handdator

Visa fullständig version : Hur många Gram Protte efter träning?!


muezzolok
2006-01-10, 23:53
Hur många gram vassle o snabba kolhydrater behöver jag ta efter ett styrketräningspass.

Tränar tungt i 50 min typ + joggar 10 min som uppvärmning.

Hinner me cirka 12 set a cirka 10 reps.

Väger 68kg, normalkropp, lite värltränad...

Ungefär hur mycke protein ska jag ta direkt efter träning och kolhydrater...

behöver bara nån ungefärlig siffra.....vill packa på mig muskler....är 20år...

Davil
2006-01-11, 07:24
Hur många gram vassle o snabba kolhydrater behöver jag ta efter ett styrketräningspass.

Tränar tungt i 50 min typ + joggar 10 min som uppvärmning.

Hinner me cirka 12 set a cirka 10 reps.

Väger 68kg, normalkropp, lite värltränad...

Ungefär hur mycke protein ska jag ta direkt efter träning och kolhydrater...

behöver bara nån ungefärlig siffra.....vill packa på mig muskler....är 20år...

Protein innan passet.
Kolhydrat direkt efter.
Protein 1 timme efter passet.
Om du nu orkar vara superduper-Optimal.

muezzolok
2006-01-11, 10:31
Jo, vet. Men HUR MYCKET va frågan....

muezzolok
2006-01-11, 15:31
Jag tar cirka 2 skopor á 50gr. Blir cirka 80gr protte o 30gr kolisar efteråt....e d bra!?

RESPONS TACK!

gribby
2006-01-11, 15:39
Jag tar cirka 2 skopor á 50gr. Blir cirka 80gr protte o 30gr kolisar efteråt....e d bra!?

RESPONS TACK!


du ska ju ha mer kolhydrater o den mängd protein behövs inte i drinken...sikta på ca 100 gr snabba kolisar och runt 30-40 gram protte...ät sen inom en timme igen...kör själv efter detta o har märkt en verklig skillnad..

muezzolok
2006-01-11, 16:14
ok....men det du nämner är ju samma mix som finns i nästan alla gainers.

Jag köper vassleprotein för att jag just inte har särkilt svåret o sätta på mig massa(fett&muskler), är det då rekommenderbart me den fördelningen som du nämner...?!

gribby
2006-01-11, 17:13
ok....men det du nämner är ju samma mix som finns i nästan alla gainers.

Jag köper vassleprotein för att jag just inte har särkilt svåret o sätta på mig massa(fett&muskler), är det då rekommenderbart me den fördelningen som du nämner...?!


spelar ingen roll om du har svårt eller lätt att sätta på dig massa...all energi som sätts in efter passet går åt muskelåterbyggande syfte...det är då extremt viktigt att få in rätt mängd kolhydrater för gylekodepåerna är utömda och bör fyllas så snabbt som möjligt för att muskelnedbrytningen inte ska ske..detta gör du genom en lagom mängd kolhydrater efter träningen..protein också viktigt så om du kombinerar ditt vasleprotein med något kolhydrat pulver som är rätt billigt så funkar det utmärkt..

gribby
2006-01-11, 17:15
har ofta läst att 1 gr kolis/kilokroppsvikt skulle finnas efter passet

Fartman
2006-01-11, 17:16
Jag tar cirka 2 skopor á 50gr. Blir cirka 80gr protte o 30gr kolisar efteråt....e d bra!?

RESPONS TACK!
Vad är det för jävla skopor som rymmer 50gr protte?
Hur stora är dom i dl? Med tanke på att 1dl whey-80 eller exell rymmer ca35gram pulver så..

EiseltUK
2006-01-11, 18:44
Protein innan passet.
Kolhydrat direkt efter.
Protein 1 timme efter passet.
Om du nu orkar vara superduper-Optimal.

Varför inte ta kolhydrater både före, under och efter träningspasset?

/ Henrik

Ekonom
2006-01-11, 21:21
Varför inte ta kolhydrater både före, under och efter träningspasset?

/ Henrik


Kan bara svara för mej själv, men även om jag blandar malto isotont så tycker inte min mage allt för bra om det.. så rätt lätt att bli illamående under passet, och det är nog mer negativt än kolhydraterna är positiva. skulle va typ en cola man skulle fixa under passet kanske...

