handdator

Visa fullständig version : Fotställning i knäböj


Officer
2006-01-10, 15:37
När jag ändå är igång och frågar..

Hur påverkar fotställningen (bred/smalt) aktivering av utsidan samt insidan av låren i knäböj? Samma fråga gäller naturligtvis alla pressövningar för ben ex. benpress.

Jag har läst Allans best-of flera gånger,
"Det finns en myt om att smal fotställning ska ge mer på utsidan - tar upp det här mer utförligt i del två - men aktiveringen av quadriceps avgörs alltså av hävstången i knäleden, och den är likt ett gångjärn som bara kan öppnas och stängas. Det kan finnas skäl att variera fotställningen när man hunnit få lite ben, men i början är det alltid bättre att stå lite bredare."

Men jag hittade aldrig relevant information i del II.

HenrY
2006-01-10, 15:39
Jaaa, Allan varför kan man ändra efter man fått lite ben anser du? o inte köra det i början med?

Edit: Rättare sagt, vilka är skälen till att man kan ändra!:)

jwzrd
2006-01-10, 15:39
Till viss del kan man väl säga att det är sant att framsidan får dra en större del av lasset om du ställer dig smalt eftersom dom andra delarna av låren och höften helt enkelt inte kan utveckla kraft i samma utsträckning. Men jag tror Arne kom dragande med något slags mätningar som visade att skillnaden i aktivering av quadriceps olika huvuden vid belastning på olika sätt var minimal.

Cerberus
2006-01-10, 16:49
Jag är grymt osäker på min böj-teknik, hur djupt bör man gå och fotställningen? Känner mig fett klen med smal benställning.

HenrY
2006-01-10, 18:41
Jag är grymt osäker på min böj-teknik, hur djupt bör man gå och fotställningen? Känner mig fett klen med smal benställning.

Jag testade idag när jag värmde upp att stå med smal fotställning...Kändes väldigt ostabilt!
Men antar att man måste vänja sig lite bara.

Squatinator
2006-01-10, 21:02
Jag är grymt osäker på min böj-teknik, hur djupt bör man gå och fotställningen? Känner mig fett klen med smal benställning.

Jag tycker det är skönast att gå så djupt som möjligt, inbillar mig att jag växer bättre när jag gör så än när jag kör paralellt. Visst orkar man mindre, men jag tror längden på rörelsen motverkar några dåliga effekter av mindre vikt.

HenrY
2006-01-10, 21:03
Jag tycker det är skönast att gå så djupt som möjligt, inbillar mig att jag växer bättre när jag gör så än när jag kör paralellt. Visst orkar man mindre, men jag tror längden på rörelsen motverkar några dåliga effekter av mindre vikt.

Hehe, joo dina lår på bilden är ju inte direkt små heller!:)

Karl_alfred
2006-01-10, 21:27
Jag är grymt osäker på min böj-teknik, hur djupt bör man gå och fotställningen? Känner mig fett klen med smal benställning.
Det gör man väll som känns skönast, så länge man inte ska tävla.

Officer
2006-01-10, 21:49
Visst grabbar det är kul att ni diskuterar lite annat, djupet i böj t ex, men om vi återgår till ämnet istället då det faktiskt inte finns andra trådar som behandlar detta på ett ordentligt sätt med konkret fakta..


OnT - Hur påverkar fotsättningens bredd aktiveringen av framlårens insida/utsida?

Allan
2006-01-10, 21:53
Vaffan - se till att komma till Fartings på gratistränardagen vi ska ha så ska du får träningsvärk i framsidan som heter duga. Jag ska se om jag eller Arne kan lägga upp korrekta fakta först


allan

Officer
2006-01-10, 21:55
Vaffan - se till att komma till Fartings på gratistränardagen vi ska ha så ska du får träningsvärk i framsidan som heter duga. Jag ska se om jag eller Arne kan lägga upp korrekta fakta först


allan


Jag vågar inte köra ben med dig sen den dagen. Jag tar saker "i mitt eget tempo" numer :D

Väntar med spänning på fakta, så jag kan träna enligt pappret, vill ju va som GymTT föffan! :D

Timme
2006-01-10, 21:57
OnT - Hur påverkar fotsättningens bredd aktiveringen av framlårens insida/utsida?

Om du menar de olika huvudena i quadriceps så går det inte att lägga mer belastning på tex vastus lateralis bara för att du står med en smalare fotsättning. Det är för att (precis som allan skrev) hävstången i knäleden är likt ett gångjärn som bara kan öppnas och stängas. Det gör att det är omöjligt att lägga mer belastning på de olika huvudena.


Det enda jag hört är att vastus medialis aktiveras mer desto djupare du går. Men det vet jag inte om det stämmer. Har någon någon åsikt om detta?

/Timme

pragmatist
2006-01-10, 21:58
Står man väldigt brett kopplas adductor-musklerna in ganska mycket, och står man smalt så kopplas gastrocnemius (vaderna) in en del, men i övrigt spelar det ingen roll. Quadriceps arbetar på samma sätt enligt MRI-studier. Jag föreslår att du sätter fötterna så lyftet är bekvämt och du kan gå tillräckligt djupt.

Allan
2006-01-10, 22:00
Det enda jag hört är att vastus medialis aktiveras mer desto djupare du går. Men det vet jag inte om det stämmer. Har någon någon åsikt om detta?

/Timme

Ja, du får ett bättre sträck i den. Men man kan inte påverka enbart utvecklingen av vastus. Den får finna sig att växa synkront med de andra.


allan

Timme
2006-01-10, 22:16
Ja, du får ett bättre sträck i den. Men man kan inte påverka enbart utvecklingen av vastus. Den får finna sig att växa synkront med de andra.


allan

Ja, det var nog något sådant jag tänkte :D Men om man vill ha bra välutvecklade lår så känns det nästan som en nödvändighet att gå djupt.

