handdator

Visa fullständig version : Generella regler vid def


Vortexstar69
2006-01-10, 13:01
Jag har läst King Grubs inlägg angående deffning och måste säga att det var ruskigt bra och lärorikt. För en nybörjare och amatör som mig finns dock fortfarande vissa frågetecken.

Det här med proteindrinkar. Hur brukar ni göra under deff? Tar ni endast en efter träning eller är det ok att ta en på morgonen också till gröten eller ger detta ett onödigt insulinpåslag? Mitt schema just nu inkluderar en drink på morgonen och en milk-90 på kvällen, är det fel eller rätt?

Har fått för mig genom att läsa här inne att fett i närhet av träning inte är optimalt...är detta pga av insulintoppen som fås efter träningen i samband med drinken?

Sist men inte minst. Mitt schema inkluderar just nu 2000kcal / dag, drygt 200 gram protein/ dag (190-225), 50gram fett/ dag. Jag är 178 lång 24 år och väger 82-83kg. Är detta ett rimligt energiintag att starta på. Jag kommer träna styrketräning 3 dagar i veckan och försöka mig på morgonpromenader 5 dagar i veckan kombinerat med konditionsträning 1 dag i veckan (lite klent jag vet).
Enligt King Grub är ju detta lite lågt fettintag, bör jag öka till 80 gram/dag?

Tacksam för svar till en nybörjare :)

Vortexstar69
2006-01-10, 13:08
Ett tillägg till fett grejen. Nu har jag som sagt 50gram/dag vilket är 50*9=450Kcal vilket ger 450/2000 = 22,5% av totalt energiintag. Detta ligger ju inom intervallet för hur mycket av totala energiintaget som ska komma från fett (20-30%).

Så vill jag öka till 80gram/dag blir det 36% vilket är för högt. Alltså, är mitt totala energiintag för lågt vilket ger den höga % trots för lågt fettintag eller är det ok att köra med lite mindre än 1g fett/kroppsvikt och dag.

King Grub
2006-01-10, 13:30
Hej och välkommen!

är det ok att ta en på morgonen också till gröten

Ja.

Har fått för mig genom att läsa här inne att fett i närhet av träning inte är optimalt...är detta pga av insulintoppen som fås efter träningen i samband med drinken?

Nej, det är pga av fett saktar ned magsäckstömningen vid ett tillfälle när man vill ha ut näringen till musklerna, inte ha den liggande i magen.

Är detta ett rimligt energiintag att starta på.

Det beror på din energiförbrukning. Och vad du gör om dagen utöver din träning är av större betydelse. Jobbar du som byggnadsarbetare behöver du mer än om du sitter i skolbänken.

bör jag öka till 80 gram/dag?

Inget av alternativen är fel. Är man mycket fysiskt aktiv kanske man behöver och vill ha mer kolhydrat, och då får man minska fettdelen något, om man har ett bestämt energiintag. Ingen av mängderna är ohälsosamma eller dåliga i sig.

Så vill jag öka till 80gram/dag blir det 36% vilket är för högt.

För högt för vad?

Vortexstar69
2006-01-10, 13:42
Tack för svaren!

36% av totalt energiintag kommer från fett. Har läst att man bör ligga mellan 20-30%?

MilkmaN
2006-01-10, 15:36
Tack för svaren!

36% av totalt energiintag kommer från fett. Har läst att man bör ligga mellan 20-30%?

Läs ditt inlägg. Man BÖR göra det, det är en rekommendation. Du kommer inte dö eller bli tjock knall fall för att du har 6% för mkt. Dessutom kanske det blir 30%, du kanske missbedömmer intaget, eller så är dina 25% 35% för att du missbedömt.

Vortexstar69
2006-01-10, 19:15
hehe jo det är ju iofs sant. Jag har dock räknat rätt noga på det. Man vill ju vara nogrann. Vi får se hur jag gör, tack för svaren/synpunkterna iallafall. Alltid bra att ha lite kött på benen när man ska ta beslut.

/Vortex

Vortexstar69
2006-01-12, 17:58
En annan fråga. Spelar skillnaderna mellan följande två alternativ någon roll för mitt def resultat?

1. 2500 kcal 3 dagar vi veckan pga Gainer efter träning och 1625 de andra 4 dagarna => Snitt 2000kcal / dag

2. 2000 kcal varje dag.

Alltså spelar det roll om intaget varierar under veckan eller är det ok så länge snitt intaget / dag blir samma för varje vecka? Tänker då mest för förbränning och snånt tjafs. Rimligtvist bör det ju inte spela någon roll så länge intaget blir samma / vecka. *screwy*