Pellko
2006-01-11, 22:31
Själv så blandar jag 2 skopor gainer(inte 3 som det står på förpackningen) och en skopa protte direkt efter passet, man blir inte fet av det, men man får bra mycket mer ork till nästkommande pass dagen efter. Märker stor skillnad än om man bara går hem o käkar vanlig mat...
Så vräk i dig det, sen äter du en stor måltid mat 1 timme efter det...
prova dig fram, mer gainer om du känner dig orkeslös o mindre om du tycker du blir fet...

Davil
2006-01-11, 22:48
Varför inte ta kolhydrater både före, under och efter träningspasset?

/ Henrik
Efter för återhämtningen.
Varför före ?

internethjälten
2006-01-11, 23:08
Efter för återhämtningen.
Varför före ?

Sen jag började äta innan passet med (direkt) så får jagut mer
av passet -det är säkert helt ooptimalt men har gjort större
ökningar av det än när jag inte gjorde det.

Är väl lite som med kreatin : Det mesta är psykiskt ;)

muezzolok
2006-01-12, 01:01
Så typ 50 gram protein och 70 gram kolhydrater är optimalt efteråt...

ok.......tackar för svaren även de va lite olika och kanske inte hade de rödaste av alla trådar...ehehe....merci...

King Grub
2006-01-12, 06:05
Efter för återhämtningen.
Varför före ?

Minska proteinnedbrytningen under träning och ge energi.

H.Emanuel
2006-01-12, 06:22
Hmm, har just lärt mig att inte ta snabba kolhydrater före, utan efter. Tidigare tog jag ju före och efter. Så det bästa är alltså före & efter? Exempel; 90 gr malto + 50 gr protein delat på två, ena halvan före o andra efter?

King Grub
2006-01-12, 06:47
Hmm, har just lärt mig att inte ta snabba kolhydrater före

Var har du lärt dig det?

Kolhydrat före, under och efter träning bidrar till bättre proteinbalans genom antikatabolism. Om det ger större synbar effekt på muskeltillväxten kan jag inte sia om. Dåligt för tänderna är det i alla fall.

EiseltUK
2006-01-12, 10:21
Tuffa killar suger på flourtabletter under träningen. :cool:

Ninjasmurf
2006-01-12, 10:52
Tuffa killar suger på flourtabletter under träningen. :cool:
eller tuggar tuggummi :D

tobbe88
2006-01-12, 11:56
Själv så blandar jag 2 skopor gainer(inte 3 som det står på förpackningen) och en skopa protte direkt efter passet, man blir inte fet av det, men man får bra mycket mer ork till nästkommande pass dagen efter

Blandar du ihop det med mjölk isåfall? Spelar det någon roll hur mycket mjölk man använder?

Davil
2006-01-12, 15:17
Blandar du ihop det med mjölk isåfall? Spelar det någon roll hur mycket mjölk man använder?
Med mjölk får du gainern aldrig isoton.

EiseltUK
2006-01-12, 16:38
Med mjölk får du gainern aldrig isoton.

Varför ska du ha den isoton? Drick utspritt under längre tid så får du ett jämt flöde av kolhydraterna. Proteinet kan man ta stötvis eftersom det kan stimulera proteinsyntenen mer än ett långsamt upptag (gäller EAA).

/ Henrik

tobbe88
2006-01-12, 18:07
Vad är isoton?
Idag prövade jag med 15 g Gainer Explosion och runt 13 g proteinpulver (Ultra pro3) med mjölk. Det kändes som en hygglig blandning eftersom 15 g proteinpulver innehåller 50 g protein och Gainern innehåller ganska mycket kolhydrater.

Dricker ni era drinkar snabbt typ under några minuter? Jag brukar göra det eftersom man helst ska få i sig kolhydrater och protein snabbt efter träning, men jag har kanske hört fel.

hulken
2006-01-12, 18:13
Det kändes som en hygglig blandning eftersom 15 g proteinpulver innehåller 50 g protein

Hur kan 15 gram proteinpulver innehålla 50 gram protein *rolleyes*

Davil
2006-01-12, 18:59
Varför ska du ha den isoton? Drick utspritt under längre tid så får du ett jämt flöde av kolhydraterna. Proteinet kan man ta stötvis eftersom det kan stimulera proteinsyntenen mer än ett långsamt upptag (gäller EAA).

/ Henrik
Varför maltodextrin isf ? Om du inte vill få din maltodextrinlösning isoton ? Vad gör maltodextrinet för nytta i magsäcken?
Med blodtrycksfall som följd pga vätska som dras in i magsäcken så är det väll endå en stor fördel med isoton lösning.