Det jag läst av dig allan är att man bör gå så djupt att vaderna tar i baksida lår. Det gör jag ljust nu när jag kör böj men hur mycket ska baksida lår ta i vaderna tycker du? Nu så låter jag dem endast nudda varann men man kan ju gå djupare endå utan att sätta sig ner och vila i "rock bottom position"


/Timoteus

muddler
2006-01-10, 22:33
när jag började med böj brukade jag köra 5 set varav 3 med bred och 2 med smal fotställning. Upplevde då att jag var starkare med smal stance men om det tog olika sätt vågar jag inte svara på.

the_PL_man
2006-01-11, 00:10
Denna artikel kanske kan ge lite insikt i ämnet:
http://www.purepowermag.com/samples/pdf/squat1to39.pdf

/the_PL_man

Officer
2006-01-12, 03:58
Bumpar upp denna..

Jman
2006-01-12, 16:40
Denna artikel kanske kan ge lite insikt i ämnet:
http://www.purepowermag.com/samples/pdf/squat1to39.pdf

/the_PL_man
Intressant ... den ska jag plöja igenom. Återkommer om jag hittar något intressant eller undrar över något.

nirre
2006-01-13, 21:01
körde idag ett benpass. o testade bred vs smal fotställning främst för att en styrkelyftare som böjdt över 300kg rekomenderade att jag skulle stå bredare isär. kände att det blev stabilare o säkrare, o jag kunde ta ut låren mer en när jag stod smalare känner redan nu efter 5h efter passet att detta kommer leda till träningsvärk imorn som jag aldrig haft tidigare ilåren, o känner att jag kommer börja öka mer i böjen mot tidigare när jag körde smalfotställning.

det jag upplevde var att det tog lite annorlunda på låren, tror det var på utsidan mer eller om det var insidan kommer inte ihåg. sen när jag kört smalt tycker jag ryggen har tagit över en stor av belastingen o att det är lättare att fälla ryggen framåt. sen sa han att arslet hjälpte till mer med bred fotstä. vet inte om detta stämmer men kanske, kändes som de iaf.

nirre
2006-01-13, 21:03
glömde fråga. som ni sa att breden av fotställningen inte har nån betydelse efter de fungerar som gånggjärn. för så är det väl för när man kör liggande tricepspress m.m. för triceps. där har väl inte bredden av greppen nån betydelse?

Fettecke
2006-01-13, 21:22
glömde fråga. som ni sa att breden av fotställningen inte har nån betydelse efter de fungerar som gånggjärn. för så är det väl för när man kör liggande tricepspress m.m. för triceps. där har väl inte bredden av greppen nån betydelse?



Det är A och O i tricepspress... bredare grepp = mer involvering av axlar och bröst, hur blir det om du ska köra "smalbänk", med greppet bredare än vanlig bänkpress... det blir som inte så mkt tricepsträning då ;) (som en liten princip)

Bredden har betydelse på benen också, beroende vilka muskler som aktiveras... det blir ju lite annorlunda om du står mer bredbent...

nirre
2006-01-13, 21:42
Det är A och O i tricepspress... bredare grepp = mer involvering av axlar och bröst, hur blir det om du ska köra "smalbänk", med greppet bredare än vanlig bänkpress... det blir som inte så mkt tricepsträning då ;) (som en liten princip)

Bredden har betydelse på benen också, beroende vilka muskler som aktiveras... det blir ju lite annorlunda om du står mer bredbent...

ur allan best of (triceps):

"Det är även
mycket viktigt att komma i håg att leden mellan överarmsbenet och
armbågsbenet (art. humeroulnaris) är en ren gångjärnsled. I denna led kan
det endast ske böjning (flexion) och sträckning (extension). Med andra ord
spelar det ingen större roll vilken position händerna har för aktiveringen
av triceps olika delar."

bubbe
2006-01-13, 23:11
Det är A och O i tricepspress... bredare grepp = mer involvering av axlar och bröst, hur blir det om du ska köra "smalbänk", med greppet bredare än vanlig bänkpress... det blir som inte så mkt tricepsträning då ;) (som en liten princip)

Bredden har betydelse på benen också, beroende vilka muskler som aktiveras... det blir ju lite annorlunda om du står mer bredbent...

tippar på språkförbittringar här, antar liggande tricepspress egentligen menas med triceps extension. Där har Nirre rätt, triceps har ingen funktion för vridande av underarmen.

Men i smalbänk/bänkpress/extra brett grepp så är det funktionen av lyftet som har betydelse i hur mycket muskler som hjälps åt i lyftet. Smalbänk ger ett lyft med lång lyftväg och bla mycket böjning av armbågarna (gångjärnen) vilket aktiverar triceps mer.

Så båda har nog rätt kan man säja, om ni nu menar olika övningar dvs.

nirre
2006-01-13, 23:16
tippar på språkförbittringar här, antar liggande tricepspress egentligen menas med triceps extension. Där har Nirre rätt, triceps har ingen funktion för vridande av underarmen.

Men i smalbänk/bänkpress/extra brett grepp så är det funktionen av lyftet som har betydelse i hur mycket muskler som hjälps åt i lyftet. Smalbänk ger ett lyft med lång lyftväg och bla mycket böjning av armbågarna (gångjärnen) vilket aktiverar triceps mer.

Så båda har nog rätt kan man säja, om ni nu menar olika övningar dvs.

tackar så mkt för svaret :thumbup: