handdator

Visa fullständig version : Sluta växa?


Stora_oski
2006-01-10, 19:59
Runt nyår nångång snackade jag med några gammla polare som har vissa synpunkter på min träning, som att stora muskler är fult osv. Men något som jag hängde upp mig på var nog att med ett leende på läpparna sa polaren att man slutar växa om man styrketränar? Stämmer detta?

Hade också planerat in en deff nu inkommande måndag. Räknade ut att ska käka typ 2000 kalorier om dagen för att ligga på -500. ÄR detta rimligt? Och kommer mitt kreatinkäkande att påverka min deff?

Är en kille
16 år
67 kg
166,5 cm

Tack så mycket :)

Osten80
2006-01-10, 20:03
Styrketräningen kommer inte att göra att du slutar att växa. Om du använder sökfunktionen så hittar du ett flertal trådar om detta.

Däremot så är det inte att rekommendera att deffa i din ålder. Det om något kan göra att du slutar växa.

Stora_oski
2006-01-10, 20:05
Styrketräningen kommer inte att göra att du slutar att växa. Om du använder sökfunktionen så hittar du ett flertal trådar om detta.

Däremot så är det inte att rekommendera att deffa i din ålder. Det om något kan göra att du slutar växa.

Deffa rätt i 2 månader? Minska på underhudsfettet lite så magrutorna inte enbart känns de skall synnas också :)

Catar
2006-01-10, 20:11
I vilken ålder är det ofarligt att börja deffa då?
16års åldern har väl de flesta avslutat sin växtsprurt, fast med tanke på din längd så borde du kanske besöka en läkare först

Stora_oski
2006-01-10, 20:17
I vilken ålder är det ofarligt att börja deffa då?
16års åldern har väl de flesta avslutat sin växtsprurt, fast med tanke på din längd så borde du kanske besöka en läkare först

Var i skolan på undersökning såndär längd & viktgrej, och jag frågade om min längd och jag tänkte hoppa ur stolen när hon sa att min beräknade längd var 180cm? :D har alltid varit den kortaste i klassen osv.

Ninjasmurf
2006-01-10, 20:22
Aldrig bra att svälta (vilket en deff är, om än kontrollerad) innan man är någorlunda färdigväxt...

Stora_oski
2006-01-10, 20:24
Räknade ut att ska käka typ 2000 kcal om dagen för att ligga på -500. ÄR detta rimligt? Och kommer mitt kreatinkäkande att påverka min deff?

Hur vare me dehär då ?

King Grub
2006-01-10, 20:26
Det är inte skadligt att ligga på energiunderskott i tonåren, om man behöver det. Att svälta sig är givetvis en katastrof, men det är det väl knappast fråga om här.

Kreatin påverkar inte deffen negativt.

userfriendly
2006-01-10, 20:29
däremot tror jag 2000kcal för en växande (både vanligt och musklulärt) kille är alldelles för lite... i tonåren kan man äta rätt mkt utan att bli fet, iaf som kille :em:

Stora_oski
2006-01-10, 20:36
däremot tror jag 2000kcal för en växande (både vanligt och musklulärt) kille är alldelles för lite... i tonåren kan man äta rätt mkt utan att bli fet, iaf som kille :em:

Men du räkna själv :P kommer att köra 5-6 gånger styrketräning i veckan och 10 cyklande på träningscykel före :) låter det bra?

en kokt potatis, hur mycket kalorier? Hittar man någon lista på det vanligaste käkets kalorinnehåll?

King Grub
2006-01-10, 20:39
Men du räkna själv :P kommer att köra 5-6 gånger styrketräning i veckan och 10 cyklande på träningscykel före :) låter det bra?

en kokt potatis, hur mycket kalorier? Hittar man någon lista på det vanligaste käkets kalorinnehåll?

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242