Davil
2006-01-12, 19:02
Vad är isoton?
Idag prövade jag med 15 g Gainer Explosion och runt 13 g proteinpulver (Ultra pro3) med mjölk. Det kändes som en hygglig blandning eftersom 15 g proteinpulver innehåller 50 g protein och Gainern innehåller ganska mycket kolhydrater.

Dricker ni era drinkar snabbt typ under några minuter? Jag brukar göra det eftersom man helst ska få i sig kolhydrater och protein snabbt efter träning, men jag har kanske hört fel.
Upptaget är begränsat (runt 1g/minut om jag mins rätt). Därför bör du inte "svepa" din gainer.

King Grub
2006-01-12, 19:05
Varför maltodextrin isf ? Om du inte vill få din maltodextrinlösning isoton ? Vad gör maltodextrinet för nytta i magsäcken?
Med blodtrycksfall som följd pga vätska som dras in i magsäcken så är det väll endå en stor fördel med isoton lösning.

Ja, om man dricker den på en gång. Med en munfull då och då är det en "non-issue".

tobbe88
2006-01-12, 19:06
Hur kan 15 gram proteinpulver innehålla 50 gram protein *rolleyes*

Jag vet att det låter ologiskt men såhär står det på burken:

Näringsvärde Per 30g

Protein (g) 104,4


15 gram är alltså runt 50 g protein.

King Grub
2006-01-12, 19:07
Jag vet att det låter ologiskt men såhär står det på burken:

Näringsvärde Per 30g

Protein (g) 104,4


15 gram är alltså runt 50 g protein.

Det förstår du säkert själv att det är antingen ett tryckfel eller en lögn.

tobbe88
2006-01-12, 19:22
Jo det borde jag har förstått. Surfade in på deras hemsida och där stod det något annat på deras beskrivning. Det skumma är att jag har ökat i muskelmassa ändå och det har kännts bättre med det lilla proteinintaget än innan jag tog det.

Davil
2006-01-12, 20:00
Ja, om man dricker den på en gång. Med en munfull då och då är det en "non-issue".
Fast med tanke på att upptaget är begränsat till 1g/minut bör det bli en mun då&då oavsett ? Om man inte har väldigt lite maltodextrin i sin dryck.

Ekonom
2006-01-12, 22:16
15 g proteinpulver innehåller 50 g protein och Gainern innehåller ganska mycket kolhydrater.

de va fan de roligaste jag läst på år.. :)

och roligare blev det när du vidhöll det senare :laugh:

*yourock*

tobbe88
2006-01-12, 22:30
Man tackar ;)

Lindstein
2006-01-12, 23:05
Gainer innan träningen, Kolhydrater efter träningen, Protein 1 timme efter träningen... Mat då?

Känns som det går väldigt lång tid efter träningen innan man kan käka riktig mat! Dom flesta tränar väll efter jobbet, vid 17-18 tiden, klar med träningen och ta kolhydrater vid 19 tiden, Proteinet kl 20, dags för den riktiga maten klockan 21! strax innan läggdags...kan detta verkligen vara optimalt?


Fortsätter nog som vanligt...

2 timmar innan träning MAT
Direkt innan träning, Gainer
Direkt efter träning, Gainer
1 Timme efter träning MAT

Body Guard
2006-01-12, 23:15
Gainer innan träningen, Kolhydrater efter träningen, Protein 1 timme efter träningen... Mat då?

Känns som det går väldigt lång tid efter träningen innan man kan käka riktig mat! Dom flesta tränar väll efter jobbet, vid 17-18 tiden, klar med träningen och ta kolhydrater vid 19 tiden, Proteinet kl 20, dags för den riktiga maten klockan 21! strax innan läggdags...kan detta verkligen vara optimalt?


Fortsätter nog som vanligt...

2 timmar innan träning MAT
Direkt innan träning, Gainer
Direkt efter träning, Gainer
1 Timme efter träning MAT

jag är med dig ... :thumbup:

Davil
2006-01-13, 07:14
Gainer innan träningen, Kolhydrater efter träningen, Protein 1 timme efter träningen... Mat då?

Känns som det går väldigt lång tid efter träningen innan man kan käka riktig mat! Dom flesta tränar väll efter jobbet, vid 17-18 tiden, klar med träningen och ta kolhydrater vid 19 tiden, Proteinet kl 20, dags för den riktiga maten klockan 21! strax innan läggdags...kan detta verkligen vara optimalt?


