handdator

Visa fullständig version : trimma bröd


sissa
2006-01-10, 13:13
tänkte man skulle baka lite bröd
hittade ett som verkar smidigt, som man gör i en långpanna av 1 påse mjöl

100 g margarin
12 dl vatten el mjölk
50 gram jäst
en halv - 1 dec honung eller sirap
1 påse mjöl ( vete, rågsikt eller fyra sädesslag)

jag tänkte använda mig av rågsikt ( alterntivt blanda till själv med grovt rågmjöl och vetemjöl. proportionerna i rågsikt är visst 60% vete och 40% råg. kan man ha mer råg eller är det en bra blandning?)

hur skulle man kunna "trimma" dessa bröd?
hur kan på ett lätt sätt få brödet att innehålla mera nyttigheter och braigheter.

vad kan man hiva ner i smeten? förslagsvis.

MyungChul
2006-01-11, 04:11
Diverse torkad frukt(russin, aprikoser, äpple), nötter(valnötter, hasselnötter, mandlar), frön(Linfrö, Solrosfrön, Vallmofrön). Dinkelmjöl, grahamsmjöl etc.

sissa
2006-01-11, 11:41
en fråga;

jag tänkte använda grovt rågmjöl + vetemjöl istället för rågsikt. tänkte även skålla rågmjölet för det gjorde brödet saftigare visst och mer hållbart.

vilka proportioner är lagom tror ni? (mellan rågmjölet och vetemjölet?)
jag vill ha så mkt rågmjöl som möjligt.

nirre
2006-01-11, 17:01
en fråga;

jag tänkte använda grovt rågmjöl + vetemjöl istället för rågsikt. tänkte även skålla rågmjölet för det gjorde brödet saftigare visst och mer hållbart.

vilka proportioner är lagom tror ni? (mellan rågmjölet och vetemjölet?)
jag vill ha så mkt rågmjöl som möjligt.

ta bara rågmjöl då, brukar jag göra, tycker det smakar bra de med.

sissa
2006-01-11, 18:24
ta bara rågmjöl då, brukar jag göra, tycker det smakar bra de med.


funkar det?

har läst att om man bakar med jäst så behövs vetemjöl i degen.
surdeg är väl en annan historia kan jag tro

( brukar inte baka så ofta..)

MyungChul
2006-01-11, 19:33
9dl Rågmjöl
1dl Vetemjöl

Kanske? Prova dig fram. Tänk såhär; vad är det värsta som kan hända?

Svar: du kan dö.

sissa
2006-01-11, 20:09
9dl Rågmjöl
1dl Vetemjöl

Kanske? Prova dig fram. Tänk såhär; vad är det värsta som kan hända?

Svar: du kan dö.


ja, visst kan jag prova.jag är inte rädd. promise.
tänkte bara om nån visste.

MyungChul
2006-01-11, 21:38
Högst personligt hur man tycker att ett bröd blir, eftersom det finns så extremt många olika sätt att variera sig på. Det blir inte fel :)

sissa
2006-01-11, 21:47
har nu rågmjölet på skållning.
2/3 får det bli av råget.

så får vi väl se hur det blir rå ;)

YTS
2006-01-11, 21:48
ja, visst kan jag prova.jag är inte rädd. promise.
tänkte bara om nån visste.
4 delar grovt rågmjöl till 6 delar rågsikt, är lagom.

YNGVE

nirre
2006-01-11, 22:29
funkar det?

har läst att om man bakar med jäst så behövs vetemjöl i degen.
surdeg är väl en annan historia kan jag tro

( brukar inte baka så ofta..)

jo klart de funkar gäller väl bara att du gillar det. tror många blandar i vetemjöl för enbart smakens skull, tror inte det har nån betydelse på jäsning m.m.

sissa
2006-01-12, 22:42
det blev supergott! lite smultendenser men inte farligt.



nybakad bröd är inte äckligt direkt. mums.

YTS
2006-01-13, 06:50
jo klart de funkar gäller väl bara att du gillar det. tror många blandar i vetemjöl för enbart smakens skull, tror inte det har nån betydelse på jäsning m.m.

Vad kan du om bakning?

Försök baka ett bröd på 100% fullkorn, med jäst. Blir sågspånsvarning direkt. Tungt och kompakt. Med surdeg går det bättre, men då skall det vara råg man bakar på.

YNGVE

nirre
2006-01-13, 20:42
Vad kan du om bakning?

Försök baka ett bröd på 100% fullkorn, med jäst. Blir sågspånsvarning direkt. Tungt och kompakt. Med surdeg går det bättre, men då skall det vara råg man bakar på.

YNGVE

jo kan baka, har jobbat extra på bageri och som kock. själv orkar jag inte ibland göra surdeg för det tar sån jävla tid. o jag tycker det är gott som man enbart tar grovt mjöl men självklart tycker jag det blir godare med vetemjöl m.m. men nu var det väl frågan om hur nyttigt det skulle vara. tex det är väl godare att langa på sylt på gröten eller i keson än utan!

YTS
2006-01-14, 14:30
jo kan baka, har jobbat extra på bageri och som kock. själv orkar jag inte ibland göra surdeg för det tar sån jävla tid. o jag tycker det är gott som man enbart tar grovt mjöl men självklart tycker jag det blir godare med vetemjöl m.m. men nu var det väl frågan om hur nyttigt det skulle vara. tex det är väl godare att langa på sylt på gröten eller i keson än utan!

När du bakar på 100% fullkorn, skållar du mjölet då eller?

YNGVE