handdator

Visa fullständig version : Fryst lax som ätits rå


Fredrik_S
2006-01-10, 21:47
Jag tillagade en gång lax som var köpt i 120 grams frysförpackningar. Jag fick den inte genomstekt och den var ej tillagad i mitten. Jag blev mycket dålig i magen och allt gick igenom kroppen inom en halvtimme. mådde sedan bra efter några timmar.

Fråga: varför kan man inte äta fryst lax som tinats, rå?

Ninjasmurf
2006-01-10, 21:55
lax som används i sushi är rå, den måste dock ha varit frys i minst 72h innan

maRRtin
2006-01-10, 22:05
Råa köttprodukter är alltid mycket riskabelt och kräver mycket varsam hantering. Bakterierna som fanns på fisken när den frös in går bara i dvala och vaknade nog till liv ganska fint när du stekte den så den inte blev genomstekt.

Fredrik_S
2006-01-10, 22:13
lax som används i sushi är rå, den måste dock ha varit frys i minst 72h innan

72h? varför då? min lax var fryst betydligt längre än så i min frys.

Tolkia
2006-01-10, 23:29
72h? varför då? min lax var fryst betydligt längre än så i min frys.
Det är väl för att döda parasiter och inte bakterier om jag inte tar fel. Det du blev sjuk av var förmodligen bakterier.

Fru_Flisa
2009-08-04, 11:08
Finns det några fördelar med att tillaga fryst lax?

Jag brukar oftast bara tina frysta laxfileer (4-pack i 125g) i kylskåpet eller i micron på upptining några minuter om det är brottom, och sen äta köttet rått (som i suschi).

Nitrometan
2009-08-04, 11:52
Finns det några fördelar med att tillaga fryst lax?
Förutom att det smakar gott så dödar du bakterier när du värmer upp köttet.

Fru_Flisa
2009-08-04, 12:05
Förutom att det smakar gott så dödar du bakterier när du värmer upp köttet.

Jag tycker det smakar godare rått, men det är en annan sak.

Är inte bakrerierna döda när dom är frysta eller måste dom hettas upp först?

Sverker
2009-08-04, 18:09
Precis som det står tidgare i tråden så går bakterierna i dvala. Vissa dör i frysen men många överlever.

Parasiterna dör men bakteriena är kvar.
Rimmar man fisken med salt så kan inte matförgiftande bakterier växa till i antal. Andra harmlösa bakterier kan växa till och bilda en skyddande bakterieflora.

thatice
2009-08-04, 18:35
Har två frågor angående detta med fisk och sushi.
Har sett ett fiskeprogram där programledaren fick fisk i en fjällsjö bara fileade den och åt den rå med soya och wasabi så gjorde även dom ryska guiderna vid någon rysk flod när de var där och fiskade.
Då till mina frågor, hur är det ok utan att vara fryst och om det är helt ok törs man göra det med inplanterad röding fiskad i en sjö?

Chrilli
2009-08-04, 18:45
Det är som sagt parasiterna som är stora risken och de ser du rätt snabbt om du rensar fisken direkt när du fiskat upp den. När jag fiskat och rensat fisken på plats (och ätit sashimi av den direkt med soya och wasabi) fanns det fiskar som hade vita maskar i sig. de skippade man såklart :)

Inplanterad fisk har jag för mig att de har i medel för ta bort parasiter.

Frysa fisken innan är en säkerhetsåtgärd, färsk fisk från fiskebilen är rensad från de fiskar som innehåller parasiter direkt och har även legat i is en bra stund. Jag fryser sällan fisken (främst lax det rör sig om) för tycker texturen blir lidande.

Jens.Andersson
2009-08-04, 20:30
hur är det ok utan att vara fryst och om det är helt ok törs man göra det med inplanterad röding fiskad i en sjö?

Det spelar ingen roll om fisken är inplanterad. Om avföring smittat av parasitägg kommer ner i vattnet från djur eller människa så finns det risk att fiskarna är smittade. Och det funkar inte alltid med att leta efter mask i köttet, du kan missa dem alternativt så har dem bildat cystor och de kan vara jävligt små. Ät inte rå fisk.

Chrilli
2009-08-04, 21:22
Vilket skitsnack, ät inte rå fisk. Hur många äter inte rå fisk dagligen?

Sverker
2009-08-05, 05:59
Det räcker med ETT tillfälle för att bli smittad. Antingen av någon parasit eller någon otrevlig bakterie.

Ricky
2009-08-05, 06:09
jag äter lax flera gånger i veckan o har aldrig haft några problem med magen.
det gäller frusen lax som tinas upp och steks i panna eller i ugnen, rökt lax, gravad, de flesta varianterna.


kan kanske ha med att det är odlingslax du äter. det e faktiskt skillnad på lax och lax, smakmässigt iaf.

Fru_Flisa
2009-08-05, 06:29
Det räcker med ETT tillfälle för att bli smittad. Antingen av någon parasit eller någon otrevlig bakterie.