Fortsätter nog som vanligt...

2 timmar innan träning MAT
Direkt innan träning, Gainer
Direkt efter träning, Gainer
1 Timme efter träning MAT
Jag personligen skulle aldrig ta mig tid till att sulla med femtielva olika shakers med protein och kolhydrater hit och dit... Det får räcka med en gainer med halva innan/efter passet för min del.

Jag skrev som jag skrev pga det finns studier som visar att protein innan passet stimulerar proteinsyntesen efter passet mycket mer än att ta protein direkt efter passet. Protein direkt efter passet skulle man med fördel kunna vänta med och ta en timme efter passet istället.

bongoberra
2006-01-14, 20:33
de va fan de roligaste jag läst på år.. :)

och roligare blev det när du vidhöll det senare :laugh:

*yourock*


Håller med haha!! störtkul!!

Tack för underhållningen så här på Lördags kvällen :D

m0gh
2006-01-15, 20:56
Hur lång tid innan passet skall man ta proteinet?

//m0gh

King Grub
2006-01-15, 20:59
0-30 minuter.

m0gh
2006-01-15, 21:13
0-30 minuter.
Oki, tack

Fagen
2006-01-15, 21:15
0-30 minuter.

Detta oavsett i vilken form proteinerna tillförs? Om det är en lättdrucken proteinshake eller en "måltid"?

King Grub
2006-01-15, 21:17
Långsamt protein i måltidsform stimulerar inte proteinsyntesen; skall det vara proteinintag före träningen är det nog drinkform eller aminosyreform strax före som gäller. Skippar man det är det säkert bäst att lägga målet lite längre tid före, så man kan prestera utan ett mål mat som ligger som en kudde i magen.

Fagen
2006-01-16, 23:07
Långsamt protein i måltidsform stimulerar inte proteinsyntesen; skall det vara proteinintag före träningen är det nog drinkform eller aminosyreform strax före som gäller. Skippar man det är det säkert bäst att lägga målet lite längre tid före, så man kan prestera utan ett mål mat som ligger som en kudde i magen.

Aha, det är så det ligger till. Föjdfrågan blir då naturligtvis varför långsamt protein i måltidsform före träning inte får någon effekt på proteinsyntesen?
Och är det någon skillnad om det tillsammans med måltiden intas snabba proteiner. (tänker då att proteinerna blandas i magsäcken och att det på något sätt skulle påverka hur fort upptaget sker). Eller är det just "snabbheten" hos det snabba proteinet som gör att proteinsyntesen påverkas?

King Grub
2006-01-17, 06:02
Man har aldrig undersökt saken, dvs innan träning. Antagligen därför att proteinsyntesen är undertryckt under och efter passet och det aldrig blir dom snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, vid rätt tillfälle. Kasein efter träning stimulerar proteinsyntesen lika bra som vassle, men man har aldrig gjort en jämförelse vid intag direkt före, så jag kan bara gissa. Jag vet inte vilken effekt ett kaseinintag direkt före passet har.

I övrigt går det bra att blanda snabbt och långsamt; långsamt protein "hindrar" inte snabbt.

Zpliff
2006-01-17, 10:32
2-1 timmar innan passet; rejäl middag med kött, ris o sallad
15 min innan; börjar på en halv gainer, dricker den så att den håller en bit in på passet
1 timme efter; middag som innan passet alt. kesella + funligt o nån kolhydrat
2 timmar efter; kesella + funlight
3 timmar etfer; kesella + funlight

Ser det ok ut eller är det nåt som bör ändras?
Anledning till att jag inte tar gainer efter passet är för att jag inte orkar käka ordentligt 1 timme efter om jag tar gainern.

Fagen
2006-01-17, 17:10
Man har aldrig undersökt saken, dvs innan träning. Antagligen därför att proteinsyntesen är undertryckt under och efter passet och det aldrig blir dom snabba tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, vid rätt tillfälle. Kasein efter träning stimulerar proteinsyntesen lika bra som vassle, men man har aldrig gjort en jämförelse vid intag direkt före, så jag kan bara gissa. Jag vet inte vilken effekt ett kaseinintag direkt före passet har.

I övrigt går det bra att blanda snabbt och långsamt; långsamt protein "hindrar" inte snabbt.

Där ser man. Då har du ju ett bra uppslag till lite vidare forskning.
Tack för svaret.