handdator

Visa fullständig version : 115 MB kvar på HD. Vill bränna till DVD!


Helena B
2006-01-11, 02:11
Hej hopp alla nattugglor!!

Jag har bara 115 mb kvar på hd så jag tänkte att jag skulle föra över lite filmer till dvdr eller cdr (har både ock). Men det var inte så himla enkelt. Jag har en Nerovision express. Jag har även andra Neroprogram men när jag startar dom så säger den till att det är kompatibilitetsproblem med den här versionen av Windows. När jag har googlat så har jag läst att man först måste konvertera avi till dvd eller till mpeg. Jag laddade då ner ett program som gjorde detta men när jag skulle konvertera så fanns det inget minne att spara på. Avinstallerade då programmet. På mina DVD+R skivor står att det får plats 4.7 GB eller 120 min. Men när jag testade att köra Nerovision express och la till en film så står det att den är för stor. I programmet kan man bara använda 800 mb eller nåt sånt och den kan inte läsa avi utan vill ha den i mpegformat. Men som jag skrev har jag inte minne till att konvertera. Finns det något brännarprogram som jag kan ladda ner som kan ta avi direkt och bränna ner på dvdr eller cdr? Det har ingen betydelse om den kan spelas på dvdspelare, huvudsaken jag kan spela den på datorn.

Hoppas det finns någon som kan svara för jag börjar bli lite knäpp på det här :)

tossefar
2006-01-11, 02:17
Vi börjar med dvd-filmerna då. Du får i nero välja vilken sorts skiva du ska bränna till. Både CD och DVD ska finnas att välja mellan. Testa annars med ett annat brännarprogram.

AVI-filer kan du bränna som vanlig data-cd. Finns ingen mening att bränna som film-cd, det är för svcd-filmer.

Helena B
2006-01-11, 02:22
Vi börjar med dvd-filmerna då. Du får i nero välja vilken sorts skiva du ska bränna till. Både CD och DVD ska finnas att välja mellan. Testa annars med ett annat brännarprogram.

AVI-filer kan du bränna som vanlig data-cd. Finns ingen mening att bränna som film-cd, det är för svcd-filmer.

Om jag väljer skapa en videocd så finns det bara 700 mb, men min film är på ca 900. Kan jag inte spara avi ner på dvdr skivor direkt?

tossefar
2006-01-11, 02:23
Om jag väljer skapa en videocd så finns det bara 700 mb, men min film är på ca 900. Kan jag inte spara avi ner på dvdr skivor direkt?

Jo visst kan du det. Det är Data-dvd du ska välja bara, inte film. Filmbrännarläge är som sagt bara för svcd och vcd, och det ska du inte ha :)

Alltså bränn filmera till dvdn på samma sätt som om du skulle bränna ett par worddokument.

Helena B
2006-01-11, 02:38
Jo visst kan du det. Det är Data-dvd du ska välja bara, inte film. Filmbrännarläge är som sagt bara för svcd och vcd, och det ska du inte ha :)

Alltså bränn filmera till dvdn på samma sätt som om du skulle bränna ett par worddokument.

Nåt fel gör jag. Jag beskriver så kan du väl säga var jag gör fel.

Öppnar Nerovision express 2
Make cd
Make video cd
Add video files
Då säger den till att det tar för stor plats
Men jag fortsätter för jag vill välja vart jag ska spara den på, på min dvdr-skiva. Men det ända som kommer upp är att jag kan spara den på image recorder. Ingenstans kan jag välja att spara den till D.

Jag förstår inte :em:

tossefar
2006-01-11, 02:41
Nåt fel gör jag. Jag beskriver så kan du väl säga var jag gör fel.

Öppnar Nerovision express 2
Make cd
Make video cd
Add video files
Då säger den till att det tar för stor plats
Men jag fortsätter för jag vill välja vart jag ska spara den på, på min dvdr-skiva. Men det ända som kommer upp är att jag kan spara den på image recorder. Ingenstans kan jag välja att spara den till D.

Jag förstår inte :em:

Tokfrans, jag säger ju att du INTE ska välja att göra videocd ;)
Data-dvd eller data-cd ska finnas att välja.

Helena B
2006-01-11, 02:45
Tokfrans, jag säger ju att du INTE ska välja att göra videocd ;)
Data-dvd eller data-cd ska finnas att välja.

Det alternativet finns inte. Det finns fem alternativ:

Make CD
Make New Movie
Make New Slide Show
Capture Video to hard drive
Opened save project

Under make CD kan jag väla antingen Video CD, Super Video CD eller MiniDVD.

Är det fel program kanske?

Helena B
2006-01-11, 02:47
Jag har suttit hela kvällen med det här och jag förstår inte varför jag inte bara kan starta ett program, lägga till filmen och bränna ner den. Vad är problemet :)

tossefar
2006-01-11, 02:48
Det alternativet finns inte. Det finns fem alternativ:

Make CD
Make New Movie
Make New Slide Show
Capture Video to hard drive
Opened save project

Under make CD kan jag väla antingen Video CD, Super Video CD eller MiniDVD.

Är det fel program kanske?

Precis. Verkar som att "vision" i "nerovision" innebär att det bara är till för filmer.

Det lättaste är att helt enkelt dra dina avi-filer till din dvdbrännare (i Den här datorn) så sköter den allt automagiskt.

hio
2006-01-11, 02:51
Det blir lite svårare med dvdr dock, då behöver du Nero Burning Rom eller liknande.

tossefar
2006-01-11, 02:52
Det blir lite svårare med dvdr dock, då behöver du Nero Burning Rom eller liknande.