Känns lite sorgligt...jag gillar det väldigt mycket men då får man väl tänka om. Det är magsjuka man kan få av bakterier, eller nåt annat otrevligt med?

shut teh face
2009-08-05, 06:47
Lite värre än magsjuka kan man få

Livsfarliga
Livsfarliga Clostridium botulinum
Otäck bakterie som förekommer allmänt i naturen och i fiskprodukter som heminlagd kryddsill och -strömming samt i rökt fisk.

Blir man smittad av denna bakterie blir man först illamående och kräks, sedan får man synrubbningar, svårt att tala och svälja, trötthet, muskelsvaghet och andningssvaghet.

Livsfarliga Shigella
Förekommer hos människor och apor. Trivs särskilt väl på smutsiga händer och förflyttar sig gärna till sallader, råa grönsaker, opastöriserad mjölk och förorenat dricksvatten.

Livsfarliga Listeria monocytogenes
Denna bakterie finns i de flesta livsmedel; mjölk, mjölkprodukter, kött, köttvaror, grönsaker, fisk, skaldjur och förorenat vatten.

Den brukar inte påverka friska människor men kan vara besvärlig för gravida eller personer med nedsatt immunförsvar som kan få influensaliknande symptom samt hjärn- eller hjärnhinneinflammation.

Cohen
2009-08-05, 12:34
jag äter lax flera gånger i veckan o har aldrig haft några problem med magen.
det gäller frusen lax som tinas upp och steks i panna eller i ugnen, rökt lax, gravad, de flesta varianterna.


kan kanske ha med att det är odlingslax du äter. det e faktiskt skillnad på lax och lax, smakmässigt iaf.

Roligt för dig. Men nu handlade det väl om det (eventuellt) negativa med att äta rå lax.

sweetkarolina
2009-08-05, 19:41
Lite värre än magsjuka kan man få

Livsfarliga
Livsfarliga Clostridium botulinum
Otäck bakterie som förekommer allmänt i naturen och i fiskprodukter som heminlagd kryddsill och -strömming samt i rökt fisk.

Blir man smittad av denna bakterie blir man först illamående och kräks, sedan får man synrubbningar, svårt att tala och svälja, trötthet, muskelsvaghet och andningssvaghet.

"Sedan 1969 har drygt ett 10-tal inhemskt smittade fall av botulism rapporterats i Sverige. I fyra fall har kryddsill angetts som smittkälla, fyra personer har smittats av rökt lax och tre personer av gravad fisk."

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/



Livsfarliga Shigella
Förekommer hos människor och apor. Trivs särskilt väl på smutsiga händer och förflyttar sig gärna till sallader, råa grönsaker, opastöriserad mjölk och förorenat dricksvatten.

"Shigellautbrott är relativt ovanliga i Sverige och orsakas främst av smittade personer som lagat mat åt andra."

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/shigellainfektion/


Livsfarliga Listeria monocytogenes
Denna bakterie finns i de flesta livsmedel; mjölk, mjölkprodukter, kött, köttvaror, grönsaker, fisk, skaldjur och förorenat vatten.

Den brukar inte påverka friska människor men kan vara besvärlig för gravida eller personer med nedsatt immunförsvar som kan få influensaliknande symptom samt hjärn- eller hjärnhinneinflammation.

"Bakterien är vanligt förekommande, men symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder Listeria genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bl.a. gravida kvinnor. Ett trettiotal kliniska fall rapporteras årligen i Sverige och dessa tillhör regelmässigt en riskgrupp."

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/listeriainfektion/



Jag skulle kanske passa mig för shigellan, men den är svår att passa sig för... *kissass*

Sverker
2009-08-05, 19:50
Ifall man nu tar sin träning på allvar och vill hålla sig frisk, varför spelar man rysk roulette med maten man äter:confused:


Håll kallt, håll varmt, öppna och ät allt innan sista förbrukningsdag passerat, tillaga ordentligt. Svårare än så är det inte.
Med lite planering kan man hålla omsättningen i kylskåpet så att inget blir gammalt.

Ricky
2009-08-06, 05:44
Roligt för dig. Men nu handlade det väl om det (eventuellt) negativa med att äta rå lax.

*gah!*
oj förlåt glömde skriva att jag äter rå lax imellanåt också.
katastrofiskt fel av mig.
angående mitt inlägg om odlad lax så har jag fått veta att smittrisken av någon parasit (kommer ej ihåg namnet) är vanligare i odlingarna.
ursäkta om jag snodde tråden.

mvh

Sverker
2009-08-06, 06:33
Jag skulle kanske passa mig för shigellan, men den är svår att passa sig för... *kissass*


Nu kom jag ihåg det.
Det var nu i sommras som vi fick shigella i Örebro via sockerärtor:
http://na.se/nyheter/2.2503/1.479464