpackning utan recept.

Om man inte blivit bättre efter några veckors tablettbehandling är det ingen idé att fortsätta med medicineringen. Läkaren kan då istället ge en kortisoninjektion invid det ömma området på armbågen. För att minska risken för nya besvär är det viktigt att träna upp muskulaturen när den akuta smärtan släppt.

Akupunktur används också som behandlingsmetod vid tennisarmbåge. Även ultraljuds- och laserbehandling används ibland.

Skillnaden ligger i att Stoltz artikel har gjor en översikt för att se om någon av dessa metoder är bättre än någon annan. Och det finns vissa belägg för att akupunktur och eccentrisk träning är det som hjälper bät. personligen så har jag använt den eccentriska träningen med framgång på de patienter jag kommit i kontakt med. samma typ av träning har jag använt på hälsenebesvär, med ibland häpnadsväckante resultat. Problemet med dessa typer av "senrelaterade" problem är att man är lite oense om vad som egentligen är patologin bakom. Det man numera är överens om är att det INTE är en aktiv inflamation i de flesta fall. Det finns helt enkelt inga kemiska tecken på en inflamatorisk process.

delta_mats
2006-01-19, 11:39
Jag har ju både provat vila och använt inflamationshämmande salva och det har inte hjälpt. Så då återstår någon form av behandling. Ska säga att jag inte kontaktat någon läkare ännu, utan jag ville själv se om det gick över med de medel jag använde mig av.
Låter som att akupunktur och eccentrisk träning är föredra.

Börje H
2006-01-19, 11:44
Jag har ju både provat vila och använt inflamationshämmande salva och det har inte hjälpt. Så då återstår någon form av behandling. Ska säga att jag inte kontaktat någon läkare ännu, utan jag ville själv se om det gick över med de medel jag använde mig av.
Låter som att akupunktur och eccentrisk träning är föredra.
Det är det i många fall. PM:a mig så kan jag beskriva lite mer ingående hur metoden funkar (om du är intresserad vill säga).

delta_mats
2006-01-19, 12:50
Du har PM...

Batman
2006-01-20, 00:25
Jag hade muskelinflammation i min handled och för mig hjälpte det att bli vänsterhänt i några månader, allt som jag normalt sett skulle ha gjort med högerarmen gjorde jag med vänster som tex öppna dörrar, sleva upp mat, dricka öl osv.
Detta gav min högerhand väldigt mkt vila och jag skulle nog kunna påstå att min smärta försvan till 80%.
Sedan fick jag för mig att cykla lite och hoppade över en gatusten och det knakade till som fan i handleden och voila tillbaka på ruta ett.
Förmodligen var muskelerna ovana vid ansträngning när jag cyklade så dom var lite förslappade och rycket gjorde sitt.

Anyways, knatade till en läkare och hon skrev ut några trevliga och billiga anitinflamatoriska piller som jag tog i några veckor, hjälpte enormt mkt.


kort och gott, läkare !