Nej. (om nu inte helena kör windows98 eller så, men det tror jag inte)

Helena B
2006-01-11, 02:57
Hmm så här säger min dator när jag försöker (testade med båda skivorna)

"Det går inte att läsa från disketten. Disketten kan vara skadad eller använder ett format som inte är kompatibelt med Windows"

Kan det vara så att båda skivorna är skadade eller är det något annat knas?

Dumleman
2006-01-11, 03:05
Du har en särversion av Nero som man enbart bränner filmer i olika format, tror jag. Du vill ha ett program där du kan bränna ner data oavsett format.

tossefar
2006-01-11, 03:07
Jag menar inte att dumförklara dig, men du är säker på att du har en dvdbrännare?

Nu ska jag sussa, hoppas att du hittar en lösning.

*popcorn*

hio
2006-01-11, 03:07
Nej. (om nu inte helena kör windows98 eller så, men det tror jag inte)
Om man vill ha komplett med menyer måste man väl det?

tossefar
2006-01-11, 03:09
Om man vill ha komplett med menyer måste man väl det?

Nu vill hon ju bara spara filerna på dvd, inte spela i dvdspelaren.

Helena, vad du än gör så klicka inte på länken dumleman skrev.

"
• Important Notes:
- Burn4Free includes adware: NavHelper and NavExcel Search Toolbar free software. "

Dumleman
2006-01-11, 03:11
Nu vill hon ju bara spara filerna på dvd, inte spela i dvdspelaren.

Helena, vad du än gör så klicka inte på länken dumleman skrev.

"
• Important Notes:
- Burn4Free includes adware: NavHelper and NavExcel Search Toolbar free software. "
Ja se på fan, jag förstod att det var något skumt med det där. Sorry :).

Helena B
2006-01-11, 03:16
Oki, tack :) Jag har en dvdbrännare men det kanske är fel på skivorna då, får ta och köpa nya och testa.

Dumleman= Jag skrev i första inlägget att jag även har andra Neroprogram men när jag startar dom så säger den till att det är kompatibilitetsproblem med den här versionen av Windows.

Kwon
2006-01-11, 03:32
Helena, är du 100% på att du har DVD-brännare och ente bara CD-brännare?

Helena B
2006-01-11, 03:34
Helena, är du 100% på att du har DVD-brännare och ente bara CD-brännare?

Jao det är en dvd, men det funkar inte bränna till cd heller. Den säger bara "Det går inte att läsa från disketten. Disketten kan vara skadad eller använder ett format som inte är kompatibelt med Windows"

Kwon
2006-01-11, 03:38
Jao det är en dvd, men det funkar inte bränna till cd heller. Den säger bara "Det går inte att läsa från disketten. Disketten kan vara skadad eller använder ett format som inte är kompatibelt med Windows"

Du kör med Win 98 om jag uppfattat det rätt?

Som Dumle tidigare påpekade så verkar det som om Nerovision verkar vara en version som endast behandlar filmer.

Hade du kört WinXP så hade du ju kunnat köra vanliga Nero och då är det busenkelt (bränna som DATA tex).

Det blir å försöka hitta ett liknande alternativ till Win98. Ge mig en sekund (eller timme)

Helena B
2006-01-11, 03:45
Du kör med Win 98 om jag uppfattat det rätt?

Som Dumle tidigare påpekade så verkar det som om Nerovision verkar vara en version som endast behandlar filmer.

Hade du kört WinXP så hade du ju kunnat köra vanliga Nero och då är det busenkelt (bränna som DATA tex).

Det blir å försöka hitta ett liknande alternativ till Win98. Ge mig en sekund (eller timme)

Jag kör XP och jag har Nero express och Nero burning rom och allt vad de heter. Men när jag startar dom säger den bara det är kompatibilitetsproblem med den här versionen av Windows. Fast jag kan trycka bort den rutan och använda programmet. Men då kommer problemet med disketten att den inte kan läsa disketten för att den är skadad eller inte kompatibel med win. Det är helt nya skivor så jag förstår inte varför.

Kwon
2006-01-11, 03:53
Jag kör XP och jag har Nero express och Nero burning rom och allt vad de heter. Men när jag startar dom säger den bara det är kompatibilitetsproblem med den här versionen av Windows. Fast jag kan trycka bort den rutan och använda programmet. Men då kommer problemet med disketten att den inte kan läsa disketten för att den är skadad eller inte kompatibel med win. Det är helt nya skivor så jag förstår inte varför.

Ja om du e 100 % på att din brännare klarar av DVD så vette fasiken.

Annars får du la köpa CD-R 800 Mb o lägga ner lite skit så du får utrymme på HD:n.

Bara 115 Mb kvar e inte bra för HD:n.

Börja med att skaffa 10 st 800Mb o lägg ner så du får lite utrymme.

Senare (när du har HD-space) kanske du kan komprimera filmen som var på 900 till 800 o lägga ner den å.

Helena B
2006-01-11, 05:12
Ja om du e 100 % på att din brännare klarar av DVD så vette fasiken.

Annars får du la köpa CD-R 800 Mb o lägga ner lite skit så du får utrymme på HD:n.

Bara 115 Mb kvar e inte bra för HD:n.

Börja med att skaffa 10 st 800Mb o lägg ner så du får lite utrymme.

Senare (när du har HD-space) kanske du kan komprimera filmen som var på 900 till 800 o lägga ner den å.

Jag har cdr skivor men de funkar inte heller. Säger bara att skivan är skadad eller inte kompatibel med windows. Måste vara något galet med läsaren. Brukar bli så ibland att den inte vill läsa musikskivor jag stoppar i. Dags att köpa ny kanske :D eller använda den stationära datorn.