handdator

Visa fullständig version : Muskel/styrketillväxt och nervsystem


carlsm
2006-01-10, 20:37
Jag läser just ett intressant dokument om introduktion till styrketräning, vad jag finner intressant är författarens ständiga återkommande till att man inte ska påfresta nervsystemet alltför mycket då detta leder till överträning. Men jag hittar inte någon direkt koppling i dokumentet om varför det är så. Min uppfattning har alltid (tydligen felaktigt) varit att man överbelastar muskeln och att det primärt är vad som leder till ökad styrka och tillväxt. Men tydligen ska ett överbelastat nervsystem leda till att ökad styrka och volymtillväxt hämmas eller helt uteblir, hur kommer det sig?

pragmatist
2006-01-10, 21:26
Det kommer sig av att centrala nervsystemets återhämtningsresurser är begränsade - mycket mer begränsade än enskilda musklers. När man övertränar sig är det därför nästan alltid för att centrala nervsystemet sätter stopp, inte för att enskilda muskler inte orkar mer. Sådan överträning yttrar sig i att man stagnerar i styrka eller till och med blir svagare, man kan få sömnrubbningar, koncentrationssvårigheter, sämre immunförsvar etc.

Att överbelasta muskler är alltså något man måste göra med måtta. Det är framför allt väldigt intensiv träning som sliter på nervsystemet.

carlsm
2006-01-11, 14:27
Tack för ett bra svar men jag är inte helt nöjd. ;)
Utan att bli alltför avancerad, hur kommer det sig och vad är det för typ av resurser som tar slut i nervystemet?

Anledningen till att jag frågar är att jag börjar lite misstänka att detta kan ha att göra med min långsamma styrkeutveckling mer ön själva ätandet nästan.

jwzrd
2006-01-11, 14:32
pragmatist, känner du (eller någon annan) till om det finns något sätt att hjälpa återhämtningen av CNS? Rejält med oavbruten sömn och att göra "lyckliga" och positivt förstärkande saker fungerar väl hyffsat för mig men har du några andra förslag? Känner du till om det finns beteenden eller brister i t ex kosten som kan påverka CNS' återhämtning och förbättring negativt?

pragmatist
2006-01-11, 15:33
Jag är ingen neurolog, men förmodligen är överträning en sorts skyddsmekanism när nervändarna helt enkelt inte hinner återhämta sig ordentligt från ansträngning. För att skydda sig från skada och överansträngning så minskar nervändarna sin effekt helt enkelt, och man stannar av i utveckling eller blir svagare. Precis som muskler behöver vila för att kunna växa sig större och starkare måste också nervsystemet vila. Problemet är att nervsystemet ansträngs hela tiden när man tränar, alltså går nervsystemet "in i väggen" fortare än enskilda muskler gör det. Mental ansträngning bidrar till sådan överträning, t.ex. om man hela tiden måste hålla på och "psyka sig" inför tunga lyft. Man kan alltså bokstavligen överträna hjärnan.

Forskningen tyder också på att nervsystemet återhämtar sig långsammare än muskler. I den här studien var muskeln fysiskt fullständigt återhämtad 7 dagar efter hård styrketräning, medan de neurologiska funktionerna behövde 10 dagar för att bli fullt återställda:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10727694&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Därmed inte sagt att man bara ska träna var 10:e dag. :D

Angående frågan om vad man kan göra åt det, förutom att undvika överträning till att börja med, så kan jag bara spekulera. Vila och avslappning är ju självklarheter. Det finns också en del tillskott som påstås reducera överträning, t.ex. phenibut som var poppis i öststaterna när det begav sig.

jwzrd
2006-01-11, 15:37
Phenibut låter inte som något jag knallar in i närmaste hälsokostaffär eller apotek för att skaffa. För övrigt verkar dom hata mig redan här i Lund efter att jag råkade nämna dumheter som att kreatinladdning inte behövdes, at 10g om dagen kanske är lite mycket eller vad sägs om att fråga om essentiella aminosyror? :)

Nitrometan
2006-01-11, 15:42
Phenibut på medline

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11830761&dopt=Abstract

jwzrd
2006-01-11, 15:44
Phenibut på medline

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11830761&dopt=Abstract

Låter inte riktigt som något man dabblar med själv :)