handdator

Visa fullständig version : Hur och när ska man köra strikt?


El-Loco
2002-08-23, 13:50
Tänkte just på det här med utförandet av olika övningar. Gäller så främst sittande kabelrodd,latsdrag och rak skivstångscurl.
I vilka av dom ska man köra strikt och kontrollerat hela vägen ?

Jag menar. I biceps kanske man kör snabbt uppåt,sedan kör strikt i den negativa fasen.
Och då i latsdrag och kabelrodd rycker vikten istället för att dra strikt.

Vill ha klarhet :) :bpump:

Åse Columbus
2002-08-23, 14:31
Strikt så ofta som möjligt

Fuska bara ibland..

Åse:smokin:

Pudzianovski
2002-08-23, 14:42
Oj...vilken fråga...det finns väl ca 1000 olika åsikter på detta forumet om detta ämne.

Min åsikt är iaf att "Man ska kontollera vikten, vikten skall inte kontrollera dig"

Va fan menar jag med det då? Jo, att i praktiken när man är på gymmet så tycker jag den negativa fasen är viktigast och det är då man ska hålla emot. Det är alltid svårt att hitta en balans mellan tungt och strikt.

Jag tycker snabbheten är viktig för explosivitet. Jag lyfter snabbt men för den skull så sabbar jag ej striktheten. och sen håller jag emot så gott jag kan utan o sabba striktheten för mkt.

kom jag fram till ngt nu? :rolleyes:

Grahn
2002-08-23, 14:50
Man kan ju köra ostrikt även fast man kör kontrollerat. Att alltid köra superstrikt kanske inte är optimalt i alla övningar men för den skulle ska du ju inte tappa kontrollen över vikten för då lär du ju göra illa dig .

El-Loco
2002-08-23, 15:22
Jodå Putz, jag fattar ;)
Ni svarade som jag hade förväntat mig då.
Tack för svaren.

kraftsport
2002-08-24, 13:33
Jag körde nyligen med långsammt tempo i den excentriska fasen (sänkandet). Men nu har jag bytt till snabbare tempo (som alla andra på gymmet kör). Och vips så klarade man 17 reps på 40kg i stångcurl. :)

Boven2k1
2002-08-24, 22:03
Jag tycker att så länge man har kontakt med den muskeln man tränar så kan man alltid använda sig av lite sving. Nu när jag säger "sving" så menar jag inte några våldsamma bakåtvolter med curlstång utan snarare en mer avslappnad och naturlig rörelse. Ultrastrikta rörelser gör nog mer skada än nytta.

Jag anser också att man kan hantera mer vikt om man använder sig av en mer avslappnad och naturlig rörelse. Och mer vikt föder oftast större muskler.

Sen tycker jag att Pudzianovski sa några kloka ord: "Man ska kontollera vikten, vikten skall inte kontrollera dig"

Detta var vad jag hade att tillägga! Men kom ihåg att allt inom träning är individuellt, man måste prova sig fram hela tiden...det tar tid, men det ger resultat!

MVH
//Bov

Petrus
2002-08-25, 15:13
Fuska aldrig när du utför en övning! Gör aldrig övningen för strikt heller! Vad menar jag med det? Jo, försök att utföra alla repetitioner i en skön kontrollerad känsla någonstans mellan de 2 extremerna.
Att lyfta tunga vikter med full kontroll utan att fuska kräver träning. Man kommer aldrig att kunna lyfta tunga vikter med bra utförande om man inte provar. Ha tålamod!
Chansen att bli frustrerad och vansinnig på sig själv blir naturligtvis större i början, men om man fortsätter att hela tiden sträva efter ett bättre utförande varje repetition, set och träningspass kommer du såsmåningom att nå en punkt där du har det bästa av de båda sidorna.

Vänligen,,,
Petrus